×
آخرین اخبار

درصد اراضی کشاورزی آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است

  • کد نوشته: 63102
  • ۱۴۰۰-۰۳-۲۲
  • 369 بازدید
  • رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۵۸ درصد از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.
    درصد اراضی کشاورزی آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است

    به گزارش دیدگاه نیوز ، اکبر کرامتی روز شنبه در نشست با عوامل اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در بهترین شرایط راندمان آبیاری ۳۷ درصد است، بیان کرد: در صورت عدم اصلاح باغات قدیمی کشاورزی و عدم حذف و جایگزینی و اصلاح و احیا فقط باید شاهد تولید چوب به جای محصول بود.

    وی، کشت ارقام با نیاز آبی کم و استفاده از ارقام پایه رویشی را در زمینه کاهش مصرف آب از ضروریات بخش کشاورزی استان نام برد و گفت: کشت گلخانه ای تا ۱۰ برابر موجب افزایش راندمان تولید می شود.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۲۷۵ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است و تلاش می شود ارقام متحمل گرما و خشکی در استان کشت و جایگزین ارقام با مصرف بالای آب شود.

    کرامتی اظهار داشت: مدیریت مصرف آب در کف باغ ها و اصلاح و احیای آنها با جدیت در حال پیگیری است و احداث سایبان و نیز باغات الگویی نیز جزو برنامه هایی است که کارشناسان انجام می دهند.

    وی ادامه داد: در بخش ترویج و آموزش نیز در سه فاز برنامه اجرا شده است که افزایش بهره وری و انتقال دانش، توانمندسازی جوامع محلی، ارتقای کمیت و کیفیت تولید و اصلاح رفتار و تغییرنگرش کشاورزان را در پی داشته است.

    وی بیان کرد: برنامه های ترویجی بخش کشاورزی استان و هزینه کرد برای این بخش بسیار مثمر ثمر است و هم اکنون روی ۲۰ محصول کارهای ترویجی در دست اجراست.

    آذربایجان غربی جزو استانهایی است که دارای بیش از یک میلیون اراضی قابل کشت و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت است ۲۳۵ هزار بهره بردار در این اراضی مشغول به کشاورزی هستند که فعالیت انان منجر به تولید ۶ میلیون تن محصول می شود.

    براساس اظهارات کارشناسان ۹۰ درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی به علت سنتی بودن روشهای کاشت، داشت و برداشت انجام می‌شود که با بکارگیری روشهای نوین ابیاری و طرح های جدید در بخش زراعت و باغبانی این میزان اب مصرفی قابل کاهش است.

    دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد که بنا بر آمارهای موجود تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

    همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان‌غربی دارد.

    دولت با اولویت قراردادن نجات دریاچه ارومیه، از سال ۱۳۹۳ برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.

    حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.ایرنا

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *