به گزارش دیدگاه نیوز، آمار رسمی پلیس راه کشور نشان میدهد استان خوزستان همچنان یکی از کانونهای اصلی تصادفات منجر به فوت در ایران است؛ بهگونهای که ۵.۶ درصد کل تلفات جادهای کشور در محورهای برونشهری این استان رخ میدهد. براساس اعلام پلیس، خوزستان سومین استان پرحادثه ایران است و چندین محور آن در فهرست خطرناکترین جادههای کشور قرار دارند.
طبق آمار ارائهشده، محورهای پرحادثه خوزستان عبارتاند از: اهواز – اندیمشک با ۵۱ فوتی، اندیمشک – شاوور با ۲۴ فوتی، ملاثانی – مسجد سلیمان و محور امام صادق هر کدام با ۲۳ فوتی، بهبهان – رامهرمز با ۲۱ فوتی، اهواز – آبادان و ملاثانی – شوشتر هر کدام با ۱۹ فوتی. این آمار نشاندهنده سهم قابل توجه استان از تلفات جادهای کشور است.
پلیس راه فراجا: روزانه از وقوع ۲۵۹۰ تصادف احتمالی جلوگیری میکنیم، اما خروجی مطلوب نیست
سردار احمد کرمیاسد رئیس پلیس راه راهور فراجا در نشست شورای رهبری کاهش تصادفات خوزستان که روز یکشنبه ۹ آذر در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: «پلیس راه خوزستان بهعنوان بهترین پلیس راه کشور در برخورد با تخلفات شناخته شده و بیشترین آمار اعمال قانون در سطح ملی متعلق به این استان است، در حالی که از نظر امکانات و نیروی انسانی در سطحی پایینتر از میانگین کشور قرار دارد.»
وی افزود: «در هفت ماه گذشته، نیروهای ما بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تخلف رانندگی را کنترل کردهاند که حدود ۵۴۴ مورد آن حادثهساز بوده است. هر تخلف حادثهساز معادل یک تصادف بالقوه است؛ بنابراین روزانه از وقوع دو هزار و ۵۹۰ تصادف جلوگیری شده اما با وجود این تلاشها، نتیجه مطلوب حاصل نشده است.»
۵.۶ درصد تلفات جادهای ایران در خوزستان
کرمیاسد با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت موجود گفت: «۵.۶ درصد کل فوتیهای کشور فقط در معابر برونشهری خوزستان رخ میدهد. این آمار نشان میدهد که موضوع تصادفات در استان بسیار جدی است و نیاز به اقدام فوری دارد.»
وی یادآور شد: «طی مدت گذشته ۵۳۶ نفر در جادههای خوزستان جان خود را از دست دادهاند و این روند رو به افزایش است. باید برای مهار این وضعیت، راهکاری اساسی و غیرمسکّن ارائه شود.»
زیرساختهای ناکافی؛ چالش بزرگ پلیس راه خوزستان
رئیس پلیس راه فراجا تأکید کرد: بیشترین بار تردد خودروهای سنگین کشور بر دوش خوزستان است، این فشار ترافیکی بخش زیادی از توان پلیس را مصرف میکند، بسیاری از جادهها تفکیک مسیر رفت و برگشت ندارند و همین موضوع سبب تصادفات شاخ به شاخ میشود، با وجود اهمیت ملی خوزستان، سطح تجهیزات نظارتی در استان متناسب با بار ترافیکی نیست.
وی افزود: «۲۸ محور در استان فاقد متولی مشخص هستند و تنها در این محورها ۹۴ نفر فوت یا مجروح شدهاند. از سوی دیگر ۳۴ محور خصوصی که اکنون عملاً عمومی شدهاند، مسئولیت حقوقی ندارند و ۴۰ نفر در آنها جان خود را از دست دادهاند. این بخشهای فراموششده باید فوراً تعیین تکلیف شوند.»
۱۶ درصد حوادث در نقاط حادثهخیز؛ ۷۱ درصد در شعاع ۳۰ کیلومتری آنها
کرمی اسد تصریح کرد: «۱۶ درصد حوادث در نقاط حادثهخیز ثبت شده، اما ۷۱ درصد آنها در فاصله ۳۰ کیلومتری همین نقاط رخ میدهد. عمده این حوادث مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت است و با مدیریت هدفمند امکان کاهش آنها وجود دارد.»
استاندار خوزستان: جادهها فرسودهاند و بار ملی بر دوش استان است
سیدمحمدرضا موالیزاده استاندار خوزستان نیز در این نشست با تأکید بر شرایط نامطلوب جادهها گفت: «جادههای خوزستان نقش خطوط شریانی کشور را دارند و تردد سنگین خودروهای باری، مسئولیتپذیری شرکتها در قالب مسئولیت اجتماعی را ضروری میسازد، زیرا بودجههای عمومی پاسخگوی این حجم از نیاز نیست.»
وی افزود: عبور کامیون از جاده امام صادق ممنوع شد، سرعتهای بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رفتار پرخطر اعلام میشود، خودروهای نامناسب، جادههای غیراصولی و رانندگی پرخطر همزمان بحرانساز شدهاند، همه شهرهای استان باید کمربندی داشته باشند.
استاندار هشدار داد: «وقوع تصادفاتی که پنج یا شش کشته دارد، نشاندهنده وضعیتی است که دیگر نمیتوان آن را نادیده گرفت.»
کمبود اعتبار؛ هشدار معاون عمرانی استانداری
سید مهران علمالهدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: زیرساخت جادهای استان در حال نابودی است، در ایام اربعین و پیک تردد، اعتباری جهت بهبود مسیرهای منتهی به شلمچه و چذابه تخصیص نیافت، برخی شهرها مانند مسجدسلیمان، ایذه، لالی، باوی، دزفول، هندیجان و دشت آزادگان اطلاعات تصادفات را در سامانه ثبت نکردهاند که موجب نمایش ناقص وضعیت ترافیک استان شده است.
او افزود: «سامانه جامع تصادفات باعث کاهش چشمگیر حوادث در اهواز شده و ضروری است دیگر شهرها نیز از آن استفاده کنند».
خوزستان؛ استان سوم در شدت تصادفات و تلفات
سرهنگ سعید رحیمی رئیس پلیس راه خوزستان اعلام کرد: خوزستان سومین استان پرحادثه کشور است، شدت تصادفات در استان بالاتر از میانگین کشوری است، بهازای هر تصادف، ۱.۱۶ فوتی ثبت میشود، ۶ درصد کشتهها عابر پیادهاند، ۴۰ درصد سهم واژگونیها در خوزستان است، در حالی که میانگین کشور ۲۴ درصد است، ۶۵ درصد تصادفات در فاصله صفر تا ۶۰ کیلومتری محورهای استان رخ میدهد، رحیمی محورهای پرتلفات استان را نیز همان موارد ذکرشده در صدر گزارش اعلام کرد و تأکید کرد این آمار باید به صورت فوری اصلاح شود.
جمعبندی
خوزستان با وجود آنکه یکی از مهمترین قطبهای اقتصادی و صنعتی کشور است، اکنون با بحران جدی تصادفات جادهای روبهروست؛ بحرانی که ریشه در ضعف زیرساختها، کمبود تجهیزات پلیس، افزایش عبور خودروهای سنگین و نبود متولی در بخشی از مسیرهای استان دارد. ادامه این روند، نهتنها امنیت حملونقل استان را تهدید میکند، بلکه بر آمار ملی تلفات رانندگی نیز اثر مستقیم دارد.
| دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
بدون نظر! اولین نفر باشید