دیدگاه نیوز / AMP می تواند بر سایر عوامل رتبه بندی مانند سرعت تأثیر مثبت بگذارد اما باید بدانیم که در رشد و بهبود سئو سایت به صورت مستقیم تاثیر گذار است یا خیر؟!
AMP یک چارچوب HTML است که به سایتهای بهینهسازی شده برای دسکتاپ کمک میکند تا نسخههای تلفن همراه فوقالعاده سریع صفحات وب را ارائه دهند.
وقتی به آن فکر می کنید، ای ام پی چندین ویژگی دارد که نشان می دهد می تواند یک عامل رتبه بندی بهتر سایت در گوگل باشد:
- توسعه یافته توسط گوگل
- وبسایتها را برای موبایل بهینه تر و سریعتر میکند
- سرعت صفحه را بهبود می بخشد
آیا AMP باعث رشد و بهبود سئو سایت میشود؟
علیرغم تشویق فعالانه مردم به استفاده از ای ام پی، گوگل ادعاهایی مبنی بر اینکه AMP یک عامل بهبود رتبه بندی سایت در گوگل است را رد کرده است.
طبق این بیانیه به راحتی می توان گفت که AMP به یک سایت در رتبه بندی برتری نمی دهد و آن را رها می کند.
اما نمیتوانید آن را نادیده بگیرید و تأثیر آن را بر سایر عناصری که برای سئو مهم هستند بیشتر از آنچه که نشان میدهد، است.
بهبود جایگاه سایت رابطه مستقیمی با افزایش ورودی گوگل سایت دارد و می تواند به بهبود سئو و رشد کسب و کار شما کمک فراوان کند. همچنین با خرید کلیک گوگل از ما این پارامتر مهم در رشد سئو سایت را تقویت کنید تا به جایگاه های برتر در سرچ گوگل برسید.
ما دلایلی در مورد تأثیر AMP بر نتایج جستجو و ارتباط آن با سایر عوامل بهبود سئو و رتبه بندی آورده ایم.
با دیدگاه نیوز همراه باشید تا بتوانید در آخر این مقاله بفهمید که آیا AMP باعث رشد و بهبود سئو سایت میشود؟
AMP برای سئو و رشد جایگاه سایت در گوگل مهم است
مسلما استفاده از تکنولوژی AMP برای سئو سایت مهم است. اما اینکه استفاده از این قابلیت تاثیر مستقیم بر جایگاه سایت در گوگل دارد، در حاله ای از ابهام قرار دارد.
اکثرا فکر می کنند AMP یک عامل رتبه بندی است زیرا گوگل خالق آن است و حتما برای آن اهمیت خاصی قائل شده است.
گوگل مسئول ایجاد AMP است و فعالانه استفاده از آن را به عنوان بخشی از تلاش مهم تر برای افزایش سرعت سایت میداند.
در تئوری، گوگل می تواند نرخ پذیرش AMP را با تبدیل آن به سیگنال رتبه بندی افزایش دهد.
افزایش رتبه سایت، پاداشی برای استفاده از فناوری جدید گوگل خواهد بود. البته، این مورد برای هر سایتی که از AMP استفاده نمی کند کاملا ناعادلانه است.
اگر گوگل از AMP برای رتبهبندی نتایج جستجو استفاده میکرد، میتوانید استدلال کنید که سایتها را مجبور میکند از فناوری آن برای مرتبط ماندن استفاده کنند که خوشبختانه، سرچ گوگل اینگونه نیست.
اما باید بدانید که AMP به هیچ وجه به سئو و بهبود جایگاه سایت در نتایج گوگل بی ربط نیست.
AMP یک عامل رتبه بندی گوگل نیست!
گوگل تایید کرده است که AMP یک عامل رتبه بندی نیست.
در راهنمای سئوی پیشرفته گوگل ، این شرکت می گوید که همه صفحات را با استفاده از سیگنال های یکسان رتبه بندی می کند.
بدین ترتیب گفته شده است در حالی که AMP خود یک عامل رتبه بندی نیست، سرعت یک عامل رتبه بندی برای جستجوی گوگل است. جستجوی گوگل بدون توجه به فناوری مورد استفاده برای ساخت صفحه، استاندارد یکسانی را برای همه صفحات اعمال می کند.
این نقل قول به چیزی اشاره میکند که قبلاً در مورد تأثیر AMP بر موارد دیگر، مانند سرعت صفحه، که جزء مهم ترین فاکتورهای رتبهبندی و بهبود جایگاه وبسایت در گوگل است، تاثیر دارد.
سایت هایی که از AMP استفاده می کنند به طور بالقوه می توانند از این سیگنال های دیگر بهرهمند شوند.
از ژوئیه ۲۰۱۸، سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای موبایلی بوده است.
از آنجایی که AMP فورا صفحات را بارگیری می کند، می تواند به سایت ها کمک کند تا سیگنال های رتبه بندی قوی تری را در مورد سرعت صفحه موبایل ارسال کنند.
افزایش سرعت می تواند منجر به رتبه بندی بهتر شود. با این حال، سایت ها می توانند سیگنال های مشابهی را بدون AMP تولید کنند.
Core Web Vitals (کور وب وایتال)
Core Web Vitals گوگل با عرضه بهروزرسانی Page Experience در ژوئن ۲۰۲۱ در سرچ کنسول به عوامل رتبهبندی تبدیل شد.
قبل از راهاندازی به روز رسانی، ارتباط گوگل با صاحبان سایت همیشه این بوده است که AMP می تواند به دستیابی به امتیازات کور وب وایتال ایده آل کمک کند.
احتمال زیادی وجود دارد که صفحات سایت که با AMP بارگذاری میشوند، سرعت بهتری را داشته باشند. ای ام پی (AMP) برای ارائه تجربیات با کیفیت بالا و ایجاد اولین تجربه کاربر به بهترین شکل است. اهداف طراحی اولیه آن دقیقاً با آنچه Core Web Vitals امروزه اندازه گیری می کند، همسو است.
این بدان معناست که سایتهایی که با استفاده از AMP ساخته شدهاند، میتوانند به راحتی پارامترهای مهم Web Vitals را تامین کنند.
گوگل دادههایی را ارائه کرد که نشان میداد دامنههای AMP پنج برابر بیشتر از دامنههای غیر AMP از Core Web Vitals عبور میکنند.
عبور از آستانههای Core Web Vitals گوگل میتواند رتبهبندی جستجوی سایت را بهبود بخشد.
هرچند همانطور که گفته شد با افزایش سرعت صفحه، می توانید بدون AMP به این هدف نیز برسید.
کاهش اهمیت و امتیازات AMP در گوگل
AMP برای ایجاد امتیازات مختلف استفاده می شود که می تواند نحوه نمایش صفحه در نتایج جستجو را بهبود بخشد.
به عنوان مثال، در بخش داستانهای برتر گوگل (Stories) هنگام جستجوی اخبار در بالای نتایج جستجو ظاهر میشود و تنها صفحات AMP را میپذیرفت.
واجد شرایط بودن “داستانهای برتر” برای مدتی یک مزیت رتبهبندی منحصر به فرد فقط برای AMP بود.
این مورد در ژوئن ۲۰۲۱ با عرضه بهروزرسانی تجربه صفحه تغییر کرد، که اکنون این امکان را برای صفحات غیرAMP فراهم میکند تا در بخش استوری های برتر گوگل ظاهر شوند.
یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد صفحات AMP این بود که یک نماد رعد و برق در نتایج جستجو در کنار سایت هایی که شامل AMP بودند، ظاهر می شد تا نشان دهد کدام صفحات تجربه های سریع تری را ارائه می دهند.
گوگل این نماد را حذف کرده است. اکنون، صفحات AMP از صفحات معمولی در نتایج جستجو قابل تشخیص نیستند.
استفاده از AMP اجباری نیست!
گوگل سابقه ای طولانی در معرفی ابزارهای جدید، تبلیغ آنها و بازنشستگی آنها سالها بعد دارد. به عنوان مثال می توان به سایت ناموفق شبکه اجتماعی Google+ و رقیب اسکایپ Google Hangouts اشاره کرد.
AMP هنوز بازنشسته نشده است، اما گوگل باید بگوید که این فناوری وب که توسعه داده دیگر مرتبط نیست.
این مساله را تنها گوگل نیست که عنوان میکند، بلکه سایر شرکت های وب AMP را از سیستم عامل خود حذف می کنند.
توییتر دیگر از پیوندهای AMP پشتیبانی نمیکند و با هدایت بازدیدکنندگان به دامنههای ناشران مانند Google News با آنها رفتار میکند.
از آنجایی که شرکت های بیشتری به محدود کردن AMP ادامه می دهند، دلیلی وجود ندارد که شما مجبور باشید کاری متفاوت با وب سایت خود انجام دهید.
اگر در حال حاضر از AMP استفاده می کنید و از عملکرد صفحات وب خود در نتایج جستجو راضی هستید، نیازی به تغییر و حذف آن نیست.
اگر روزی برسد که گوگل پروژه AMP را تعطیل کند، اینطور نیست که وب سایت شما از کار بیفتد. AMP یک کد HTML است که مانند هر چیز دیگری در وب خزیده و نمایه می شود.
AMP به صورت غیرمستقیم در سئو تاثیر دارد
گوگل چندین بار تایید کرده است که AMP یک فاکتور رتبه بندی در نتایج جستجو نیست.
علاوه بر این، دیگر مزایای منحصر به فردی که می تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد، مانند نماد متمایز و انحصار داستان های برتر دیگر در دسترس نیست.
در اصل AMP می تواند به طور مثبت بر سایر عوامل رتبه بندی مانند سرعت صفحه تأثیر بگذارد، که خود این یکی از موارد تاثیرگذار در بهبود سئو بحساب می آید، اما به تنهایی عاملی برای بهبود جایگاه سایت نیست.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
سردبیر خبر روز، بیش از 16 سال است که در زمینه های تخصصی طراحی، توسعه، بهینه سازی و سئوسازی وب فعالیت می کند. وی از سال ۱۳۸۷ فعالیت خبری خود را در حوزه اخبار تکنولوژی آغاز کرده و از سال ۱۳۹۳ در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی شروع به فعالیت مستمر خبری کرده است. وی عضو هیئت مدیره شرکت رایسام نیز می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید