×
آخرین اخبار

درس اصحاب رسانه لرستان به اصحاب رسانه کشور در ایام کرونا

  • کد نوشته: 52145
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۲
  • 1015 بازدید
  • سیامک عالیخانی چگنی – دیدگاه نیوز / همه ما می دانیم که پیدایش ویروس منحوس کرونا چه مشکلاتی را بوجود آورد و به تبع آن شاهد از هم گسیختگی تمام نظامات اداری، اقتصادی، فرهنگی و تبدیل آن مناسبات به شیوه های نوین بودیم. این موضوع جدای از همه نارسایی هایی که برای جامعه رو به […]

    درس اصحاب رسانه لرستان به اصحاب رسانه کشور در ایام کرونا

    سیامک عالیخانی چگنیدیدگاه نیوز / همه ما می دانیم که پیدایش ویروس منحوس کرونا چه مشکلاتی را بوجود آورد و به تبع آن شاهد از هم گسیختگی تمام نظامات اداری، اقتصادی، فرهنگی و تبدیل آن مناسبات به شیوه های نوین بودیم.

    این موضوع جدای از همه نارسایی هایی که برای جامعه رو به رشد ما به وجود آورده است، خود کلاس درسی بود برای تمرین و آمادگیِ نحوه زندگی در شرایط سخت.

    یکی از عمومی ترین چالش هایی که در دوره کرونا، مردم عزیزمان با آن مواجه شدند، پیگیری مطالبات طرح هایی بود که توسط نهادهای مختلف بایستی به انجام می‌رسید و چون عملاً امکان برگزاری مصاحبه های مطبوعاتی و نشست های خبری وجود نداشت، بسیاری از اقدامات و وظایف ارگان‌های مختلف، در سکوت خبری ناشی از کرونا، یا اصولاً به انجام نمی رسید و یا چنانچه انجام می شد بُرد خبری و رسانه ای نداشت و کمتر به گوش مردم می رسید، اما در این بین، جامعه مطبوعاتی خرم آباد این مهم را به بهترین شکل ممکن مرتفع ساخت.

    ایجاد یک گروه واتساپی بنام مدیران و رسانه های لرستان با مشارکت و عضویت تک تک مدیران استانی و شهرستان و برگزاری جلسات هفتگی در آن بصورت نشست های مجازی، خود نمونه بارزی بود از ذوق و خلاقیت اصحاب رسانه در خرم آباد.

    در این گروه مجازی هر هفته یکی از مسئولان عالی رتبه استان، روسای سازمان ها و یا مدیران کل، بر صندلی داغِ پاسخگویی می‌نشیند و خبرنگاران عزیز لرستان، که از چند روز قبل سوالات خود را به ادمین گروه تحویل داده اند، در شب مورد نظر، سئوالاتشان از مدیر مربوطه پرسیده می شود.

    نکته قابل توجه این است که، بعضا پیش می آید، اینگونه جلسات گاها تا پاسی از شب به درازا میکشد و مدیر مربوطه موظف است تا آخرین سئوال را با دقت و حوصله پاسخ دهد. این اتفاق درس های بسیاری از جمله مطالبه گری اصحاب فهیم خبر و رسانه لرستان را در بردارد.

    خبرنگاران عزیز و فهیم کشور، برگزاری این نشست های مجازی مزیت های فراوانی دارد. 

    نخست اینکه از همه امکانات موجود باید به بهترین شکل ممکن استفاده نمود.

    دوم، مدیران و روسای ادارات می‌دانند که علی‌رغم شرایطی که بیماری کرونا ایجاد کرده و در پی آن امکان نشست های مرسوم و معمول خبری نیست حالا جایی هست که هم نظاره گر اقدامات آنان است و هم چونان گذشته باید پاسخگوی اقدامات شان باشند‌.

    سوم، روند و چگونگی پیشرفت یا پسرفت کارهای ادارات استان، درست مانند گذشته در منظر دید عموم مردم قرار دارد.

    و در نهایت نکته چهارمِ این مسئله که از نظر خودم اهمیت بسیار بالایی هم دارد کمک به وضعیت معیشتی خبرنگاران راستین و کوشای هم استانی ست. 
    که با توجه به نبود جلسات خبری و میتینگ های مطبوعاتی در دوران کرونا روزهای بسیار سختی را (چونان همه اقشار آسیب پذیر) می‌گذرانند.

    این جلسات که از منظر ایجاد درآمد، کارکردی شبیه همان نشست های خبری را دارد فرصتی مناسب برای این قشر زحمتکش خواهد بود تا از انتفاعات آن نیز استفاده نمایند.

    در پایان ضمن تشکر از خبرنگار هم تبار، مبتکر و موفق، جناب آقای مهدی زکی پور و تک تک عزیزان برگزار کننده این نشست های خبری مجازی، پیشنهاد می کنم که عزیزان اهل رسانه در همه ی استان ها نیز همین روش را سرمشق خویش قرار دهند تا هم مردم بدانند که در ارگانها و نهادهای دولتی چه می گذرد و هم خبرنگاران عزیز به وظیفه ذاتی خودشان که همانا اطلاع‌رسانی است پرداخته باشند.

    سیامک عالیخانی چگنی
    استاد دانشگاه

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “درس اصحاب رسانه لرستان به اصحاب رسانه کشور در ایام کرونا”

    1. ناشناس گفت:

      دستمریزاد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *