×
آخرین اخبار

خروج شبانه آخرین نظامی، پایان حضور آمریکا در افغانستان

  • کد نوشته: 199577
  • ۱۴۰۳-۰۶-۱۱
  • 39 بازدید
  • سه سال پیش فرمانده لشکر ۸۲ هوابرد ارتش آمریکا آخرین نظامی آمریکایی بود که نیمه‌شب افغانستان را ترک کرد و بدین ترتیب حضور و جنگ ۲۰ ساله آمریکا در این کشور پایان یافت.

    خروج شبانه آخرین نظامی، پایان حضور آمریکا در افغانستان
    – اخبار بین الملل –

    به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری دیدگاه نیوز، سه سال پیش، حدود دو هفته پس از فروپاشی دولت دست‌نشانده واشنگتن در کابل برابر طالبان، نظامیان آمریکایی نیمه‌شب از افغانستان خارج شدند و بدین ترتیب ۲۰ سال اشغال نظامی و جنگ آمریکا در افغانستان پایان یافت.

    «کریس دوناهیو» فرمانده لشکر ۸۲ هوابرد ارتش آمریکا آخرین نظامی این کشور بود که با سوار شدن بر هوایپمای C-17 خاک افغانستان را ترک کرد.

    خروج نیروهای خارجی از افغانستان یکی از چهار بخش اصلی توافقنامه دوحه بود که طبق آن، تمام نیروهای خارجی از جمله نظامیان آمریکایی باید از افغانستان خارج می‌شدند.

    برنامه‌ خروج نظامیان خارجی زمینه‌ پیشروی نیروهای «طالبان» را در سال ۲۰۲۱ فراهم کرد و آنها در ۱۵ اگوست ۲۰۲۱ وارد کابل شده و در روزهای پس از آن «حکومت امارت اسلامی افغانستان» را اعلام کردند.

    خاطرنشان می‌شود که تا ۱۵ آگوست همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشده بودند. بخشی از نیروهای خارجی از جمله نظامیان آمریکایی مسئولیت تخلیه کارمندان دفاتر خارجی را به عهده داشتند که از ۱۵ تا ۳۱ اگوست جریان داشت.

    «انس حقانی» عضو ارشد حکومت طالبان در واکنش به سالروز خروج آخرین نظامی آمریکایی از افغانستان در «ایکس» نوشت: این روزی است که پس از آن هیچکس احساس آزادی‌خواهی خود را به دلیل قوی بودن نیروی دشمن از دست نخواهد داد. دیگر هیچکس در راه آزادی به کسی نمی‌گوید که این راه را نرو، یا رسیدن به آن ممکن نیست.

    وی افزود: این روز به هر مستکبری یادآوری می‌کند که در برابر عدالت و آزادیخواهی، ناتوان خواهد بود.

    اسلام‌آباد: پس از خروج آمریکا از افغانستان، پاکستان ناامن شده است
    دیپلمات روس: خروج آمریکا از افغانستان شرم آور بود
    رئیس شورای علمای شیعه افغانستان: خروج آمریکا و ناتو برای مردم نعمتی بزرگ بود

    انتهای پیام/.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *