×
آخرین اخبار

نابودی پوشش گیاهی در نتیجه استفاده از مالچ‌های نفتی

  • کد نوشته: 173587
  • ۱۴۰۲-۱۰-۰۶
  • 100 بازدید
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مالچ‌پاشی، به تنوع زیستی و پوشش گیاهی در مناطقی که استفاده شده، آسیب خواهد رساند.

    نابودی پوشش گیاهی در نتیجه استفاده از مالچ‌های نفتی

    به گزارش دیدگاه نیوز ؛داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مالچ‌پاشی، به تنوع زیستی و پوشش گیاهی در مناطقی که استفاده شده، آسیب خواهد رساند.

    وی بیان کرد: طرح مالچ‌پاشی که به‌منظور جلوگیری از پخش ریزگرد‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک صورت می‌گیرد، همواره مخالفان زیادی داشته است و بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند مالچ‌پاشی، فرار از فرسایش خاک به‌قیمت نابودی محیط زیست است و استفاده از مالچ نفتی باید آخرین راهکار مقابله با گرد و غبار باشد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از نفوذ آب به زمین و تغذیه آبخوان‌ها را یکی از معایب استفاده از مالچ نفتی دانست و گفت: مالچ نفتی به‌خصوص در فصول پرباران مانع از نفوذ آب به آبخوان‌ها شده و سبب پدیدار شدن سیلاب‌های محلی و تشدید فرسایش خاک می‌شود. عدم تغذیه آبخوان‌ها موجب تشدید فرونشست و کاهش ذخایر آب زیرزمینی خواهد شد.

    وی از بین رفتن پوشش گیاهی را یکی دیگر از آسیب‌های زیست محیطی مالچ نفتی عنوان کرد و افزود: پوشش گیاهی مربوط به مناطق کویری که خود عامل تثبیت خاک و شن‌زارهاست، در اثر پوشیده شدن با ماده نفتی به طور کامل خشک شده و از بین می‌رود. مالچ نفتی رطوبت موجود در هوا را نیز از بین می‌برد که اثر آن خشک شدن گیاهان آن منطقه به دلیل نرسیدن رطوبت است.

    میرشکار اضافه کرد: این نوع مالچ به دلیل رنگ سیاه مالچ نفتی، ضریب حرارتی زمین بالا رفته که این امر موجب بروز باد‌های گرم می‌شود. داغ شدن سطح زمین پس از مالچ‌پاشی نابودی جاندارانی که در لایه سطحی خاک را به دنبال دارد.

    وی خاطرنشان کرد: مالچ نفتی باعث ایجاد بیماری در انسان و حیات وحش می‌شود و در اثر تابش آفتاب، ترکیبات آروماتیک و گوگرددار و فلزات سنگین موجود در مالچ که وارد هوا می‌شود، مواد شیمیایی خطرناک بوده و منجر به مسمومیت و تنگی نفس افراد می‌شود.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: با توجه به پیشرفت علمی در حوزه فناوری‌های نوین، می‌توانیم از موارد جایگزین نظیر مالچ‌های زیستی سازگار با محیط زیست برای مقابله با گرد و غبار استفاده کرد و این گونه جایگزین‌ها، تایید ستاد مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست را نیز دارند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *