×
آخرین اخبار

قابل توجه رئیس سازمان صمت لرستان:
عدم درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها، ظلم به مردم بی‌بضاعت استان است

  • کد نوشته: 81998
  • ۱۴۰۰-۱۲-۱۶
  • 389 بازدید
  • لرستان_در هفته‌های اخیر طرح عدم درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها، با باور اینکه در برخی محصولات، فاصله بین قیمت فروش کارخانه تا قیمت مصرف‌کننده درج شده روی کالاها، زیاد و غیرمتعارف است که سود حاصل از این فاصله قیمت، نه به مصرف‌کننده می‌رسد و نه به تولیدکننده و اینکه باعث شفاف‌سازی و منطقی‌کردن حاشیه سود شبکه توزیع می‌شود تا از این رهگذر منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده تامین شود، در حال اجراست.
    عدم درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها، ظلم به مردم بی‌بضاعت استان است

    به گزارش خبرنگار دیدگاه نیوز از لرستان، مهدی زکی‌پور_در هفته‌های اخیر طرح عدم درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها، با باور اینکه در برخی محصولات، فاصله بین قیمت فروش کارخانه تا قیمت مصرف‌کننده درج شده روی کالاها، زیاد و غیرمتعارف است که سود حاصل از این فاصله قیمت، نه به مصرف‌کننده می‌رسد و نه به تولیدکننده و اینکه باعث شفاف‌سازی و منطقی‌کردن حاشیه سود شبکه توزیع می‌شود تا از این رهگذر منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده تامین شود، در حال اجراست

    یکی از این معایب، عدم‌ثبات و تغیرات پی‌در‌پی نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید و عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده محصولات است که موجب عدم‌ثبات قیمت شده و درج آن بر روی محصولات تولیدی و رجوع به مراجع مربوطه جهت تغییر پی‌در‌پی در آن، بر مشکلات تولید خواهد افزود.

    ایراد دیگر این طرح این است که کاهش و وقفه در تولید است که افزایش بیکاری را در پی خواهد داشت، نتیجه وقفه در تولید، کمبود کالا در ماه‌‌‌‌‌‌‌‌های پایانی سال و در ادامه‌ ماه رمضان است که کمبود محصولات غذایی، امنیت غذایی جامعه را به‌خطر می‌‌‌‌‌‌‌‌اندازد.

    افت تولید به سبب ایجاد ظرفیت خالی در صنایع و نیز افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های سربار، باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات شده که این امر نقض غرض طراحان این طرح را در پی خواهد داشت.

    از طرفی این طرح باعث بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار و سوءاستفاده توزیع کنندگان کالاها شده است و در بسیاری از فروشگاه‌ها بخاطر نبود نظارت کافی، کالاها به قیمت یکسان به مشتریان عرضه نمی‌شود که خود بار گرانی در این وضعیت نابسامان اقتصادی و افزایش روزافزون قیمت‌ها بر دوش مردم گذاشته است.

    حال آنکه با توجه به عوامل مختلف مانند اصل رقابت، سهم‌جویی در بازار، سرعت و ابتکار‌عمل در فروش، شرایط زمانی و مکانی و سایر پارامترها و متغیرهای بازار، فروش ابعادی بسیار پیچیده دارد که در این طرح مغفول مانده است.

    درضمن عدم‌توجه به تفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌های ذاتی کالاهای مختلف مشمول این طرح، همچون دوام و مدت زمان ماندگاری، شرایط نگهداری، سرعت گردش کالا، میزان ضایعات سطح عرضه، خدمات پس از فروش، نیاز به آموزش طریقه استفاده و سایر موارد که به ماهیت کالا بستگی دارد، حاکی از شتابزدگی در اجرای این طرح است که قطعا مشکلات عدیده‌ای در پی داشته است.

    امیدوارم معاون اقتصادی استانداری لرستان و رئیس سازمان صمت استان، با پیگیر و رایزنی با وزارت صمت هر چه زودتر این مشکل را حل و موجبات رضایتمندی را فراهم نمایند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.