×
آخرین اخبار

آموزش طراحی گرافیک صفر تا صد + ۸ نوع گرافیک دیزاین

  • کد نوشته: 81721
  • ۱۴۰۰-۱۲-۱۳
  • 1130 بازدید
  • طراحی گرافیک هنر برنامه ریزی و ایجاد محتوای بصری برای بیان ایده ها و پیام ها است. به هر کجا که نگاه کنید، از بیلبوردها گرفته تا جعبه های غلات و اپلیکیشن های تلفن همراه می توانید این نوع طراحی را مشاهده کنید که از طریق ترکیب عناصر و اصول مختلف، می توانند بر ادراک و احساسات ما تأثیر بگذارند.
    آموزش طراحی گرافیک صفر تا صد + ۸ نوع گرافیک دیزاین

    دیدگاه نیوز / طراحی گرافیکی به عنوان طراحی ارتباطی نیز شناخته می شود و طراحان گرافیک یا گرافیست ها اساساً برقرار کنندگان ارتباطات بصری هستند. گرافیست ها به مفاهیم بصری بیشتر از طریق نرم افزارهای گرافیکی حیات می بخشند و از طریق متن، گرافیک و تصاویر به مصرف کنندگان اطلاع رسانی کرده یا آنها را درگیر می سازند.

    این نوع طراحی یکی از راه های ارتباط شرکت ها با مصرف کنندگان است چرا که می توان از آن برای تبلیغ و فروش محصولات، انتقال پیام یا توسعه هویت برند استفاده کرد. اگرچه برخی از طرح های گرافیکی هدف تجاری دارند، اما می توانند یک شکلی از هنر و بیان نیز باشد که حاصل خلاقیت و هنر افرادی خلاق و مبتکر است.

    آیا می دانستید که وبسایت اولین تصویری است که از کسب و کار آنلاین خودتان نشان می دهید. پس برای فراگیری دانش آن توصیه می کنیم که در یک دوره آموزش طراحی سایت شرکت کرده و فروش خود را تضمین کنید.

    این راهنما برای این است که به شما در برداشتن اولین گام ها به سمت این نوع حرفه، کمک کند. در ادامه مطلب شما درباره این نوع طراحی، انواع آن و تفاوت های بین این نوع طراحی و UX مطالبی را خواهید خواند. پس تا انتهای مطلب با سایت دیدگاه نیوز همراه باشید.

    تعریف طراحی گرافیک چیست؟

    طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین (به انگلیسی: graphic design) هنر یا مهارت ترکیب متن و عکس در تبلیغات، مجلات یا کتاب ها است، یعنی ایجاد ترکیبات بصری برای حل مسائل و بیان ایده ها از طریق تایپوگرافی، تصویرسازی، رنگ و فرم! هیچ راهی برای انجام این کار وجود ندارد و به همین دلیل است که انواع مختلفی از گرافیک دیزاین وجود دارد که هر کدام حوزه تخصصی خود را دارند.

    ریشه کلمه گرافیک از کلمه یونانی گرافیکوس و به معنای نمایشی بصری روی یک سطح است.

    اگرچه اغلب انواع مختلف این نوع طراحی با هم همپوشانی دارند، اما هر نوع آن به مجموعه های خاصی از مهارت ها و تکنیک های طراحی نیاز دارد. بسیاری از طراحان در یک نوعِ واحد، تخصص دارند. برخی دیگر بر مجموعه ای از انواع مشابه و مرتبط تمرکز می کنند. اما از آنجایی که این صنعت دائما در حال تغییر است، طراحان باید یادگیرنده مادام العمر باشند تا بتوانند ویژه کاری ها را تغییر داده یا اضافه کنند.

    عناصر و اصول طراحی گرافیک چیست؟

    دیزاین گرافیکی مهارتی است که می تواند به تولید طرح های سطح بالا برای تبلیغ برندها در مقیاس ملی و بین المللی کمک کند. شما می توانید با افزودن گرافیک به طرح خود، مهارت های خلاقانه تان را به نمایش بگذارید و تأثیر خوبی بر مشتریان خود بگذارید. دوره های آموزش طراحی گرافیک می تواند دانش پذیران را به مهارت های لازم برای درخواست موقعیت در زمینه های تبلیغات یا بازاریابی در تمام بخش های تجاری مجهز کند.


    عناصر طراحی گرافیک چیست؟

    عناصر و اصول گرافیک دیزاین شامل خط، رنگ، شکل، فضا، بافت، تایپوگرافی، مقیاس، تضاد یا کنتراست، هارمونی و تعادل است. آنها با هم کار می کنند تا اثر بصری جذابی ایجاد کنند که یک پیامی را منتقل کند.

    خط (Line)

    خطوط تقریباً در هر طرحی وجود دارند، خواه مستقیم باشند یا منحنی، نازک، ضخیم، بریده بریده، بلند یا کوتاه. خطوط هر دو نقطه را به هم متصل می کنند. آنها برای تقسیم فضا و همچنین جهت دادن توجه بیننده به یک جهت خاص، مفید هستند.

    رنگ (Color)

    رنگ شاید مهمترین و بارزترین عنصر یک طرح گرافیکی باشد. انتخاب رنگ مناسب می تواند به تعیین تن طرح کمک کند. طراحان می توانند از طیف گسترده ای از ترکیب رنگ ها برای پس زمینه و متن طرح بندی انتخاب کنند. آن می تواند فوراً تأثیر بگذارد، و مورد توجه همه قرار بگیرد، حتی کسانی که هیچ آشنایی با پس زمینه طراحی ندارند.

    رنگ ها را می توان در پس زمینه یا در عناصر دیگر مانند خطوط، اشکال یا تایپوگرافی استفاده کرد. برای ایجاد احساسات و خلق و خو می توان از رنگ ها به شکا خلاقانه ای استفاده کرد. به عنوان مثال، قرمز می تواند نشان دهنده اشتیاق و سبز می تواند نشان دهنده طبیعت باشد.

    شکل (Shape)

    شکل که به نام فرم نیز شناخته می شود، ترکیبی از خطوط است. اشکال می توانند دایره، مربع، مستطیل، مثلث یا سایر اشکال انتزاعی باشند. اکثر طرح ها حداقل شامل یک شکل هستند. مانند رنگ، شکل ها تداعی های مختلفی دارند.

    یک دایره ممکن است برای نشان دادن وحدت استفاده شود، در حالی که یک مربع می تواند ساختار را نشان دهد. رنگ، سبک، پس زمینه و بافت یک شکل، همگی می توانند بر درک بیننده تأثیر بگذارند.

    فضا (Space)

    فضا در طراحی گرافیک به فضای اطراف یا بین عناصر مختلف طرح اشاره دارد. می توان از آن برای ایجاد اشکال یا برجسته کردن جنبه های مهم طراحی استفاده کرد. طراحان گرافیک از پالت رنگی برای انتخاب رنگ هایی استفاده می کنند که می توانند تضاد ایجاد کنند یا حتی برای تکمیل عناصر دیگر با هم همکاری نمایند.

    فضای سفید یا نگاتیو در طراحی بسیار مهم است زیرا خوانایی را برای چشم انسان افزایش می دهد. طرح های خوب از فضا برای دادن فضای تنفس به عناصر دیگر استفاده می کنند.

    بافت (Texture)

    استفاده از بافت ها روز به روز افزایش می یابد و جایگزین پس زمینه های تک رنگ می شود. بافت ها می توانند شامل کاغذ، سنگ، بتن، آجر و پارچه باشند. آنها ممکن است ظریف یا واضح بوده و گرافیست می تواند به طور محدود یا آزادانه از آنها استفاده کند. اگر به دنبال ایجاد ظاهری سه بعدی هستید بهتر است از بافت ها برای انجام این کار، کمک بگیرید که بسیار مفید هستند.

    تایپوگرافی (Typography)

    هنگام کار با متن، طراحان گرافیک باید رابطه بین ظاهر متن و آنچه بیان می کند را در نظر بگیرند. تایپوگرافی هنر چینش یا طراحی حروف و متن به روش های خوانا و جذاب است. حالات یا احساسات مختلف را می توان از طریق انتخاب های مختلف بیان کرد. تایپوگرافی خوب باید سلسله مراتب بصری قوی ایجاد کند، تعادل ایجاد نماید و لحن مناسبی را تنظیم کند.

    مقیاس (Scale)

    مقیاس و اندازه اشیا، اشکال و سایر عناصر می توانند بخش های خاصی از یک طرح را پویاتر سازند. از مقیاس می توان برای ایجاد سلسله مراتب بصری استفاده کرد. با استفاده از مقیاس، طراحان گرافیک می توانند نقاط کانونی ایجاد کرده و مناطق مهم را برجسته کنند.

    تضاد یا کنتراست (Contrast)

    کنتراست یک اصل مهم در هر شکلی از هنرهای تجسمی است! زیرا توجه مشتری را به عناصر کلیدی یک طراحی هدایت می کند. کنتراست در طراحی گرافیک به چگونگی وجود عناصر مختلف در یک طرح، به ویژه عناصر مجاور اشاره دارد. از این این تفاوت ها می توان برای برجسته شدن عناصر مختلف استفااده کرد. این تفاوت ها هستند که باعث می شود که عناصر و المان ها به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص باشند.

    کنتراست در ایجاد طرح های در دسترس بسیار مهم است. کنتراست ناکافی می تواند خواندن محتوای متنی را به خصوص برای افراد دارای اختلالات بینایی بسیار دشوار کند. پس تضاد برای حفظ تمایز بین عناصر مشابه در یک طرح ضروری است و در نتیجه خوانایی کلی طرح را افزایش می دهد. کنتراست زمانی شکل می گیرد که عناصر طراحی در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، برای مثال:

    • تاریکی در مقابل نور
    • ضخیم در مقابل نازک
    • جدید در مقابل قدیمی
    • بزرگ در مقابل کوچک

    تعادل (Balance)

    تعادل به توزیع عناصر همانند اشکال، جعبه متن و تصاویر، یک طرح به طور مساوی در سراسر یک طرح مشخص اشاره دارد. طراحان می توانند بین یک طرح متعادل (پایدار) یا طرح غیر متعادل (پویا) یکی را انتخاب کنند. طراحان گرافیک باید نحوه توزیع عناصر طراحی را در نظر بگیرند. طرح های متعادل، ثبات را ارائه می دهند، در حالی که طرح های نامتعادل، می توانند پویا باشند.

    عادل از طریق شکل ها، رنگ ها، بافت ها، خطوط و عناصر دیگر به دست می آید.

    هر عنصر و اصل طراحی دارای وزن بصری است. برخی از عناصر سنگین هستند و چشم را جلب می کنند، در حالی که عناصر دیگر، سبک تر هستند. نحوه چیدمان این عناصر در صفحه باید احساس تعادل ایجاد کند.

    در زمینه طراحی گرافیک، تعادل بر سه نوع است.

    1. متقارن (Symmetrical): این نوع طراحی در امتداد یک محور عمودی و یا محور افقی شکل می گیرد و وزن عناصر به طور مساوی در دو طرف طرح تقسیم می شود. طرح های متقارن عناصر با وزن مساوی را در دو طرف خط مرکزی خیالی، چیدمان و طراحی می کند.
    2. نامتقارن (Asymmetrical): این نوع تعادل از مقیاس، کنتراست و رنگ برای یکنواخت کردن جریان یک طرح استفاده می کند. تعادل نامتقارن معمولاً در وب سایت ها یافت می‌شود، جایی که دو طرف یک صفحه وب با یکدیگر متفاوت اما حاوی عناصر مشابه هستند. تعادل نامتقارن از عناصری با وزن های متفاوت استفاده می کند که اغلب همسو با خطی که در مرکز طرح کلی قرار ندارد، قرار می گیرد.
    3. شعاعی (Radial): در اینجا عناصر یک طرح به صورت دایره ای بر روی طرح قرار می گیرند. این کار حس حرکت و پویایی را در چشم بیننده ایجاد می کند.

    هارمونی (Harmony)

    هارمونی یکی از اهداف اصلی گرافیک دیزاین و یکی از جنبه های اساسی از گرافیک است که یک ارتباط بصری بین عناصری مانند تصاویر، اشکال یا بلوک های متن ایجاد می کند. هم ترازی با حذف هرگونه اعوجاج در چیدمان به ایجاد ظاهری تیز و منظم کمک می کند.

    هارمونی مقیاس هر عنصر را با مقایسه نسبتِ آنها و تمرکز بر عناصری که می توانند تأثیر زیادی بر روی کاربران داشته باشند، نشان می دهد. در یک طراحی خوب، هر عنصر باید با همدیگر کار کنند و مکمل یکدیگر باشند. با این حال، اگر همه چیز یکسان باشد، یک طرح می تواند یکنواخت شود. پس طراحی ها باید تعادل خوبی بین هارمونی و کنتراست ایجاد کنند.

    انواع طراحی گرافیک کدامند؟

    طراحی گرافیک در اطراف ما وجود دارد، به این معنی که طیف وسیعی از زمینه ها و تخصص های این نوع طراحی وجود دارد. هر نوع گرافیک دیزاینی به مهارت ها و تکنیک های خاصی نیاز دارد. اگر یک طراح مشتاق هستید و به دنبال خدمات طراحی برای کسب و کار خود می باشید، درک ۸ نوع طراحی گرافیکی به شما کمک می کند تا مهارت های مناسب برای کار خود را پیدا کنید.


    انواع سبک های گرافیک

    گرافیک دیزاین یک رشته ای است که همیشه در حال رشد بوده و تقاضا برای طراحان گرافیک متخصص و ماهر در حال افزایش است. هنگامی که به دنبال شخص مناسب برای انجام کار طراحی هستید، دانستن و شناخت انواع مختلف این نوع طراحی به شما کمک می کند تا متخصص مورد نیاز خود را شناسایی کنید.

    طراحی گرافیک هویت بصری (Visual identity graphic design)

    طراحی گرافیکی هویت بصری یکی از رایج ترین انواع طراحی ها بوده و می توان گفت که عامل تمایز و موفقیت کسب و کارها به شمار می رود. این نوع طراحی بر عناصر بصری یک برند تمرکز دارد و هدف آن انتقال هویت یک برند از طریق تصاویر، اشکال و رنگ ها است.

    طراحان گرافیک در این حوزه عناصری مانند لوگوها، تایپوگرافی، پالت های رنگی و کتابخانه های تصویری که نشان دهنده یک برند هستند را ایجاد می کنند. آنها علاوه بر کارت های ویزیت استاندارد و لوازم ثابت شرکتی، دستورالعمل های برند بصری را برای توصیف بهترین شیوه ها، ارائه نمونه هایی از برندسازی بصری به کار رفته در رسانه های مختلف و اطمینان از ثبات برند در همه موارد استفاده می کنند.

    طراحان گرافیکی هویت بصری باید برای ایجاد عناصر طراحی مناسب برای همه رسانه های بصری در زمینه انواع طراحی، یک دانش و اطلاعات کلی داشته باشند و همچنین مهارت های ارتباطی عالی، مفهومی و خلاقانه داشته و برای تحقیق در صنایع، سازمان ها، گرایش ها و رقبا مشتاق باشند.

    طراحی نشان تجاری یا لوگو، طراحی هویت سازمانی یا ست اوراق اداری، رنگ سازمانی برند، کارت ویزیت و ست اداری، برندبوک، پترن یا الگوی برند، کاتالوگ، پوستر، بسته بندی و عکاسی نمونه هایی از گرافیک دیزاین هویت بصری هستند.

    اگر به دنبال یادگیری، پولسازی و کسب درآمد از عکاسی هستید،شرکت در یک دوره آموزش عکاسی را به شما پیشنهاد می دهیم. چرا که اگر آموزش ببینید که چگونه عکاسی کنید، چه تجهیزاتی بخرید و چگونه کسب درآمد کنید، هم سرمایه تان را حفظ خواهید کرد و هم اشتباهات خود را به حداقل ترین مقدار ممکن خواهید رساند.

    طراحی گرافیک بازاریابی و تبلیغات (Marketing and advertising graphic design)

    وقتی اکثر مردم به طراحی گرافیکی فکر می کنند، طرح هایی به ذهن شان می آید که برای بازاریابی و تبلیغات ایجاد شده اند. برای فروش محصولات یا خدمات، از این نوع طراحی مورد ستفاده قرار می گیرد و ممکن است شامل تبلیغات چاپی همانند پوستر، بیلبورد، آگهی، کاتالوگ و بسته بندی یا تبلیغات دیجیتال همانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات ویدیویی یا پست های رسانه های اجتماعی باشد.

    شرکت ها برای بهره برداری از فرآیند تصمیم گیری مخاطب هدف خود، به تلاش های بازاریابی موفق وابسته هستند. بازاریابی عالی افراد را بر اساس خواسته ها، نیازها، آگاهی و رضایتی که از یک محصول، خدمات یا برند دارند، درگیر می کند. از آنجایی که افراد همیشه محتوای بصری را جذاب تر می دانند، گرافیک بازاریابی و تبلیغات به سازمان ها کمک می کند تا به طور مؤثرتری، ارتباط برقرار کنند.

    طراحان بازاریابی با صاحبان شرکت، مدیران یا متخصصان بازاریابی روی استراتژی های بازاریابی کار می کنند. آنها ممکن است به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک تیم داخلی یا خلاق کار کنند. طراحان می توانند در نوع خاصی از رسانه ها (مثلاً روکش های خودرو یا تبلیغات مجلات) تخصص داشته باشند یا مجموعه وسیعی از لوازم جانبی برای چاپ، دیجیتال و غیره ایجاد کنند.

    این نوع طراحی در حالی که به طور سنتی چاپ محور است، رشد کرده تا دارایی های دیجیتال بیشتری را به ویژه برای استفاده در بازاریابی محتوا و تبلیغات دیجیتال دربر بگیرد.

    طراحان گرافیکی بازاریابی

    طراحان گرافیکی که در این زمینه کار می کنند دارایی هایی را برای استراتژی ها و کمپین های بازاریابی ایجاد می کنند. آنها ایده ها را توسعه می دهند، در مورد عادت های مصرف کننده تحقیق می کنند و طرح هایی ایجاد می نمایند که با مخاطبان هدف حرف می زنند. این نوع طراحی مستلزم داشتن اطلاعات و دانش قوی در مورد نحوه فروش یک محصول و نحوه جذب مصرف کنندگان است.

    طراحان بازاریابی به مهارت های ارتباطی عالی، حل مسئله و مدیریت زمان نیاز دارند. آنها علاوه بر تسلط بر چندین برنامه گرافیکی، طرح بندی و ارائه، باید با تولید برای محیط های چاپی و آنلاین نیز آشنا باشند. موقعیت های سطح ورودی در این زمینه راهی عالی برای طراحان جدید برای یادگیری فرآیندها و کسب مهارت ها و تجربه های ارزشمند است.

    کارت پستال و بروشور، آگهی های مجلات و روزنامه ها، پوستر، بنر و بیلبورد، اینفوگرافیک، بروشور (چاپی و دیجیتالی)، روکش های خودرو، تابلوها و نمایشگاه های تجاری، قالب های ایمیل مارکتینگ، ارائه های پاورپوینت، منوها، تبلیغات رسانه های اجتماعی، بنرها و گرافیک ها، بنر و هدف گذاری مجدد تبلیغات. تصاویر برای وب سایت ها و وبلاگ ها همگی نمونه هایی از گرافیک دیزاین بازاریابی و تبلیغات هستند.

    طراحی گرافیک رابط کاربری (User interface graphic design) یا طراحی وب (Web design)

    طراحی وب شامل برنامه ریزی و ساخت ظاهر، صفحه آرایی، ساختار و طراحی سایت آموزشی و سایر سایت ها می باشد و روی جنبه های ظاهری یک وبسایت از جمله تجربه کاربر، تمرکز دارد. بهتر است بدانید که طراحی وب ارتباط نزدیکی با طراحی UX و UI دارد.

    رابط کاربری (UI) به نحوه تعامل کاربر با یک دیوایس یا اپلیکیشن گفته می شود. طراحی رابط کاربری فرآیند طراحی رابط ها برای سهولت استفاده از آنها و ارائه یک تجربه کاربرپسند است.

    یک رابط کاربری همه آن چیزهایی را دربرمی گیرد که کاربر با آنها تعامل دارد مثل صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس! اما در زمینه طراحی گرافیکی، طراحی UI بر تجربه بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مانند دکمه ها، منوها، میکرو تعاملات و… تمرکز می کند.

    وظیفه یک طراح رابط کاربری است که بین جذابیت زیبایی شناختی و عملکرد فنی، تعادل و بالانس ایجاد کند. طراحان وب انواع عناصر بصری مانند متن، عکس، گرافیک و ویدئو را برای ایجاد سایت‌ها و صفحات جذاب و کاربرپسند ترکیب می کنند.

    طراحان رابط کاربری در برنامه های دسکتاپ، برنامه های موبایل، برنامه های وب و بازی ها تخصص دارند. آنها از نزدیک با طراحان UX که تعیین می کنند اپلیکیشن چگونه کار کند و توسعه دهندگان UI که با کد نویسی باعث کارکردن آن اپلیکیشن می شوند، همکاری می کنند.

    از نمونه های طراحی گرافیک رابط کاربری می توان به طراحی صفحه وب، طراحی قالب وردپرس، شاپیفای و غیره، رابط‌های بازی و طراحی اپلیکیشن اشاره کرد.

    طراحان رابط کاربری باید بازیکنان تیمی باشند که هم مهارت های جدی گرافیک دیزاین و هم درک عالی از اصول UI/UX، طراحی واکنشگرا یا سایت ریسپانسیو و توسعه وب داشته باشند. آنها علاوه بر برنامه های گرافیکی، به فراگیری دانش زبان های برنامه نویسی مانند HTML ،CSS و جاوا اسکریپت نیز نیاز دارند.

    طراحی گرافیک انتشارات (Publication graphic design)

    نشریات قطعات طولانی هستند که از طریق توزیع عمومی با مخاطبان ارتباط برقرار می کنند. آنها به طور سنتی یک رسانه چاپی بوده اند. طراحی نشریه مانند طراحی کتاب ها، روزنامه ها، مجلات و کاتالوگ ها یک نوع طراحی کلاسیک است. هر چند که اخیراً افزایش قابل توجهی در انتشارات دیجیتال وجود دارد.

    این طراحی بر روی ایجاد طرح بندی و انتخاب تایپوگرافی و آثار هنری از جمله عکاسی، گرافیک و تصاویر تمرکز دارد.

    طراحان گرافیکی که در نشریات تخصص دارند با ویراستاران و ناشران برای ایجاد طرح بندی با تایپوگرافی های دقیق و آثار هنری همراه که شامل عکاسی، گرافیک و تصاویر است، کار می‌کنند. طراحان انتشارات ممکن است به عنوان فریلنسر، به عنوان اعضای آژانس خلاق یا در داخل سازمان به عنوان بخشی از یک شرکت انتشاراتی کار کنند.

    کتاب ها، روزنامه ها، خبرنامه ها، دایرکتوری ها، گزارش های سالانه، مجلات و کاتالوگ ها نمونه هایی از گرافیک دیزاین نشریه هستند.

    طراحان نشریه باید دارای مهارت های ارتباطی، طرح بندی و سازمانی عالی باشند. آنها علاوه بر تخصص در طراحی گرافیکی، باید مدیریت رنگ، چاپ و نشر دیجیتال را نیز بلد باشند.

    طراحی گرافیک بسته بندی (Packaging graphic design)

    آیا می دانستید که هر نوع بسته بندی فرصتی برای بازگویی داستان یک برند است. بسته بندی نه تنها از محصولات در هنگام نگهداری، توزیع و فروش، محافظت می کند، بلکه یک ابزار بازاریابی مهم نیز می باشد! چون می تواند مستقیماً با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند.

    طراحان بسته بندی برای ایجاد مفاهیم، توسعه ماکت ها و فایل های آماده چاپ برای یک محصول نیاز به درک فرآیندهای چاپ و همچنین دانش در حوزه چاپ و طراحی صنعتی، مهارت مفهومی و حل مسئله دارند. این امر مستلزم کسب دانش تخصصی فرآیندهای چاپ و درک دقیق طراحی و ساخت صنعتی است.

    از آنجایی که طراحی بسته‌بندی رشته های بسیاری را تحت تأثیر قرار می دهد، برای طراحان این نوعی غیرمعمول نیست که دارایی های دیگری را برای یک محصول مانند عکاسی، تصاویر و هویت بصری خلق کنند.

    طراحان بسته بندی ممکن است حرفه ای باشند یا در نوع خاصی از بسته بندی (مانند لیبل یا قوطی های نوشیدنی) یا یک صنعت خاص (مانند غذا یا اسباب بازی های کودکان) تخصص داشته باشند. آنها باید برای تأمین خواسته های مشتریان، بازاریابان و تولیدکنندگان انعطاف پذیر بوده و همچنین از ترندهای فعلی بازار و رقبا آگاه باشند تا بتوانند بسته بندی هایی ایجاد کنند که برای مصرف کنندگان برجسته باشد.

    طراحی موشن گرافیک (Motion graphic design)

    طراحی موشن گرافیک یا به زبان ساده گرافیک های در حال حرکت یک حوزه تخصصی جدید در طراحی گرافیک و به سرعت در حال رشد است. تقاضا برای طراحان موشن گرافیک، روز به روز در حال افزایش است. این نوع طراحی شامل انیمیشن‌ها، بنرها، تریلرها یا بازی های ویدیویی، صدا، تایپوگرافی، تصاویر، ویدئو و سایر افکت های مورد استفاده در رسانه های آنلاین، تلویزیون و فیلم است.

    محبوبیت این رسانه در سال های اخیر با پیشرفت فناوری و پادشاهی تولید محتوای ویدیویی افزایش یافته است.

    طراح گرافیکی متحرک تا حدودی یک تخصص و یک حوزه جدیدی برای طراحان گرافیک است. پیشرفت های فناوری که به طور رسمی برای تلویزیون و فیلم محفوظ است، زمان و هزینه های تولید را کاهش داده و این هنر را در دسترس تر و مقرون به صرفه تر کرده است.

    سکانس های تایتل و تیتراژ پایانی فیلم و ریال ها، تبلیغات، لوگوهای متحرک، تریلرها، ارائه ها، ویدیوهای تبلیغاتی و فیلم های آموزشی، وب سایت ها، اپ ها، بازی های ویدیویی، بنرها و گیف ها نمونه هایی از موشن گرافیک هستند.

    طراحان موشن گرافیک با توسعه استوری بورد شروع می کنند و سپس به مفاهیم خود با انیمیشن، ویدئو و هنر سنتی، جان می بخشند. این طراحان بسته به صنعتی که در آن در حال فعالیت هستند، به کاری قوی در زمینه بازاریابی، کدنویسی و مدل سازی سه بعدی نیاز دارند.

    طراحی گرافیک محیطی (Environmental graphic design)

    گرافیک دیزاین محیطی یک طراحی چند رشته ای است که گرافیک، معماری، طراحی داخلی، منظره و طراحی صنعتی را باهم ترکیب می کند. این نوع طراحی، افراد را به صورت بصری به مکان ها مرتبط می کند تا با ایجاد فضاهای به یاد ماندنی تر، جالب تر، آموزنده تر و پیمایش آسان تر آنها، تجربه کلی آنها را بهبود بخشد.

    به طور معمول، این طراحان پیشینه ای در گرافیست و معماری خواهند داشت. آنها باید با مفاهیم طراحی صنعتی و نقشه های معماری آشنا باشند. آنها ممکن است روی پروژه هایی مانند ناوبری حمل و نقل عمومی، طراحی داخلی فروشگاه های خرده فروشی، علامت گذاری و برندسازی اداری کار کنند.

    نمونه هایی از طراحی گرافیک محیطی عبارتند از:  طراحی تابلوها، نقاشی های دیواری، نمایشگاه های موزه، برندسازی اداری، ناوبری حمل و نقل عمومی، دکوراسیون داخلی فروشگاه های خرده فروشی، برندسازی ورزشگاه و طراحی فضاهای رویداد و کنفرانس.

    Wayfinding (مسیریابی) نوع خاصی از گرافیک دیزاین محیطی است که شامل علائم استراتژیک، نشانه های شاخص و نشانه های بصری است که به افراد کمک می کنند تا تشخیص دهند که کجا هستند و کجا باید بروند تا نهایتاً بتوانند بدون سردرگمی به مکان مورد نظر خودشان، برسند.

    به طور سنتی، طراحی محیطی قطعات چاپی ثابت را تولید می کند، اما نمایشگرهای تعاملی دیجیتال همچنان به عنوان ابزاری برای ایجاد تجربه ای جذاب تر، محبوبیت خود را افزایش می دهند.

    تصویرسازی برای طراحی گرافیک (Illustration for graphic design)

    هنر گرافیک و تصویرسازی اغلب شبیه گرافیک دیزاین هستند، با این حال، هر کدام بسیار متفاوت می باشند. طراحان ترکیباتی را برای برقراری ارتباط و حل مشکلات ایجاد می کنند، گرافیست ها و تصویرگران، آثار هنری اصلی را خلق می کنند. هنر آنها اشکال مختلفی دارد، از هنرهای زیبا گرفته تا تزئینات و تصاویر داستان سرایی!

    اگرچه هنر گرافیک و تصویرسازی از نظر فنی جزو انواع طراحی گرافیک در نظر گرفته نمی شوند، اما آنقدر برای استفاده تجاری در چارچوب این نوع طراحی ایجاد شده اند که نمی توان در مورد یکی حرف زد، بدون اینکه از دیگری هیچ حرفی به میان نیاورد.

    گرافیست ها آثار هنری بدیع را از طریق ترکیبی از رسانه ها و تکنیک ها خلق می کنند. آنها اغلب پیشینه ای در هنرهای زیبا، انیمیشن یا معماری دارند. Graphic Artists در تمامی انواع گرافیک دیزاین با نویسندگان، ویراستاران، بازاریابان و مدیران هنری همکاری نزدیک دارند. آنها اغلب تجربه ای پایه در هنرهای زیبا، انیمیشن یا معماری خواهند داشت. مهارت ها و برنامه های همپوشانی، پیدا کردن طراحان گرافیک که به عنوان گرافیست و تصویرگر نیز کار می‌کنند (و بالعکس) را ممکن می‌سازد.

    طرح تی شرت، الگوهای گرافیکی برای منسوجات، نقاشی متحرک، تصاویر استوک، رمان های گرافیکی، بازی های ویدیویی، وب سایت ها، کتاب های کمیک، هنر آلبوم، جلد کتاب ها، کتاب های تصویری، اینفوگرافیک، تصویر فنی، هنر و… مفهومی نمونه هایی از هنر و تصویرسازی برای این نوع طراحی به شمار می روند.

    تفاوت بین طراحی UX و طراحی گرافیک چیست؟

    این دو نوع طراحی دارای عناصر مشترک زیادی هستند، اما چند تفاوت مهم بین این دو وجود دارد:

    • گرافیک دیزاین بر ظاهر یک محصول تمرکز دارد، در حالی که طراحی UX بر تجربه کلی کاربر از محصول تمرکز دارد.
    • هدف از طراحی گرافیکی ایجاد محصولات جذاب بصری است که پیام ها یا اطلاعات خاصی را منتقل می کند.
    • طراحان گرافیک بر برندسازی، تایپوگرافی، چیدمان و اصول کلی ترکیب طراحی تمرکز می کنند. آنها بر روی طیف وسیعی از مواد از جمله تبلیغات، آگهی ها، لوگوها، بسته بندی ها و انیمیشن ها کار می کنند.
    • دیزاین گرافیکی یکی از اجزای طراحی UX است. با این حال، طراحی UX به محصول کلی نگاه می کند. هدف افزایش رضایت کاربر از طریق بهبود قابلیت استفاده، دسترسی و لذت تعامل با محصول است. طراحی UX شامل تحقیق، نمونه سازی و آزمایش است.
    • طراحان گرافیک و طراحان UX از نزدیک با هم کار می کنند و در برخی از وظایفِ آنها و همچنین مهارت های مربوطه همپوشانی وجود دارد.
    • برخی از طراحان در طول حرفه خود به طور متناوب بین گرافیست و طراحی UX تغییر حرفه می دهند. مهارت های قابل انتقال به دست آمده از طراحی گرافیکی نیز می تواند برای انتقال به طراحی UX بسیار مفید باشد.

    پاسخ به برخی از سوالات متداول

    ۱-کار اصلی یک طراح گرافیک چیست؟

    ایجاد مفاهیم بصری زیبا، پیاده سازی ایده های الهام بخش و اطلاع رسانی و ارتباط با مصرف کنندگان از طریق نرم افزارهای کامپیوتری یا دست و نهایتاً زیباسازی دنیای اطراف

    ۲- المنت ها و بخش های اصلی هنری طراحی گرافیکی را نام ببرید؟

    هنرهای بصری (عکاسی و تصویر برداری)، تایپوگرافی (تنظیم و ترتیب بندی حروف و متن ها) و صفحه آرایی (هماهنگ سازی عناصر بصری)

    ۳- اولین طرح های گرافیکی و انتقال ایده ها از طریق ارتباطات بصری در چه سالی ظاهر شده اند؟

    نقاشی درون غارها بیانگر اولین استفاده از طرح های گرافیکی هستند که حدود ۱۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح رواج داشتند. بهتر است بدانسد که اولین باز کلمه گرافیک توسط دیکنز در سال ۱۹۲۲ به کار برده شد.

    ۴- برخی از مهارت اصلی مورد نیاز برای اینکه یک طراح گرافیک عالی شویم، کدامند؟ 

    • داشتن روابط عمومی بالا
    • توانایی استفاده از کلمات و تصاویر ساده و تیدیل آنها به پیام های معنادار
    • دادن نظم و وضوح به ارائه های بصری و ساده سازی درک آنها برای مشتری
    • داشتن خلاقیت و تفکر گرافیکی
    • به روز بودن و یادگیری تکنولوژی های جدید
    • و…

    ۵- برخی از نرم افزارهای طراحی لوگو که یک طراح گرافیک باید طرز استفاده از آنها را بداند، کدامند؟

    ادوبی فوتوشاپ (Adobe Photoshop)، ادوبی ایلیستریتور (Adobe Illustrator)، ادوبی افتر افکتس (Adobe After Effects)، ادوبی پریمیر (Adobe Premiere)، ادوبی آدیشن(Adobe Audition)، ادوبی اکس دی (Adobe XD) و ادوبی ایندیزاین (Adobe InDesign)

    ۶- یک طراح گرافیک در چه حوزه هایی می تواند مشغول به کار شود؟

    طراحی چند رسانه ای، طراح وب سایت، طراحی هویت و نام تجاری، طراح لوگو، طراح فلش، صفحه آرایی، ویرایش عکس در فتوشاپ و…

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *