×
آخرین اخبار

آنالیز نتایج لیگ برتر هندبال بانوان کشور در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۱ و مقایسه آن با لیگ سال قبل

  • کد نوشته: 134319
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۴
  • 161 بازدید
  • هجدهمین دوره لیگ برتر هندبال بانوان با توجه به پخش شدن نیروهای ملی پوش و تزریق نیروهای نوجوان و جوان برگشته از مسابقات آسیایی و جهانی به تیمها، جذابیت و پویایی بالایی داشت. لیگ امسال هم، مانند سال گذشته با حضور ۸ تیم که ۲ تیم از دسته ۱ به لیگ برتر راه پیدا کرده […]

    آنالیز نتایج لیگ برتر هندبال بانوان کشور در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۱ و مقایسه آن با لیگ سال قبل

    هجدهمین دوره لیگ برتر هندبال بانوان با توجه به پخش شدن نیروهای ملی پوش و تزریق نیروهای نوجوان و جوان برگشته از مسابقات آسیایی و جهانی به تیمها، جذابیت و پویایی بالایی داشت.

    لیگ امسال هم، مانند سال گذشته با حضور ۸ تیم که ۲ تیم از دسته ۱ به لیگ برتر راه پیدا کرده بودند برگزار شد که ماحصل ۱۴ هفته رقابت را در جدول زیر درج کرده ام.

    همان طور که در جدول فوق مشاهده میکنید، تیم سنگ آهن بافق یزد که سال گذشته با ۱۶ امتیاز نتوانست سکویی را تصاحب کند، امسال با کسب ۲۴ امتیاز قهرمان شد.

    تیم شهید شاملی کازرون که در لیگ هفدهم (۱۷ امتیاز) با تیم شهرداری ملایر (۲۰ امتیاز) به طور مشترک سوم شد، در لیگ هجدهم با کسب ۲۳ امتیاز عنوان نائب قهرمانی را از آن خود کرد.

    تیم فولاد سپاهان اصفهان، مدافع عنوان قهرمانی که لیگ قبل با ۲۲ امتیاز کاپ طلا را به خانه برد، امسال از شروع لیگ رقابت تنگاتنگی با تیم شهید شاملی کازرون بر سر تصاحب جایگاه دوم داشت که در نهایت با کسب ۲۱ امتیاز، به مقام سوم مشترک با تیم شهید چمران لارستان ۱۴ امتیازی رضایت داد.

    در لیگ سال قبل در مجموع ۱۲ بازی به تساوی کشیده شد در حالی که امسال شاهد تنها ۱ تساوی بودیم و این یعنی تیمهای سال قبل از نظر ترکیب تیم و قدرت، اختلاف کمتری داشتند.

    از نکات جالب جدول لیگ امسال، اختلاف ۷ امتیازی و تفاضل گل ۶۵ تایی تیم سوم و چهارم جدول بود چرا که این اختلاف امتیاز در سال گذشته عدد ۱ و تفاضل گل ۲۴ بود!!! در واقع اختلاف امتیازی ۴ تیم صدر نشین لیگ قبلی کمتر بوده است. نکته مهم دیگر اینکه با توجه به جدول نتایج، تنها تفاضل گل دو تیم سقوط کرده از لیگ برتر ۱۴۰۱_۱۴۰۰، منفی بوده این در حالیست که در لیگ ۱۴۰۲_۱۴۰۱، به جز ۳ تیم صدرنشین جدول در پایان ۱۴ هفته، تقاضل گل ۵ تیم دیگر منفی میباشد!! این نشان میدهد تیمهای حاظر در لیگ امسال به جای پیشرفت در تفاضل گل، پسرفت داشته اند و بیشتر از اینکه گل بزنند، گل خورده اند. اگر بخواهیم فاصله هندبالمان را با دنیا کم کنیم باید علاوه بر بهبود تکنیک ها و تاکتیک های حمله، روی اصول و تاکتیک های دفاعی نیز کار کنیم تا بتوانیم نتایج معقولی به دست آوریم.

     

    طبق نمودار بالا، آمار گلهای زده قهرمان در پایان هفته چهاردهم ۴۶۸ گل میباشد که این اختلاف ۷۱ گله با تیم بعدی نشان دهنده ی تهاجمی کار کردن تیم سنگ آهن یزد نسبت به رقبای امسال و همچنین قهرمان سال گذشته است.

    به جز تیم سنگ آهن، تیمهای سپاهان و لارستان به طور مشترک و بعد از این دو تیم هرمزگان، بالاتر از میانگین لیگ، گلزنی کرده اند در حالی که آمار گل زده تیم نائب قهرمان (شاملی) به همراه تیم شیشه قزوین و دو تیم سقوط کرده از لیگ، کمتر از میانگین است.

    با توجه به اینکه عدم حضور حریف در هندبال، باخت فنی ۰_۱۰ را به سود تیم مقابل در بر دارد، تیم شهید شاملی کازرون با صفر گل خورده در ۲ بازی به دلیل عدم حضور تیمهای شیشه قزوین و شهرداری ملایر در نیم فصل دوم، توانست کمترین گل خورده را به نام خود ثبت کند.

    پس از آن، آمار باز شدن دروازه تیمهای فولاد سپاهان و سنگ آهن یزد، کمتر از میانگین گلهای خورده لیگ هجدهم است ۵ تیم دیگر بیشتر از میانگین، گل خورده اند.

    فولاد سپاهان در لیگ هفدهم به عنوان تیم قهرمان علاوه بر اینکه بیشترین گل را به ثمر رساند، در دفاع هم موفق ترین تیم لیگ بود اما در لیگ امسال تیم سنگ آهن علیرغم اینکه بیشترین گل زده را داشت، در دفاع بعد از تیمهای شهید شاملی و سپاهان قرار گرفت.

     

    با نگاهی به نمودار بالا میتوان فهمید که در لیگ ۱۴۰۱_۱۴۰۰، ۴ تیم از ۸ تیم، کمتر از میزان میانگین لیگ، گل دریافت کرده اند و از طرف دیگر، ۴ تیم نیز بالاتر از میانگین، گل زده اند.

     

    با توجه به دو نمودار مقایسه ای بالا، امسال دروازه ۳ تیم صدر نشین جدول، کمتر از میانگین گلهای خورده شده، باز شد اما در کل، مجموع گلهای زده تیمها ۲۹۷۰ گل میباشد که در مقایسه با ۲۸۴۱ گل زده لیگ پارسال، نشان میدهد امسال آمار گلزنی بالاتر بوده هرچند که از آن طرف مجموع گلهای خورده شده لیگ سال قبل ۲۸۴۱ گل بوده که نسبت به ۲۹۷۰ گل خورده شده امسال، دفاع نیز بهتر بوده است.

     

    با توجه به نمودار امتیازات کلی و میانگین در هر دو دوره لیگ، ۳ تیم صدر جدول امسال، امتیاز قابل توجه بالاتری نسبت به میانگین داشتند و یکی از تیمهای مقام سوم مشترک، امتیازش روی خط میانگین (۱۴) قرار گرفت!!! اگرچه ۳ تیم بالای جدول در لیگ امسال از نظر امتیاز بالاتر از ۳ تیم صدرنشین لیگ قبلی هستند، شیب نمودار گویای برتری امتیازی تیمهای چهارم و پنجم لیگ ۱۴۰۱_۱۴۰۰ نسبت به تیم سوم لیگ ۱۴۰۲_۱۴۰۱ است.

    از نکات بحث برانگیز لیگ امسال نحوه برگزاری پلی آف بود. سال گذشته طبق قانون دور در دور نزدیک در نزدیک، تیم های اول و چهارم باهم و تیمهای دوم و سوم نیز باهم به رقابت پرداختند در حالی که امسال تیم های اول و دوم جدول باهم و تیمهای سوم و چهارم نیز با یکدیگر به رقابت پرداختند که اعتراضاتی در پی داشت.

    اتفاق جالبی که در لیگ ۱۴۰۱_۱۴۰۰ برای اولین بار در هندبال رخ داد، عنوان سوم مشترک (بدون برگزاری مسابقه) برای دو تیم طبق اعلام فدراسیون و موافقت باشگاهها بود که امسال نیز به همان شکل برای دو تیم راهی دیدار رده بندی تکرار شد.

    فارغ از مسائل حاشیه ای، لیگ امسال جذاب و پویا بود و امیدواریم همانطور که تیمهای سنگ آهن بافق یزد و شهید چمران لارستان در کنار استفاده از نیروهای ملی پوش، با اعتماد به نیروهای بومی چه در کادر و چه در زمین نتیجه مثبت گرفتند، سایر باشگاه ها و تیمها الگو برداری کنند.

    ناگفته نماند که سرمایه گذاری در بخش استعدادیابی و پایه و استمرار اعزام تیم های ملی در رده های سنی مختلف به مسابقات آسیایی و جهانی با درایت جناب آقای علیرضا پاکدل ریاست توانمند فدراسیون هندبال، میتواند فاصله هندبال ما را با دنیا کمتر و کمتر کند.

    به امید روزهای درخشان برای بانوان هندبالیست ایران…

    کارشناس شیما روحانی

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *