فیلسمازی همچون یک خانواده است و بایدها و حداقلهای دارد و فراموشی آن سبب بروز مشکلاتی در سطح کیفی میشود. ورود افراد غیر متخصص سبب ایجاد فیلمهای با سطح کیفی پایین میشود که در امتداد آن محتواسازان سوشال که فیلمسازان را الکو قرار میدهند، محتواهای با سلطح کیفی پایین درست میکنند.
فیلمسازی همانند یک جامعه است یا اگر بخواهیم تمثیلی بهتر داشته باشیم، همان گونه تئاترهای میگویند «ما یک خانوادهایم»، فیلمسازی همانند یک خانواده است. حال به خاطر مسائلی نظیر، مسائل مالی یا مدیریتی و …، لازم به کوچکتر شدن این خانواده و یا همکاری بیشتر بین اعضا است. اگر بخواهیم در باب کاهش تعداد عوامل بیشتر بگویم، چه از نظر کاهش بودجه ساخت و چه از نظر سهلوت در مدیریت، برخی از عوامل پیش تولید یا پس تولید در تولید نیز ایفا نقش میکنند و یا بر خی از سمتهای تولید در چندین مورد ایفا نقش میکنند.
عوامل ضروری در فیلسمازی چریکی
گروه |
عوامل تولیدی ضروری در فیلمسازی چریکی |
سمتهای قابل اجرا به موازات |
کارگردانی |
کارگردان | بازیگردان |
| دستیار ۱ کارگردان | برنامه ریز | |
| منشی صحنه | گریمور | |
فیلمبردار |
فیلبمردار |
نورپردازی |
| فوکس من | ||
صدابردار |
صدابردار |
مدیر صدابردار |
| بوم من | ||
تولید |
مدیر تولید |
دستیار تولید |
| مدیریت تدارکت
«با قرار دادن میز تدارکت» |
||
مستند ساز |
عکاس پشت صحنه |
فیلمبردار پشت صحنه |
| کارگردان پشت صحنه |
حال که خانواده فیلسمازی در برخی از امور با هم همکاری دارند، مسائلی مورد موقع میابد که غفلت از آنها سبب بروز مشکلات جدی در کیفیت خروجی میشود. در تمثیل این بخش میتوان به زندگی امروزی خانوادههای ایرانی تاملی کرد. خانوادهای که پدر و مادر برای تامین مخارج زندگی، هر دو، شاغلاند و پدر خانواده برای زنده ماندن و زندگی بهتر مشغول به کار بیشتر، چندین جا کار کردن و…، است. حال همین خانواده را تصور کنید که هم پدر و هم مادر به خاطر مسائل مالی فول تایم کار کنند، نتیجه فرزندشان، اشاره به این تفکر که فیلم همانند فرزند ادم است، چی میشود؟؟
حال که تمثیل فوق را بیان کردیم، باید به این مسئله نگرشی جدید یابیم که اگر هد گروه فیلسمازی، عوامل نظیر کارگردان و تهیه کننده و مدیر تولید که تفکراتی مالی برای بستن کار دارند، در مسائل مالی غرق شوند، چه میشود؟؟
در پاسخ این سوال، وارد دو وادی میشویم:
الف) پذیرفتن تبلیغات و قبول فاجعه خوراندن مسئول در فیلم، همچون سریال آنتین
ب) حذف برخی از عوامل کلیدی
اگر از بحث پذیرفتن تبلیغات و قبول فاجعه خوراندن مسئول در فیلم، به علت به درازا کشیدن مطلب، بگذریم،حذف برخی از عوامل کلیدی موردی است که سبب وقوع مسائل حائز اهمتی نظیر، بهم زدن راکورد صحنه، عدم تداوم حس و … میشود.
با ورود بازیگران به دنیا شوسال، به جنبه کاری یا ایجاد محتوا و…. که مورد بحث ما نیست؛ و عدم دانش مورد نیاز در ساخت فیلم و محتوا و نداشتن تجربه لازم، محتواهای شوسال همانند لشکر تک نفر تولیدی شده است یا بهتر بگویم همانند خانوادهای شده است که فقط پدر یا مادر دارد و این امر موجوب ایجاد راکورد صحنه، جام کات و … شده است.
در سخن پایانی باید عرض میکنم، مرز باریکی به ضخامت مو میان گروه چریگی فیلمسازی و محتوا با لشکر تک نفره در هنرهای گروهی است و گسستن این مرز سبب ویراینی و تپاهی فرزندان هنری ما به نامهای محتوا و فیلم میشود.
| دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
بدون نظر! اولین نفر باشید