×
آخرین اخبار

اصل فشردگی افقی، از اصول بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار – علیرضا محمودی فرد

  • کد نوشته: 195397
  • ۱۴۰۳-۰۵-۰۱
  • 111 بازدید
  • به گزارش پایگاه خبری دیدگاه نیوز، بازمهندسی عبارت است از: بازاندیشی بنیادین، طراحی نو و ریشه‌ای فرآیندها، برای دست‌یابی به بهبود و پیشرفتی چشم‌گیر در معیارهایی نظیر هزینه، کیفیت، خدمات و سرعت. چهار واژه‌ی بسیار کلیدی این تعریف عبارتند از: – بنیادین: که با پرسیدن اساسی‌ترین سوالات، به‌دست خواهد آمد. – ریشه‌ای: که با پرداختن […]

    اصل فشردگی افقی، از اصول بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار – علیرضا محمودی فرد

    به گزارش پایگاه خبری دیدگاه نیوز، بازمهندسی عبارت است از: بازاندیشی بنیادین، طراحی نو و ریشه‌ای فرآیندها، برای دست‌یابی به بهبود و پیشرفتی چشم‌گیر در معیارهایی نظیر هزینه، کیفیت، خدمات و سرعت. چهار واژه‌ی بسیار کلیدی این تعریف عبارتند از:

    – بنیادین: که با پرسیدن اساسی‌ترین سوالات، به‌دست خواهد آمد.

    – ریشه‌ای: که با پرداختن به ریشه‌ها، نه تغییرات سطحی یا بهبود وضعیت موجود، حاصل خواهد شد.

    – چشم‌گیر: که نشان می‌دهد هدف ما، دست‌یابی به جهش‌های بزرگ در عملکرد است.

    – فرآیندها: که توجه را از وظایف و واحد، به‌سمت فرآیند ارزش‌افزا برای مشتری می‌برد.

    برای تحقق چنین مفهومی در عرصه عمل، قواعدی پیشنهاد شده‌اند که در این یادداشت به بررسی یکی از قواعد ده‌گانه‌ی بازمهندسی پرداخته می‌شود.

    طبق اصل فشردگی افقی که یکی از اصول بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار است، باید تا حد امکان شغل‌ها را ترکیب کنید تا جایی‌که مدیران کارگشا (چند مهارته) و گروه‌های کارگشا (چند وظیفه‌ای) پدید آیند؛ باید هر کس بتواند چند کار را انجام دهد و در حقیقت، فشردگی کار وجود داشته باشد؛ مدیران، باید صاحب چند مهارت باشند و گروه‌ها نیز چند وظیفه‌ای باشند؛ یکی از بهترین فرصت‌های بازمهندسی، این است که چند کار را در هم می‌آمیزد و تبدیل به یک کار می‌کند؛ چنین مفهومی منجر به افزایش چشم‌گیر سرعت انجام کار می‌شود که اتفاقا افزایش سرعت جزو مهم‌ترین معیارهای بازمهندسی است. بسیاری از کارها یا وظایف که به‌صورت متعارف، جدا از هم (مجزا) و به‌صورت متوالی (پشت سر هم) انجام می‌شدند، می‌توانند به‌صورت یک کار یا وظیفه، در هم ادغام شده و همزمان انجام شوند که چنین چیزی، سرعت را بسیار بالا می‌برد.

    در رابطه با نمونه‌ی عملیِ اصل فشردگی افقی در کتاب آقای لشکربلوکی، مثال خوبی ارائه شده است؛ می‌توان عرضه داشت که به‌عنوان مثال، یک شرکت اعتباری متوجه شد که فرآیند اعتباردهی به مشتریان، زمان زیادی را می‌گیرد؛ بعد از بررسی فرآیند، این نتیجه به‌دست آمد که دست به دست شدن پرونده‌ی مشتری به‌دلیل تکه‌تکه بودن فرآیند، عامل اصلی طولانی شدن زمان انجام فرآیند است؛ بررسی‌ها نشان می‌داد که در چهار مرحله این فرآیند، کارها آن‌قدر تخصصی نیستند که نتوانند توسط یک نفر انجام شوند؛ لذا تمام چهار مرحله در یک ایستگاه کاری، فشرده‌سازی شدند و البته در کنار کارمند موردنظر، یک سیستم خِبره و سیستم پشتیبان تصمیم، قرار گرفت که در شرایط پیچیده، به آن‌ها مراجعه شود؛ بدین‌ترتیب سرعت انجام فرآیند و سهولت اجرای آن، بهبود چشم‌گیری داشت.

     

    به قلم: علیرضا محمودی‌فردمشاور بازاریابی صادراتی در کشورها، در مرکز مشاوره کسب و کار و خدمات کارآفرینی و اشتغال پرتو مدیران خلیج فارس

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *