×
آخرین اخبار

ایرانگردی با خبر روز | قسمت ۱: مسجدسلیمان زیبا

  • کد نوشته: 22712
  • ۱۳۹۹-۰۱-۳۰
  • 2358 بازدید
  • امیر حیدری – دیدگاه نیوز / در این سری مقالات قصد داریم در رابطه با مکان های دیدنی سراسر ایران زمین در خدمت شما باشیم. در این مقاله قرار است از مسجدسلیمان صحبت کنیم. این منطقه در ۱۴۵ کیلومتری اهواز و ۶۲ کیلومتری شوشتر واقع است. مسجدسلیمان سابق معروف به شهر اولین ها در کشور […]

    ایرانگردی با خبر روز | قسمت ۱: مسجدسلیمان زیبا

    امیر حیدریدیدگاه نیوز / در این سری مقالات قصد داریم در رابطه با مکان های دیدنی سراسر ایران زمین در خدمت شما باشیم. در این مقاله قرار است از مسجدسلیمان صحبت کنیم. این منطقه در ۱۴۵ کیلومتری اهواز و ۶۲ کیلومتری شوشتر واقع است. مسجدسلیمان سابق معروف به شهر اولین ها در کشور و خاورمیانه بود، اولین چاه نفت و گاز در کشور و خاورمیانه در این شهر تأسیس شد. مسجدسلیمان مرکز تحولات شگرفی در عرصه اقتصاد ایران بوده است که از آن می توان پالایشگاه بی بی یان، قدیمی ترین پالایشگاه نفت در ایران و خاورمیانه اشاره نمود.

    رودخانه کارون از این شهر عبور می کند و آب و هوای آن گرم و مرطوب است. آثار و بقایای یک پرستشگاه دوره ساسانی در این شهر که قبلا مردم بومی آن را مسجدِ سلمان یا سلیمان می گفتند موجب شد که این شهر مسجدسلیمان نام گذاری شود. این شهر در سده های وسطی «تلغر» نامیده می شد. «شرکت نفت دارسی» بنای شهر مسجدسلیمان را در سال ۱۹۰۶ شروع کرد. طبیعت سرسبز و دیدنی مسجدسلیمان از اواخر اسفند ماه بسیار دیدنی است. دشت های لاله گون و سبزه زارها، درختان کُنار، آبها و چشمه سارهای فصلی، زیباترین مناظر طبیعت را جلوی چشم میهمانان خواهد گسترد. 

    چنانچه بخواهیم جاذبه طبیعی مسجدسلیمان را از مسیر اصلی ورودی شهر معرفی نماییم پس از گذشتن از دوراهی شوشتر و ورود به سرزمین اصلی بختیاری، به پارک آبشار میرسیم، از آن پس روستای بتوند و دشتها و گندم زارهای اطراف آن، میهمانان را با سفرهای سرسبز استقبال می کند و عبور جاده کوهستانی باقی مانده به دو راهی لالی می رسد که پارک جنگلی و منطقه محافظت شده آن، زیبایی های دیگری را به نمایش می گذارد. خود لالی این دشت لاله های سرخ از جاذبه ای طبیعی بسیار مهم خصوصا در فصل بهار است.

    حد فاصل دو راهی لالی تا دروازه مسجدسلیمان دارای طبیعت بکر و دیدنی است که در سایه درختان آن توان از نعمت های خداوند متعال لذت برد. مسیر منتهی به اندیکا از دروازه مسجدسلیمان، در حقیقت شاه راه ورودی به طبیعت بکر و سرسبز اندیکا است. شیمبار و جنگل های منطقه بازفت از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه است که توصیف زیبایی های آنها از قدرت قلم خارج است. از غذاهای سنتی این منطقه می توان به کباب بختیاری، او ترشی، او بُسور، موسیر و قارچ سرخ شده، گِرده و توچری اشاره کرد. سوغات روستا شامل انواع مرکبات، عسل، قارچ، روغن و نان محلی یا تیری، کره محلی، کشک و قارا اشاره کرد.

    .

    .

    .

    .

     

    جاذبه های گردشگری مسجدسلیمان

    • غار پیده درتنگ پیده،در اطراف لالی واقع است.
    • قبرستان ارامنه مسجدسلیمان
    • قلعه پرشکوه در کوههای بختیاری با راهی صعب العبور
    • تصویر حکاکی شده از یک نمایش درمنطقه لهبری در تنگه صعلوک در کوه سیاه
    • تپه باستانی کلگه زرین در مسجدسلیمان، در منطقه کلگه واقع شده و به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح مربوط می شود، این تپه دارای کتیبه نیز هست.
    • کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان دارای معماری فوق العاده منحصر به فرد است.
    • بقایای پل اوسور در منطقه لالی در تنگه ای کوهستانی و در کنار یکی از شاخه های رود کارون دیده می شود و ظاهرا از آثار دوره ساسانی است.
    • خانه معلم مسجدسلیمان در فلکه نفتون واقع است.
    • عمارت تاریخی بنه وار در روستای بنه وار لالی واقع است.
    • امامزاه هفت شهیدان واقع در روستای هفت شهیدان
    • چهارطاقی سیم بند در اندیکا
    • قلعه های لیت و بردی در اندیکا
    • صفه سر مسجد
    • بردنشانده
    • بقعه امام زاده بابااحمد
    • بقعه هفت شهیدان
    • منطقه شکار ممنوع شوولندر زیستگاه سمندر لرستانی است. این منطقه به دلیل تنوع گیاهی،جانوری، و شرایط اکولوژی، یکی از مناطق ارزشمند استان و کشور از نظر حیات وحش جانوری و قابلیت های بالای زیستگاهی است.

    پارک جنگلی و سد تفریحی تمبی

    این مکان ها در ۶ کیلومتری مسجدسلیمان در کنار نیروگاه برق و در کنار سد تفریحی این منطقه و در محله بازار تمبی واقع است که با چشم اندازی طبیعی و آلاچیق، مکانی به یادماندنی جهت گردش است. منظره دیدنی اینجا مکانی مناسب برای گردشگران و مردم محلی مسجدسلیمان است به طوری که در روزهای تعطیل مملو از جمعیت است. پارک جنگلی و سد تفریحی تمبی را در لیست مکان های دیدنی مسجد سلیمان قرار دهید و حتما در طول سفر خود از آن دیدن نمایید.

    .

     

    .

    دشت چم آسیاب

    از دیگر مکان های دیدنی مسجدسلیمان می‌توان به دشت چم آسیاب اشاره کرد. دشت چم آسیاب در فاصله ۵ کیلومتری مسجدسلیمان و در مسیر جاده اندیکا واقع است. چم آسیاب به واسطه چشمه های فراوان و وجود باغها در فصل بهار پذیرای مهمانان بسیاری از اقصی نقاط استان است.

     

    تپه شهدای گمنام از جمله مکان های دیدنی مسجدسلیمان

    مجموعه فرهنگی تفریحی شهدای گمنام با چشم اندازی دیدنی دارای پارک کودکان، آلاچیق و فضای سبز تراس بندی شده می تواند مکان خوبی برای میهمانان و گردشگران باشد. این تپه از جمله مکان های دیدنی مسجد سلیمان است.

    .

     

    معبد بردنشانده

    این معبد مربوط به دوره هخامنشیان است و در بردنشانده در ۱۶ کیلومتری مسجدسلیمان، جاده سد شهید عباسپور واقع است. این مجموعه گسترده و طویل، شامل سه قسمت کاخ محل اقامت رئیس، نیایشگاه (در شرق کاخ) و یک قصبه در شمال است. معبد بردنشانده یکی از جاذبه های گردشگری شهر مسجدسلیمان است. به نقل از ویکی‌پدیا این معبد تخته سنگ و پلکانی است. اگر به تاریخ ایران علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم که از این معبد دیدن نمایید.

    دشت گلگیر

    این منطقه در ۳۸ کیلومتری مسجدسلیمان واقع است و دشتی مملو از گل و سرسبزی است. گل گیر دارای چشمه آب گوگردی است که این آب خودجوش از اعماق زمین میجوشد و در زمستان و پاییز آب آن گرم و در تابستان و بهار آب آن خنک است. به لحاظ داشتن گوگرد آب این چشمه خواص درمانی بسیاری دارد و می تواند درمان دردهای مفصلی باشد.

    .

     

    آبشار نگین مسجدسلیمان

    این منطقه در ۱۰۰ کیلومتری مسجدسلیمان در روستایی به همین نام و در محلی میان کوهها و دشتهای منطقه شیمبار در شمال دریاچه سد شهید عباسپور واقع است. مناظری دیدنی به همراه دشتهای پر از شقایق در دامنه های پوشیده از درختان بلوط و دیواره هایی باشکوه و صخره ای و مهمتر از همه، دره هایی ژرف و هیجان انگیز، بر عظمت این منطقه افزوده است. بهترین راه بازدید از این منطقه و آبشار آن، مسیری است که از مسجدسلیمان به روستای آب شلال، منتهی شده و از آنجا با حدود چهار ساعت کوهپیمایی به روستای بکر و دست نخورده نگین و آبشار مصفای آن می رسد.

    البته از مسیر شهرکرد، جونقان، بهشت آباد و پس از گذر از گردنه های کوه میلی و چمن گلی نیز می توان به این منطقه دسترسی یافت که بیشتر جهت کوهپیمایی مناسب است. در بالای این آبشار مرتفع و سرسره مانند، دهانه ای است که آب را به طرف دیگر کوه هدایت می کند و باعث پدید آمدن آبشاری میشود که همچون نگینی بر پهنای این دیار بکر و دست نخورده می درخشد. در پایین دست آبشار نیز دشت زیبای نگین واقع است که به کناره های دریاچه سد شهید عباسپور منتهی می شود. آبشار نگین یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی مسجدسلیمان است.

     

    دشت شیمبار یا شیرین بهار

    این منطقه در ۷۵ کیلومتری مسجدسلیمان واقع و یکی از پرجاذبه ترین نقاط تفریحی این شهر است. شیرین بهار دارای طبیعت زیبا، بکر و نادر بوده که در نوع خود کم نظیر است. از دیدنیهای دشت شیمبار «کوه قلندران» است.

    .

    این دشت پر از انگورهای یاقوتی است. وجود چشمه های متعدد و آبشارها و همچنین وجود رودخانه ای معروف به شط شیمبار در کنار جنگل پوشیده از انواع درختان بلوط، بادام و بوته های وحشی گوناگون، طراوت خاص به این منطقه داده است. یکی دیگر از آثار شیرین بهار پل نگین یا خدا آفرید و قلعه هائی از جمله «کله قندی» است. از غذاهای سنتی این منطقه می توان به کباب بختیاری، اوترشی، او بُسور، موسیر و قارچ سرخ شده، گرده و توچری اشاره کرد. این دشت را می‌توان یکی از مهم ترین مکان های دیدنی مسجد سلیمان و هم‌چنین استان خوزستان دانست.

     

    سد شهید عباسپور

    سد شهید عباسپور در فاصله ۵۵ کیلومتری مسجدسلیمان بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. جزیره کوشک پشت این سد واقع شده و مناظر دیدنی، ویلاهای مجهز و امکانات تفریحی این جزیره، باعث شده است که در طول سال به یک منطقه تفریحی تبدیل شود. این سد مانند بسیاری از سد های دیگر استان خوزستان از جمله زیبایی های این استان و همچنین از جمله مکان های دیدنی مسجل سلیمان است.

     

    .

     

    منطقه گردشگری کوشک

    از دیگر مکان های دیدنی مسجد سلیمان می‌توان به منطقه گردشگری کوشک اشاره کرد. این منطقه دیدنی جزیره ای است واقع در دریاچه سد شهید عباس پور. طبیعت بکر همراه با درختان و چمنزارهای پر از گل و گیاه و منظره از دریاچه اطراف سد، باعث دل انگیزی این مکان شده است. ویلاهای اقامتی با محوطه فضای سبز اختصاصی و امکانات مناسب در این مکان فراهم است.

     

    پرسش‌های متداول

    در این بخش به تعدادی از سوالات متقاضیان سفر به مسجد سلیمان پاسخ می‌دهیم.

    ۱) فاصله تهران تا مسجدسلیمان جقدر است؟

    فاصله تقریبی تهران تا مسجد سلیمان ۸۰۱ کیلومتر است و مدت زمان تقریبی این سفر با وسیله شخصی حدود ۱۰ ساعت است.

    ۲) چرا به مسجدسلیمان شهر اولین‌های سابق میگویند؟

    علت این نامگذاری این است که اولین چاه نفت و گاز ایران و خاورمیانه در این شهر احداث شده است.

    ۳) در مسجدسلیمان کجا اقامت کنیم؟

    هتل جهانگردی مسجد سلیمان در مرکز شهر و در میدان پنج بنگله گزینه‌ای مناسب برای اقامت مسافران این شهر است.

    .

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *