×
آخرین اخبار

زیر پوست شهر اهواز چه می‌گذرد؟

  • کد نوشته: 206188
  • ۱۴۰۳-۰۹-۱۳
  • 14 بازدید
  • اهواز- دیدگاه نیوز- اهواز به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران از نظر مساحت سومین و از نظر جمعیت هشتمین شهر کشور است که همچنان فاصله زیادی با شاخص‌های تعیین شده برای کلانشهر ها از نظر خدمات‌رسانی و فضاسازی شهری دارد.

    به گزارش دیدگاه نیوز، تحقق برخی شاخص‌ها همچون توسعه و ارتقاء زیر ساخت و تجهیزات حمل و نقل، بهبود فضای شهری، عدالت در توزیع امکانات و دسترسی به خدمات از جمله مواردی هستند که می‌تواند اهواز را درریل تبدیل شدن به کلانشهر قرار دهد.

    عملیات اجرایی طرح‌های مختلفی در اهواز برای توسعه شهری آغاز شده است که اجرایی شدن این فعالیت های عمرانی نیاز به شتاب و همگرایی بیشتر برای ایجاد شرایط مطلوب به منظور خدمات دهی به شهروندان است.

    اجرای طرح باززنده‌سازی ساحل کارون، ظرفیتی برای توسعه گردشگری اهواز

    ساحل رودخانه کارون یکی از ظرفیت‌های خوب گردشگری و اقتصادی اهواز است که کمترین شهر و یا استان از این نعمت برخوردار است.

    متاسفانه به این ظرفیت بسیار مهم در اهواز تا کنون به خوبی توجه نشده و ساحل رودخانه کارون در محدوده شهرستان اهواز سال‌‍ها رها و به منطقه‌ای بیابانی تبدیل شده بود.

    شهردار اهواز با اشاره به اجرای طرح باززنده‌سازی کارون که در شورای شهر اهواز نیز به تصویب رسیده است گفت: این طرح به منظور توسعه فضای سبز ، ایجاد بوستان و مکان گردشگری در ساحل رودخانه کارون در حال اجرا است.

    رضا امینی اشاره کرد: ۱۵ هکتار در ساحل غرب رودخانه کارون به عنوان بخشی از این طرح با نام شهید نصرالله با اعتباری بالغ بر یکهزار میلیارد ریال در حال اجرا است.

    زیر پوست شهر اهواز چه می‌گذرد؟

    وی گفت: همچنین عملیات اجرایی باز زنده سازی ساحل شرق رودخانه کارون در ۱۸ هکتار با همکاری قرارگاه کربلا به زودی آغاز خواهد شد.

    شهرداری اهواز ادامه داد: در این طرح فضاهای بازی، ورزشی و استراحت خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

    امینی با بیان اینکه رودخانه کارون کانون محرک در اهواز است ادامه داد: این رودخانه بهترین فرصت برای رونق گردشگری منطقه است که متاسفانه از این ظرفیت تا کنون به درستی استفاده نشده است.

    وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز در اهواز کم است ادامه داد: با اجرای طرح باز زنده سازی ساحل رودخانه کارون سرانه فضای سبز در اهواز رشد خواهد یافت.

    شهردار اهواز تاکید کرد: اگر شبکه آب خام در اهواز ایجاد شود با استفاده از روش های نوین آبیاری، قطعا شاهد گسترش فضای سبز خواهیم بود.

    وی تصریح کرد: ۳۶ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز پرداخت شد که از این محل طرح‌های عمرانی و باز زنده‌سازی ساحل رودخانه کارون در حال انجام است.

    روکش آسفالت پنج میلیون مترمربع معابر در اهواز

    شهردار اهواز با اشاره به اقداماتی که برای روکش آسفالت معابر اهواز در حال انجام است بیان کرد: اهواز ۲۰۰ میلیون ‌مترمکعب مساحت دارد که از این میزان ۳۰ میلیون‌ مترمکعب معبر است و شهرداری برای روکش آسفالت ۱۰ میلیون متر مکعب برنامه‌ریزی کرده است.

    وی گفت: پیشتر مقرر شده بود که ۳۰ هزار تن قیر رایگان برای آسفالت معابر اختصاص یابد اما این مهم تحقق نیافت.

    امینی افزود: به همین منظور از منابع داخلی شهرداری برای روکش آسفالت پنج میلیون مترمربع در اهواز هزینه شد که حجم قابل توجهی از این اقدام در مناطق محروم بوده است.

    شهردار اهواز تداخل طرح فاضلاب با انجام روکش آسفالت را یکی از معضلات اجرای این طرح در اهواز دانست و افزود: حفاری‌های حاصل از اجرای طرح فاضلاب باعث شده تا اجرای طرح‌های عمرانی و آسفالت به طول بینجامد.

    وی ادامه داد: طبق قانون هر شرکت و سازمانی که حفاری انجام می‌دهد موظف به ترمیم و روکش آسفالت است اما متاسفانه شرکت آبفا اهواز به این قانون پایبند نبوده و حتی هزینه انجام روکش آسفالت را به طور کامل به شهرداری اهواز پرداخت نکرده است.

    نیاز به همراهی مردم اهواز با شهرداری برای داشتن شهری پاکیزه

    شهردار اهواز با ابراز گله مندی از بار هزینه‌ای که بر دوش شهرداری اهواز برای جمع آوری چندین باره نخاله و یا زباله تحمیل می شود افزود: اگر شهرداری اهواز متحمل این میزان هزینه برای جمع‌آوری زباله نباشد می‌تواند این اعتبار را در بخش عمرانی شهر هزینه کند.

    امینی تاکید کرد: از مردم اهواز درخواست داریم در زمان تعیین شده زباله‌های خود را خارج از منزل قرار دهند تا شهرداری مجبور به جمع‌آوری زباله طی چند مرحله در روز نباشد.

    شهردار اهواز بیان کرد: همکاری مردم در نظافت و بهبود فضای شهر بسیار اهمیت دارد و شهرداری به تنهایی قادر پاکیزه نگه داشتن شهر نیست.

    شهردار اهواز تصریح کرد: اگر تمامی اعتبار آلایندگی به شهرداری اهواز به مدت ۲ سال پرداخت شود باز هم تمام مشکلات اهواز برطرف نخواهد شد.

    عوارض آلایندگی مانعی برای پرداخت اعتبار به شهرداری اهواز

    امینی بیان کرد: متاسفانه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری در مواردی مانعی برای پرداخت دیگر اعتبارات و منابع مالی می‌شود و به بهانه پرداخت عوارض آلایندگی، سایر هزینه های مورد نیاز برای شهرداری تامین نمی شود.

    وی گفت: مشکلات شهر اهواز بسیار زیاد و گوناگون است و برای جبران این کسری و مشکلات، حمایت دولت از شهرداری در قالب اختصاص منابع مالی مختلف ضروری است.

    ساخت و سازهای غیرمجاز در اهواز، لطمه به چهره شهر

    شهردار اهواز با بیان اینکه متاسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون پروانه در اهواز بسیار زیاد است افزود: این ساخت و سازهای غیرمجاز ‌به چهره شهر لطمه وارد کرده و بار هزینه زیادی را برای شهرداری اهواز به دنبال دارد.

    امینی ادامه داد: کوی سیاحی اهواز از جمله مناطقی است که ساخت و سازهای غیرمجاز در آن بسیار انجام می‌شود.

    توسعه پارکینگ طبقاتی در نقاط پرتردد اهواز

    کلانشهر اهواز از کمبود پارکینگ به ویژه در نقاط شلوغ و پرتردد رنج می‌برد و باعث نارضایتی مردم شده است.

    پلیس راهور اهواز بارها نسبت به تبدیل شدن خیابان اهواز به پارکینگ خودروها و ایجاد گره‌های ترافیکی ابراز گله‌مندی کرده است.

    در همین راستا شهرداری اهواز بارها اعلام کرده که طرح پارکینگ طبقاتی خیابان طالقانی اهواز را پس از ۲۰ سال دوباره احیا و در چند ماه گذشته به سرانجام رسانده است.

    زیر پوست شهر اهواز چه می‌گذرد؟

    شهردار اهواز در این خصوص بیان کرد: بعد از چهار دهه شهر اهواز صاحب یک پارکینگ طبقاتی با امکانات و طراحی بروز شده است ، این ‌پارکینگ در بافت تجاری و فرسوده شهر ساخته شده و با حساسیت و ملاحظات زیادی به سرانجام رسیده است.

    امینی ادامه داد: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ طراحی این‌پارکینگ نهایی و عملیات اجرایی آن آغاز شد اما پیشرفت چندانی نداشت.

    وی گفت: این پارکینگ در هشت طبقه و هر طبقه با ظرفیت پارک ۵۰ خودرو ساخته شد و تلاش داریم که چهار طبقه آن تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد.

    شهرداری اهواز ادامه داد: به منظور مدیریت مستقل این پارکینگ فعالیت ۵۶ واحد تجاری در این فضا دیده شده و پیش‌بینی می شود تا ۱.۵ همت این واحدهای تجاری برای شهرداری درآمد زا باشند.

    زیر پوست شهر اهواز چه می‌گذرد؟

    بی آر تی اهواز به کجا رسید؟

    شهردار اهواز افزود: کلانشهر اهواز با این حجم از جمعیت از ناوگان شهری بی آر تی ( اتوبوس‌های تندرو) بی بهره بود و برای نخستین بار این سیستم حمل و نقل برای این کلانشهر در حال راه اندازی است.

    وی با بیان اینکه ایستگاه‌های بی آر تی در مناطق پرتردد اهواز ایجاد خواهد شد ادامه داد: ۲۷ ایستگاه بی آر تی در اهواز دیده شده که برای راه اندازی این تعداد ایستگاه به ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

    امینی با بیان اینکه فاز اول بی آر تی تا ‌پایان سال جاری بهره‌برداری خواهد شد تصریح کرد: هر یکهزار و ۵۰۰ متر یک ایستگاه ایجاد خواهد شد و پیش بینی شده هر ایستگاه روزانه یکصدهزار نفر را جابجا کند.

    زیر پوست شهر اهواز چه می‌گذرد؟

    کارگاه بازیافت نخاله، راهی برای نجات اهواز از نخاله‌های سرگردان

    تخلیه نخاله‌های ساختمانی در نقاط مختلف شهر چهره اهواز را نازیبا کرده و با وجود اعلام شهرداری و جانمایی برای تخلیه نخاله همچنان افرادی هستند که نخاله‌های ساختمانی را در نقاط مختلف شهر تخلیه می‌کنند.

    شهرداری اهواز با اشاره به راه اندازی کارگاه بازیافت نخاله‌های ساختمانی برای نخستین بار در اهواز بیان کرد: این کارگاه ظرفیت دریافت روزانه ۷۰۰ تن نخاله را دارد و در این کارگاه از نخاله‌ریال مصالح ساختمانی تولید می‌شود.

    زیر پوست شهر اهواز چه می‌گذرد؟

    وی گفت: از نخاله‌های ساختمانی که در شهر تخلیه می‌شود برای تولید قطعات بتنی، زیرسازی معابر و یا تولید جدول استفاده می‌شود.

    امینی با بیان اینکه نیاز است این کارگاه در در چهار منطقه اهواز ایجاد شود تصریح کرد: تولید مصالح ساختمانی از نخاله‌های ساختمانی کمک زیادی به کاهش هزینه‌های شهرداری می‌کند و باید به دنبال راهی برای هدایت تخلیه نخاله‌های ساختمانی در این کارگاه ها بود.

    سنگ اندازی در مسیر اجرای طرح قطار شهری اهواز

    طرح قطار شهری اهواز که همزمان با سه شهر دیگر کشور در دهه هشتاد کلید خورد بعد از ۲۰ سال همچنان در ایستگاه اول باقی مانده و مردم اهواز چشم انتظار اجرایی شدن این پروژه هستند.

    سومین خط قطار شهری سایر شهرهایی که همزمان با اهواز این طرح را آغاز کردند راه اندازی شده است اما در اهواز هنوز خط اول طرح با کمترین پیشرفت راکد مانده است.

    شهردار اهواز از تلاش برای اجرای دوباره این طرح صحبت کرد و افزود: متاسفانه به دلیل سنگ اندازی‌هایی که در مسیر اجرای این طرح اتفاق افتاد؛ قراردادی که قرار بود بین شهردای اهواز با قرارگاه خاتم الانبیاء و یا وزارت دفاع برای اجرای دوباره طرح قطار شهری منعقد شود با مشکلاتی روبرو شده است.

    زیر پوست شهر اهواز چه می‌گذرد؟

    وی گفت: مقرر شده بود که وزارت دفاع در ساخت ۱۱.۵ کیلومتر طرح قطار شهری اهواز با اعتبار ۴۲ همت با شهرداری انعقاد قرارداد کند که متاسفانه تا کنون موافقت نکرده است و تلاش می‌شود با رایزنی و پیگیری از وزارت دفاع این قرارداد منعقد شود.

    امینی افزود: متاسفانه بدعهدی‌هایی شهرداری اهواز در ادوار گذشته در بازپرداخت تسهیلات باعث شد تا برای اجرای طرح قطار شهری اهواز امکان دریافت اوراق مشارکت و تسهیلات مورد نیاز، فراهم نباشد و این طرح در مرحله نخست خود باقی بماند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *