به گزارش دیدگاه نیوز، آموزش و پرورش بر اساس بند (ی) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ باید از طریق مولدسازی املاک مازاد و بلااستفاده، طرحهای نیمه تمام خود را (با اولویت مدارس خیرساز) تکمیل و فضاهای استاندارد و ایمن برای دانشآموزان آماده کند؛ براین اساس، املاک بلااستفاده و مازاد دولتی مشمول طرح مولدسازی هستند و نتایج حاصل از مولدسازی املاک آموزش و پرورش فقط در مدرسهسازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
همچنین مطابق این قانون، هیچ ملک خیرسازی در طرح مولدسازی قرار نگرفته است. موارد احتمالی پس از بررسی اولیه و در مرحله تثبیت سند مالکیت اصلاح خواهد شد. اساساً املاکی که مالکیت آن به نام دولت و دولتیساز نباشد نمیتواند در مسیر مولدسازی قرار گیرد؛ مگر آنکه فرد خیر برنامههای ارتقایی برای خدمات آموزشی آن ملک داشته باشد که با نظارت و رضایت وی فضای استاندارد و ایمن برای دانش آموزان آماده خواهد شد.
در این راستا، حمیدرضا خان محمدی روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه دیدگاه نیوز درباره مولدسازی فضاهای آموزشی با هدف ایجاد عدالت آموزشی، اظهار داشت: قانون مولدسازی ۲ سال دیگر تمدید شد و از محل مولدسازی حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بدست آوردهایم که هرچند مبلغ قابل توجهی نیست اما این موضوع را اعلام میکنیم زیرا بسیاری از افراد به انجام این اقدام باور نداشتند.
وی با بیان اینکه مبالغ بدست آمده از مولدسازی در تکمیل یا ساخت مدارس بکارگرفته میشود، افزود: به زودی اولین مدارسی که از محل مولدسازی تکمیل و احداث شدهاند یعنی ۴۰ کلاس درس رونمایی میشود.
حدود ۴۶۰ ملک برای فرایند مولدسازی درنظر گرفته شدهاند که وقتی وضعیت این املاک کاملاً روشن شود، بستههای دوم و سوم ارائه میشوند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: حدود ۴۶۰ ملک برای فرایند مولدسازی در نظر گرفته شدهاند که وقتی وضعیت این املاک کاملاً روشن شود، بستههای دوم و سوم ارائه میشوند.
وضعیت مولدسازی در مدارس تهران
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره وضعیت مولدسازی در مدارس تهران، یادآور شد: ۵ منطقه در تهران در اولویت اجرای طرح قرار دارد که یکی از محلهای منابع معتبری که از لحاظ اعتباری در نظر گرفته شده است، در اجرای مرحله نخست ظرفیتی بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است که میتوانیم تا سال آینده این فرایند را انجام دهیم زیرا ارزشگذاری و ارزش افزایی از اختیارات آموزش و پرورش خارج است.
خان محمدی یادآور شد: املاک مازاد بلااستفاده که وقفی و هبهای نباشند را در این فرایند قرار میدهیم همچنین در شهرهای بزرگ قانون تصریح دارد که باید زمینهای بلا استفادهای که داریم یا فضایی که در مکان مناسبی قرار گرفته اما متراژ خوبی ندارد و برای مدرسهسازی مناسب نیست؛ در طرح مولدسازی قرار دهیم.
وی تاکید کرد: فقط مدرسه در فرایند مهندسسازی ارزش افزایی و ارزش گذاری میشود و در اولویت تبدیل به احسن قرار میگیرد.
پایان اجرای آزمایشی طرح محرومیت زدایی
خان محمدی درباره محرومیتزدایی آموزشی اظهار داشت: این اقدام یک نهضت و کار با الگوی جدید مردم پایه است و تفاوت آن حتی با کار خیر در این است که خود مردم در روستاها نیاز به ساخت و احداث یا تخریب و بازسازی مدرسه را شناسایی میکنند و پای کار هستند که دولت هم در کنار آنها قرار میگیرد.
وی با تاکید براینکه مرحله آزمایشی این طرح در چند روستا انجام شده است، افزود: مردم برای موضوعات مختلف از جمله در جمع آوری مدارس کانکسی و مدارس سنگی ناایمن که در مناطقی از زاگرس قرار دارد، پای کار آمدهاند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه پیشتر خیرین هم پای کار بودند، ادامه داد: بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان جزء شرکای راهبردی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هستند.
خانمحمدی با اعلام اینکه راهبری موضوع محرومیت زدایی در مناطق مختلف کشور به عهده استانداریها است، گفت: شناسایی عوارض، مدارس عارضهای و نیازهای موجود را استانداریها انجام میدهند، سپس برای رفع آنها اقدام میشود.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
اخباری که توسط خبر فوری منتشر میشوند به صورت اتوماتیک از منابع مختلف جمعآوری شده و در سایت دیدگاه نیوز انتشار مییابند. مسئولیت صحت یا عدم صحت این اخبار توسط دیدگاه نیوز تایید و یا تکذیب نمیشوند و این اخبار نیز دیدگاه هیئت تحریریه نمیباشند.
دیدگاهتان را بنویسید