×
آخرین اخبار

به قلم پریسا طاهری؛
حفاظت از محیط زیست و حمایت از انجمن های زیست محیطی مسجدسلیمان

  • کد نوشته: 21019
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۹
  • 1734 بازدید
  • حمایت از ظرفیت ها و توانایی های انجمن های مردم نهاد و رسانه های وابسته به آنان نقش بسیار موثری در اطلاع رسانی، آگاه سازی مردم و مسئولین نسبت به چالش های زیست محیطی فرا روی جامعه امروزی و نسل آینده دارد
    حفاظت از محیط زیست و حمایت از انجمن های زیست محیطی مسجدسلیمان

    پریسا طاهریدیدگاه نیوز / با توجه به اصل پنجاه قانون اساسی کشور و بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری در حفظ محیط زیست توسط نسل امروز و انتقال این امانت الهی به نسل آینده می طلبد به گونه ای عمل شود که حساسیت های ویژه ای را در حفظ و ترویج فرهنگ زیست محیطی در جامعه ایجاد کنیم.

    طرح چند سوال قابل تامل

    با توجه به اینکه کشور ما با برخورداری از منابع غنی جنگل ها، مراتع، دریاچه ها… و تخریب و تهدید گسترده محیط زیست بصورت آگاهانه و یا از روی جهل و نا آگاهی انسان ها آیا وظیفه حفاظت از محیط زیست محدود به یک یا چند ارگان مرتبط می باشند ؟

    تا چه میزان از ظرفیت ها و توانمندی های انجمن های زیست محیطی در آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست استفاده می کنیم؟

    سهم ادارات و ارگان های دولتی در ایجاد و جذب مشارکت های همگانی به منظور حفظ و آموزش محیط زیستی به کارکنان و پرسنل زیر مجموعه خود به چه میزان بوده است؟ و چه اقدامات و گام های موثری را در این خصوص برداشته شد؟

    آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده به عنوان کنشگران زیست محیطی و حساس سازی آنان نسبت به زیست پیرامون خود تا چه اندازه بوده است ؟

    در نشستی که دوستداران و فعالین محیط زیست و به همت انجمن نگین ایران زاگرس با محوریت آموزش و ترویج فرهنگ محیط زیستی به دانش آموزان در مسجدسلیمان برگزار شد باعث تاسف است که بگوییم با وجود ارسال دعوت نامه به مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس در سطح شهرستان، استقبالی از این نشست از سوی مسئولان به عمل نیامد. مراسمی که می توانست نتایج و خروجی بسیار مثبتی را در پی داشته باشد اینگونه با بی مهری مسئولان قرار گرفت.

    سخن پایانی انجمن های مردم نهاد متشکل از افرادی که دغدغه های زیست محیطی دارند.همیاران طبیعت و حافظان محیط زیستی که در حفط منابع حیاتی آب، خاک، گیاه، …از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

    امروزه از انجمن های مردم نهاد با عنوان چشم و چراغ و سرمایه های اجتماعی یاد می شود. پس شایسته است، در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت و در جهت اقتدا به سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب مسئولین محترم اعمم از امام جمعه، نماینده مجلس، فرماندار و اعضای شورای شهر تعامل و حمایت های ویژه ای از انجمن های محیط زیستی فعال در حوزه مسجدسلیمان داشته باشند. و در راستای آموزش، فرهنگ سازی و حفاظت از محیط زیست با تشکیل جلسات کمی و کیفی منظم و مستمر آنان را یاری دهند.

    بی شک حمایت از ظرفیت ها و توانایی های انجمن های مردم نهاد و رسانه های وابسته به آنان نقش بسیار موثری در اطلاع رسانی، آگاه سازی مردم و مسئولین نسبت به چالش های زیست محیطی فرا روی جامعه امروزی و نسل آینده دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده بهینه گردد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *