به گزارش دیدگاه نیوز، تا پایان سال ۱۴۰۱ خودروهای خارجی وارد کشور میشود. این وعدهای است که وزارت صمت و نمایندگان مجلس در رابطه با اجرای آییننامه واردات میدهند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم امروز گفت: قطعا تا پایان سال جاری تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد خواهد شد
با این حال، کارشناسان همچنان معتقدند که آییننامه واردات به گونهای طراحی شده است که قابلیت اجرا را ندارد. در این میان، این پرسش مطرح میشود که فرایند واردات چقدر طول میکشد؟ آیا دولت و وزارت صمت میتوانند تا پایان مهلت خود خودرو وارد کشور کند؟
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا و کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با دیدگاه نیوز گفت: دولت و وزارت صمت اگر واقعا بخواهند که خودرو وارد کنند، زمان زیادی طول نمیکشد و ظرف دو تا سه ماه خودروها را وارد کشور میشوند.
او افزود: ایران میتواند از کشورهای همسایه که به تعداد زیاد خودروی آماده دارد، خودرو وارد کنند. چون تعدادی که قرار است خودرو وارد شود، نیاز به سفارشدهی به شرکتهای خودروسازی نیست. اما شاید دلیل اینکه وزارت صمت اعلام میکند شرکتهای ایرانی با خودروسازان کرهای وارد مذاکره شدهاند، این است که دولت از گذشته در کره مطالبه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات داشته است.
واردات در انحصار میماند؟
ماهها قبل، وزارت صمت اعلام کرد که واردات خودرو در انحصار خودروسازان نخواهد بود. اما حال این وزارتخانه میگوید که تنها دو شرکت از میان ۳۰۰ شرکت هستند که قابلیت وارد کردن خودروهای خارجی به کشور را دارند که پیشبینی میشود که همان ایرانخودرو و سایپا هستند که واردکننده نهایی خودروهای خارجی هستند. آیا این اقدام وزارت صمت، صنعت و بازار خودرو را بار دیگر وارد انحصار میکند؟
مدیرعامل اسبق سایپا ادامه داد: انتخاب تنها دو شرکت برای واردات خودرو به کشور، تنها انحصار را در این حوزه افزایش داده و فضای رقابتی صنعت خودرو را خدشهدار میکند. واردات خودرو با دو رویکرد وارد میشد و تجار و خودروسازان میتوانستند با ایجاد نمایندگی پس از فروش و تولید آن خودروها در داخل کشور، خودرو وارد کشور کنند.
کف قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟
وزارت صمت میگوید که خودروهای اقتصادی و با قیمتی مناسب وارد بازار ایران میشود. اما برخی از کارشناسان میگویند که این خودروها ارزان نخواهد بود. اما کف قیمتی وارداتیها چقدر است؟
مدنی به این نکته اشاره کرد کرد که خودروهای خارجی با قیمت پایینی وارد کشور نمیشوند.
او توضیح داد: قیمت نهایی خودروهای خارجی رابطه مستقیم با تعرفهها و عوارض دارد. باید ابتدا مشخص کنند که خودروها با چه تعرفهای وارد میشوند تا بتوان کف و سقف قیمت این خودروها را در بازار کشور پیشبینی کرد. اما معمولا با احتساب هزینههای تعرفه و عوارض، قیمت خودروها معمولا دو برابر میشود و خودروی ۲۰ هزار یورویی، ۴۰ هزار یورو در بازار کشور قیمت خواهد داشت.
مدیرعامل اسبق سایپا یادآور شد: اما خودروهای خارجی که قابلیت پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه داشته باشد، گرانتر از خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار خواهند بود.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
اخباری که توسط خبر فوری منتشر میشوند به صورت اتوماتیک از منابع مختلف جمعآوری شده و در سایت دیدگاه نیوز انتشار مییابند. مسئولیت صحت یا عدم صحت این اخبار توسط دیدگاه نیوز تایید و یا تکذیب نمیشوند و این اخبار نیز دیدگاه هیئت تحریریه نمیباشند.