×
آخرین اخبار

به مناسبت هفته قوه قضائیه؛
نشست خبری رئیس دادگستری شهرستان مسجدسلیمان با اصحاب رسانه برگزار شد

  • کد نوشته: 86891
  • ۱۴۰۱-۰۴-۰۶
  • 1280 بازدید
  • به مناسبت هفته قوه قضائیه نشست مطبوعاتی علی اسکندری رئیس دادگستری شهرستان مسجدسلیمان با اصحاب رسانه این شهرستان برگزار شد.

    نشست خبری رئیس دادگستری شهرستان مسجدسلیمان با اصحاب رسانه برگزار شد

    به گزارش دیدگاه نیوز، اسکندری با تبریک فرا رسیدن این هفته و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید بهشتی و یارانش، اظهار کرد: هفته قوه قضائیه را به همکاران قضائی و اداری که علیرغم کمبود نیرو بصورت شبانه روزی برای حل و فصل مشکلات مردمی در حال انجام فعالیت هستند، تبریک عرض می‌کنم.

    رئیس دادگستری شهرستان مسجد سلیمان ضمن تأکید بر نقش مهم رسانه ها و خبرنگاران در جامعه برای اطلاع رسانی دقیق، صحیح و قانونمند گفت: رسانه ها همواره در کشف جرم و تامین امنیت در کنار قوه قضائیه بودند و از آنان خواست در نشر اخبار، چهارچوب های قانونی را مثل همیشه رعایت و برای حل مشکلات شهرستان به مجموعه قضایی کمک کنند.

    وی ادامه داد: امروزه بخش اعظمی از امنیت پایدار و برقراری نظم و امنیت در شهرستان مسجدسلیمان مرهون تلاش و فداکاری های قضات و کارکنان دستگاه قضایی و سایر بخش های این دستگاه است که به صورت شبانه روزی و خستگی ناپذیر و علیرغم کمبودها و حجم بالای ورودی پرونده ها در حال تلاش و کوشش هستند.

    اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود به دو نوع آمار ورودی پرونده های دادگستری در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ما دو نوع آمار داریم اول آمار یکتا یا آمار واقعی که ۱۷ هزار و ۱۴۷ پرونده بوده استT دوم آمار گردش ثبتی که چهل و سه هزار و ۶۴۳ پرونده رسیدگی و مختومه شدند. منظور از آمار گردش ثبت این است که یک پرونده ممکن است چند مسیر را طی کند مثل شورای حل اختلاف، دادگاه و دادسرا، دادگاه تجدید نظر و … که پرونده ها ثبت چندباره می شوند.

    وی گفت: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ چهار هزار و ۲۳۵ پرونده وارد دادگستری شهرستان شده است که علیرغم کمبود قاضی و بازپرس دستگاه قضا عملکرد خوبی داشته است.

    اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند تحول قضایی گفت: با آغاز سند تحول اقدامات مثبتی انجام شده است راه اندازی سامانه ثنا، دادرسی الکترونیکی، فعال کردن سامانه نوبت دهی، سوء پیشینه الکترونیکی، سامنه شناسایی مجرمین حرفه ای و… از جمله موارد سند تحول قضایی در راستای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم بوده است.

    رئیس دادگستری مسجد سلیمان همچنین سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید و افتراء را پنج جرم اول در شهرستان اعلام کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ دو هزار و نوزده پرونده سرقت وارد دادگاه شده است که خوشبختانه سرقت کلان، سازماندهی شده و مسلح در شهر نداشتیم.

    اسکندری یکی از اصلی ترین دلایل سرقت را فقر و وضعیت اقتصادی اعلام کرد و گفت: بسیاری از سارقین بیکار و معتاد هستند و متاسفانه علیرغم آن که در قانون کمپ های دولتی پیش بینی شده است اما در مسجدسلیمان چنین کمپی و جود ندارد به همین دلیل خانواده ها به دلایل مشکلات اقتصادی نمی توانند فرزندان معتاد خود را به کمپ ببرند.

    رئیس دادگستری مسجدسلیمان با اشاره به آمار خودکشی در مسجد سلیمان نیز گفت: در سال هزار و چهارصد ۲۷ مورد خودکشی در شهرستان داشتیم که نیاز به بررسی و آسیب شناسی توسط نخبگان و دانشگاهیان دارد.

    اسکندری همچنین بیشترین دعاوی حقوقی را مطالبه طلب، مطالبه خسارت، استرداد اموال و اعسار اعلام کرد.

    علی اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصرف اراضی ملی توسط بعضی سودجویان نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ در بحث تصرفات ۹۶ مورد کیفرخواست صادر که ۴۲ مورد از ان منجر به محکومیت شده که از این ۴۲ مورد ۲۱ مورد از زمین ها به دولت برگشت و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۴ مورد کیفر خواست صادر که ۷ مورد منجر به حکم شده است ومابقی نیز در حال رسیدگی ست.

    وی همچنین در مورد پرونده های شوراهای حل اختلاف نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ هزار و دو پرونده منجر به صلح و سازش شده است.

    رئیس دادگستری مسجدسلیمان یکی از وظایف قوه قضائیه را احیاء حقوق عامه خواند و گفت: در راستای احقاق حقوق عامه دادستان به طرفداری از حقوق مردم ورود و اقداماتی جهت تسریع در کار انجام می دهد که جا دارد از جناب بن سعید دادستان پرتلاش مسجد سلیمان جهت اقدامات انجام شده تشکر و قدردانی نمایم که در این راستا بخوبی کار کرده اند.

    اسکندری گفت در برخورد با هرگونه فساد حتی در دستگاه قضا هیچ گونه اغماضی نمی کنیم و در این زمینه نیازمند همکاری همه شهروندان هستیم. 

    اسکندری در ارتباط با فضای مجازی نیز گفت: فضای مجازی می تواند یک فرصت باشد، در حالی که گاهاً مشاهده می شود بعضی ها با عناوین مختلف اقدام به سوء استفاده از این فضا می کنند که البته تعداد آن ها زیاد نیست.

    وی ادامه داد: تهدیدات فضای مجازی در حوزه های فعالیت علیه اخلاق و عفت عمومی، انتشار اخبار کذب و خلاف واقع، نقض حریم خصوصی اشخاص و حرمت شکنی بیشتر نمود پیدا کرده که علاوه بر فرهنگ سازی قطعاً نظارت و برخورد در چارچوب قانون بر این رفتارها بیشتر خواهد شد چرا که انتشار مطالب قبل از اثبات آن در مراجع ذیصلاح جرم محسوب می شود.

    اسکندری امنیت و آسایش مردم را خط قرمز دستگاه قضا خواند و گفت: مجرمینی که بخواهند از این خط عبور کنند بصورت قاطع با آن ها برخورد خواهد شد.

    رشد زمین خواری، رشد بی رویه دکه ها و اشغال پیاده روها، آخرین وضعیت ساختمان دادگستری، وضعیت فضای مجازی، برخورد با مدیران کم کار و ناکارآمد و… از جمله مباحث مطرح شده توسط اصحاب رسانه در این جلسه بود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    2 پاسخ به “نشست خبری رئیس دادگستری شهرستان مسجدسلیمان با اصحاب رسانه برگزار شد”

    1. ناشناس گفت:

      وب سایت وایمیل که ندارم فقط هفت سال که زمین کشاورزی ما تصرف عدوانی شده نه کارشناس روی زمین آمده متصرف دوبار محکوم شده پرونده به اجرای احکام رفته اما کارشناسی که باید زمین را به حالت برگرداند هنوز معرفی نشده پرونده کیفری است حالا متصرف پرونده را حقوقی کرده شخص متصرف چهار پرونده دیگر در دادگاه مسجدسلیمان دارد ،جای تعجب اینجاست چه کسی از او حمایت میکند که زمینهای مردم تصرف میکند.

    2. ناشناس گفت:

      بعضی زمین خواران در مسجدسلیمان بابک سند درچندنقطه اقدام به تصرف عدوانی زمین کشاورزی دیگران میکنند ،متأسفانه دادگاه مسجدسلیمان ضعیف عمل میکند وقادر نیست اقدام بازدارنده داشته باشد،فقط میگه کارشناس کشاورزی بیاد
      خود دادگاه از متصرفین عدوانی نمی‌رسد چطور شما با یک سند درچند نقطه متفاوت زمین داری،پاس میده به کارشناسها ،کارشناسها پول ماموریت بهتر میشناسند نه خدا را،پنج پرونده زمین خواری دریک دادگاه ،

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *