×
آخرین اخبار

پیام فعال اجتماعی ؛
باران نعمت الهی، عذاب بی تدبیری

  • کد نوشته: 60063
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۰
  • 560 بازدید
  • با توجه به بارش های اخیر که موجب سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر شد بر آن شدیم که مروری به گذشته تبریز بیاندازیم
    باران نعمت الهی، عذاب بی تدبیری

    به گزارش دیدگاه نیوز ، در ۸مرداد ۱۳۱۳سیل تبریز را کن فیکن کرد. از خیابان ها، جز لجن زاری نماند عمارت عالی قاپو فرو ریخت و بیش از ۱۳۰۰مغازه از بین رفت خانه ها را ویران کرد تیرهای تلگراف را کند تا چهار روز بعد دولت مرکزی از واقعه آگاه شود.
    در آن زمان ارفع الملک جلیلی ۲میلیون تومان از محل عایدات بلدیه برای ساخت سیل بند و عریض تر کردن مسیر ۱۲کیلومتری میدان چای و قوری چای فراهم کرد.
    بدین ترتیب شهردار باکفایت توانست تبریز را برای همیشه از شر سیل ها بنیان کن در امان نگه دارد داستان جالب می شود چرا که ارفع الملک جلیلی با ابتدایی ترین وسایل ممکن و با حدود یک میلیون تومان این پروژه را به اتمام رساند.آن موقع بعضی از ظرفای تبریز میگفتند که حاج ارفع الملک را سیل آورده است.
    (برگرفته از نوشتار چاره سیل تبریز از لیلا حسین نیا و کتاب رجال آذربایجان در عصرمشروطیت اثر مهدی مجتهدی)
    انسان ها برای تامین آب مورد نیاز خود بیش از ۴۰۰۰ سال است که به استحصال آب باران روی آورده اند، امروزه مدیریت آب باران و پیشگیری از آسیب شهرها در مقابل بلایای طبیعی مانند سیل به یکی از چالش های مهم مدیریت شهری تبدیل شده است.
    دخالت بیش از حد انسان در طبیعت باعث تغییرات اقلیمی مانند افزایش فرسایش، تغییرات دمایی،
    نابودی پوشش گیاهی و تغییرات اکوسیستم شده است.
    شهر به عنوان یکی از واحدهای اصلی یک حوزه آبخیز به شمار میرود و موجودی زنده است که در
    محیط طبیعی به حیات خود ادامه میدهد، رشد میکند، بیمار میشود و میمیرد.
    عناصر موجود در آن در عین حال که مجزا به‌نظر میآیند اما در باطن کاملا به هم مربوط و تاثیر گذارند، لذا برای توسعه‌ی پایدار شهری به دنبال راهکارهایی با هدف نگهداری منابع برای حال و آینده در محیط شهر، از طریق استفاده بهینه از زمین و وارد کردن کمترین ضایعات به منابع تجدیدناپذیر است. تفکر حفاظت از منابع آب و محیط زیست، ریشه در تاریخ و پیشینیان ما دارد.
    ایجاد زیر ساخت جهت جمع آوری آب باران ، توانایی کنترل سیل که شامل جذب آب و امکان استفاده مجدد از آب باران است. جنبه های هیدرولوژی و سیستم های رودخانه ای، کاربری اراضی، سیستم های شبکه خط لوله توسعه شهری متناسب با اکوسیستم حاضرمناطق ، سیستم های استحصال آب باران از بام منازل و کارخانه ها، سیستم های جمع آوری زهاب آب گرفتگی معابر، تحلیل و تجزیه هیدروگرافی جریان رودخانه ها، استفاده بهینه از روانآب ها، بررسی و ایجاد شیب های مناسب در معابر جهت هدایت آبهای سطحی از جمله اقداماتی هست که می شود با در نظر گرفتن آنها از تبدیل این نعمت الهی به عذابی ویرانگر جلوگیری کرد حال این سوال مطرح می شود که مدیران شهری با گذشت پنج دوره از شورای اسلامی شهر چه فکری برای حل این مسئله کرده اند ؟ مشکلی که از عدم توجه به ابتدایی ترین مسائل شهرسازی بوجود آمده و هر ساله خسارت های فراوانی به زیر ساخت های این کهن شهر وارد میکند ؛ چه زمانی و چه کسی باید این مشکلات را حل کند ؟ شورای اسلامی و شهرداری محترم باید پاسخگو باشند ؟
    ✍ رسول نیازی

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    2 پاسخ به “باران نعمت الهی، عذاب بی تدبیری”

    1. مهدی فرج اوغلی گفت:

      خیلی عالی بود. واقعا یه همچنین مردی برای شهر اولین ها احتیاج ه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *