به گزارش دیدگاه نیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس تیم مذاکرهکنندگان ایران در پرواز بازگشت از مذاکرات چهارجانبه سوئیس، درباره روند این مذاکرات و مواضع ایران اظهار کرد: ما هرگز نمیخواهیم با آمریکاییها در یک قاب باشیم.
وی افزود: میانجیها اصرار زیادی داشتند که چنین شرایطی ایجاد شود، اما ما اعلام کردیم در آن قاب حاضر نمیشویم و حضور ما صرفاً برای مذاکره است.
قالیباف با اشاره به حق مردم برای اطلاع از مسائل کشور گفت: انتقاد و آگاهی، حق همه مردم است، اما چون در شرایط جنگی قرار داریم، اگر همه جزئیات را بیان کنیم، دشمن نیز به همان میزان از اطلاعات و مسائل داخلی آگاه خواهد شد.
رئیس مجلس ادامه داد: به همین دلیل ناچار هستیم برخی موارد را مطرح نکنیم؛ این موضوع به معنای بیاعتمادی به مردم نیست، بلکه برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمن و حفظ منافع کشور است.
قالیباف با اشاره به دستاوردهای سفر سوئیس اظهار کرد: آزادسازی پولهای بلوکهشده و رفع تحریمهای نفتی در این سفر نهایی شد.
وی همچنین درباره مواضع ایران در قبال آمریکا تصریح کرد: ما به آمریکاییها بیاعتماد بودیم و هستیم و شرط عقل این است که در آینده نیز با همین نگاه رفتار کنیم.
رئیس هیأت مذاکرهکننده ایران با اشاره به موضوع تنگه هرمز گفت: ترامپ پس از امضای تفاهم اعلام کرد تنگه هرمز از همان شب آزاد است، در حالی که طبق بند چهار تفاهم، این اقدام باید طی ۳۰ روز و با ضوابط ایران انجام میشد.
وی افزود: اینکه توانستیم ترامپ را وادار کنیم توییتی را که منتشر کرده بود اصلاح کند، نتیجه ترکیب قدرت جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیتهای قدرت نرم و سخت کشور است.
قالیباف تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با حفظ اصول و منافع ملی حرکت کرده و تلاش میکند حقوق ملت ایران را با قدرت پیگیری کند.
بدون نظر! اولین نفر باشید