×
آخرین اخبار

مرد «گمشده‌ای» که گنجینه سه هزارساله را در جنگل پیدا کرد

  • کد نوشته: 191195
  • ۱۴۰۳-۰۳-۱۴
  • 60 بازدید
  • جان بِلگرِیو ۶۰ ساله، پس از جدا شدن از گروه، یک شمشیر کمیاب، یک سر تبر و یک النگو را در دورسِت انگلستان کشف کرد.

    مرد «گمشده‌ای» که گنجینه سه هزارساله را در جنگل پیدا کرد

    یک گنج‌یاب آماتور اخیرا پس از جدا شدن از گروه شکارچیان گنج و گم شدن، یک گنجینه عصر برنز، از جمله یک شمشیر کمیاب را کشف کرده است. 

    جان بِلگرِیو ۶۰ ساله پس از جدا شدن از گروه همراهانش به سمت زمین‌های مرتفع میرود تا بلکه گروه را پیدا کند. حین راه رفتن، دستگاه گنج‌یاب او فعال می‌شود و وقتی زمین را حفر می‌کند، شمشیری پیدا می‌کند که قدمت آن به عصر برنز میانه بازمی‌گردد. 
    این شمشیر ۶۱ سانتی‌متری به عمد به سه تکه شکسته شده بود و کنار بقایای باستانی یک انسان در زمین قرار داده شده بود. به شکل غیرمعمولی، دسته شمشیر، گرچه از جنس برنز بود، شبیه یک دسته چوبی ساخته شده بود. فقط دو شمشیر مشابه پیش از این در بریتانیا پیدا شده بودند که ناقص بودند. به غیر از این شمشیر، یک سر تبر پَل‌اِستِیو (نوعی تبر برنز اولیه) و یک دستبند زینتی پیدا شد که احتمالاً به عنوان پیشکش دفن شده بودند. 

    1

    موزه و گالری هنر دورِست، ۱۷۰۰۰ پوند برای خرید این اشیاء جمع‌آوری کردند و درآمد فروش آن بین بِلگرِیو و مالک زمین تقسیم شد. بِلگرِیو، مشاور بازنشستگی بازنشسته از پِرلی، ساری در دهکده استالبریج، نزدیک شِربورن، دورسِت، سال ۲۰۲۰ به این کشف دست یافت. او ۲۰ پوند برای شرکت در این گروه گنج‌یابی در زمین‌های کشاورزی خصوصی پرداخت کرد اما در میانه راه از گروه جدا افتاد: «گروهی بین ۴۰ تا ۵۰ گنج‌یاب آنجا حضور داشتند و قبلاً زمین را جستجو کرده بودند، اما هیجان‌زده بودند چون زمین جدیدی برای جستجو معرفی شده بود.» 
    «من هم آن‌ها را همراهی کردم و کسی را آنجا نمی‌شناختم. به نحوی از بقیه جا ماندم و گم شدم. بنابراین به سمت ارتفاعات یک مزرعه راه افتادم و آن زمان بود که سیگنالی قوی دریافت کردم که به این کشف ختم شد. واضح بود آنجا فلز وجود دارد، اما من فکر می‌کردم یک قوطی قدیمی یا چیزی شبیه به آن است. حدود هشت اینچ را کندم و یک شیء عجیب پیدا کردم که پوشیده از خاک رس بود. آن زمان نمی‌دانستم چیست، اما معلوم شد دسته محکم یک شمشیر است، یک شئ استثنایی.» 
    سپس بِلگرِیو دو قسمت شکسته تیغه را به همراه سر تبر و النگو پیدا کرد. 

    «وقتی سر تبر را دیدم فهمیدم متعلق به عصر برنز است. سرم داشت گیج می‌خورد. تیغه شمشیر هنوز تیز بود. نظر موزه بریتانیا این است که به عمد شکسته شده و به عنوان بخشی از مراسم تدفین و پیشکش در زمین گذاشته شده است.»

    BB1nm93E

    الیزابت سِلبی، مدیر مجموعه‌های موزه دورسِت، می‌گوید: «این گنجینه فوق‌العاده خاص است. شمشیر راپیر (Rapier) به دلیل دسته برنزی ریخته‌گری‌شده‌ای که دارد واقعاً عجیب است. تزئین دستبند واقعاً عجیب بود.» 

    «به راستی هیچ شیء قابل‌قیاسی مانند این شمشیر وجود ندارد، بنابراین دستیابی به این گنجینه برای ما بسیار مهم است.» 

    «یافته‌هایی مانند این به ما می‌گویند مردم در قرن‌های قبل از حمله رومیان چگونه در این قاره در حال سفر، ملاقات و تبادل نظر با دیگران بوده‌اند. آنجا یک جامعه کشاورز وجود داشته و این افراد به اندازه‌ای ثروت تولید کرده بودند که بتوانند با آن داد و ستد کنند.»

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *