در این راستا خودترمیمی در آسفالت گرم دانشی نوین بوده و فرایندی بر عکس خستگی میباشد که شامل بسته شدن فعالانه ترک و بازیافت تدریجی مقاومت است. هدف کلی از انجام این پژوهش بهبود فرایند خودترمیمی در آسفالت گرم می باشد. در این راستا رفتار ماده ی افزودنی گیلسونایت بر خودترمیمی آسفالت گرم بررسی شده است.
در راستای انجام این پژوهش ابتدا نمونه های مارشال توسط مصالح سنگی و قیر اصلاح شده به وسیله درصد ثابت زئولیت و زایکوترم و درصد متغیر گیلسونایت ساخته شده است، در ادامه نمونه های استوانه ای مارشال به دو نیمه استوانه تبدیل شدند و سپس به وسیله دستگاه خمش سه نقطه ای، مقاومت خمشی اولیه بدست آمد.
بلافاصله پس از ایجاد ترک، نمونه ها را به وسیله امواج مایکروویو و به مدت ۶۰ ثانیه تحت گرمایش قرار دادیم و سپس به مدت ۲۴ ساعت تحت دمای محیط به آنها استراحت داده شد. پس از مدت زمان ۲۴ ساعت، به وسیله دستگاه خمش، مقاومت ثانویه را بدست آورده و میزان ترمیم نیز از تقسیم مقاومت ثانویه بر مقاومت اولیه محاسبه شد.
در ارزیابی فرایند خودترمیمی در مخلوط آسفالتی گرم، نتایج حاکی از آن است که نرخ ترمیم در مخلوط آسفالتی گرم نسبت به مخلوط آسفالتی داغ کمتر است. با تجزیه و تحلیل نتایج مشخص شد که افزودن گیلسونایت به مخلوط آسفالتی گرم باعث کاهش نرخ خودترمیمی میشود.
لذا در راستای تحقق خودترمیمی در آسفالت گرم، نمیتوان گیلسونایت را به عنوان یک ماده افزودنی ایده آل و مناسب در نظر گرفت.
لطفا خودتون را معرفی کنید
بنده امیررضا اسکندرزاده هستم متولد ۱۳۸۲ شهرستان میاندوآب استان آذربایجان غربی
از کجا این ایده و طرح به ذهنتون رسید ؟
آسفالت هم به لحاظ وجود مواد نفتی و قیر هم با ارزش است و هزینه بالا میبره برای تولیدش یک نوع سرمایه است که وقتی حفاری بر میدارن میندازن بیرون این یک نوع سرمایه کشور هست که میره از دومین طرف هم با توجه بدلیل وجود مواد نفتی برای محیط زیست فوق العاده اثرات منفی دارد بخاطر اون بهترین حالت اینه این بازیافت شود شرکت های که در حال فعلی بازیافت میکنه از طریق حرارت های مستقیم این کار را انجام میدهند اما حرارت مستقیم قیر خاصیت چسبندگی از دست میده و باعث میشه که آسفالت به حالت اولیه بر نمیگرده
مهمترین ویژگی ها و مزایای اختراع خود را توضیح دهید؟
در مواقعی که آسفالت از جادهها برداشته میشود هم از لحاظ زیستمحیطی امحای آن مشکل است و اگر سوزانده شود، آلایندگی هوا ایجاد میکند.
این دستگاه توسط امواج الکترومغناطیس بدون اینکه قیر آسفالت بسوزد با ریزش مولکولی اسلالت ذوب شده و بدون افزودن ماده شیمیایی دیگر تبدیل به آسفالت تازه میشود و مدت زمان پروسه ۳۰ دقیقه است.
در قسمت ترمیم نیز وقتی ترکهای آسفالت جادهها و یا گودالهای کوچک را ترمیم کنند، آسفالت جدید به آنجا ریخته میشود و سپس غلطک میشود. ولی چون آسفالت قدیمی سرد است به آسفالت جدید نمیچسبد، از اینرو در بارندگی دوباره خرد شده و از بین میرود و یا با مشعلهای دستی جدارهها را گرم میکنند که آن هم موجب سوختن قیر شده و خاصیت چسبندگی آن کاهش مییابد.
با این طرح امواج بدون اینکه به اطراف منعکس شود روی قسمت ترمیم تابیده میشود. در مدت زمان ۵ دقیقه دمای آسفالت به ۷۰ درجه افزایش مییابد بدون اینکه حرارت مستقیم تابیده شود و سپس آسفالت تازه ریخته شده و غلطک میشود.
برای اختراع تان با کسی همکاری کرده اید لطفا نام ان را بگویید؟
بنده این طرح را با همکاری پروفسور مهرداد فوج لعلی دانشمند ایرانی مقیم ترکیه انجام داده ام
برنامه تان برای آینده؟
برنامه ام برای آینده این است که در این رشته کارآفرینی کنم
ـ رمز موفقیت و توصیه شما؟
سعی و تلاش و چون در منطقه محروم (میاندوآب) هستیم تمام تلاشم را میکنم فردی موثر برای شهرم و استانم باشم
و توصیه بنده به جوانان این هست که به سمت هدف هایشان بروند
انتظارتون از دکتر رئیسی چی هست
انتظار بنده این است که دکتر رئیسی از جوانان نخبه و مخترع حمایت کنن
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
سرپرست دیدگاه نیوز در استان آذربایجان شرقی می باشد. وی دارای بیش از ۱۲ سال سابقه فعالیت خبری در موضوعات اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، گردشگری و . . . بوده و در بیش از 7 خبرگزاری کشوری و استانی فعالیت داشته است.
دیدگاهتان را بنویسید