×
آخرین اخبار

عملیات والفجر ۱۰ نمایش قدرت نظام اسلامی بود / توان رزمندگان ایرانی برای جهانیان نمایان شد

  • کد نوشته: 14973
  • ۱۳۹۸-۰۱-۰۹
  • 1749 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز، مقام معظم رهبری در خطابه‌های آخرین نماز جمعه سال ۱۳۶۶ درباره عملیات درخشان والفجر ۱۰ فرمودند که اهمیت بسیار بالای نظامی این عملیات در این است که رزمندگان ما با عبور از ارتفاعات صعب‌العبور به دشت رسیدند و منطقه را از وجود ارتش مزدور بعث عراق پاکسازی کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای […]

    عملیات والفجر ۱۰ نمایش قدرت نظام اسلامی بود / توان رزمندگان ایرانی برای جهانیان نمایان شد

    به گزارش دیدگاه نیوز، مقام معظم رهبری در خطابه‌های آخرین نماز جمعه سال ۱۳۶۶ درباره عملیات درخشان والفجر ۱۰ فرمودند که اهمیت بسیار بالای نظامی این عملیات در این است که رزمندگان ما با عبور از ارتفاعات صعب‌العبور به دشت رسیدند و منطقه را از وجود ارتش مزدور بعث عراق پاکسازی کردند.

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اذعان داشتند: عملیات والفجر ۱۰ و پیروزی چشمگیر آن یکی از بزرگ‌ترین الطاف الهی است که به وسیله رزمندگان سپاه پاسداران و بسیج و پشتیبانی ارتش و هوانیروز انجام گرفت و در تاریخ جنگ تحمیلی چنین عملیاتی را کمتر می‌توان یافت.

    ‌زمانی که عملیات غرورانگیز والفجر ۱۰ آغاز شد، دشمن بعثی مثل همیشه سکوت مطلق اختیار کرد و مسئولان حزب بعث عراق اخبار پیروزی‌های مقدماتی ایران را یک شایعه نامیدند.

    در ادامه عملیات و آزادسازی پی‌درپی شهرهای عراق، رژیم شکست‌خورده بعث قصد داشت تا از بهره‌برداری سیاسی این پیروزی توسط ایران جلوگیری به عمل آورد اما سقوط دژهای دفاعی و به اسارت درآمدن بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر مانع از این امر بود و در آخر با خفت و خواری اعلام کرد که در اطراف شهرهای یاد شده نیروهای عراق حضور نداشتند تا جایی که حتی مدعی شد که این چند شهر خالی از سکنه بودند و ادعای ایران مبنی بر استقلال مردم از نیروهای اسلام خیالی بیش نیست.

    مرحله اول عملیات عملیات والفجر ۱۰ در ساعت ۲ بامداد بیست و سوم اسفند ماه سال ۶۶ با رمز مبارک یا رسول‌الله (ص)، یا رسول‌الله (ص) و با اهداف آزادسازی بخش وسیعی از استان سلیمانیه و از کار انداختن و انهدام ماشین جنگی دشمن آغاز شد.

    رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران با عبور از کوه‌ها، رودخانه‌ها و دیگر موانع طبیعی و مصنوعی از دو محور به پایگاه‌ها و مواضع نیروهای عراق یورش می‌برند و با درهم کوبیدن مواضع آنها و وارد آوردن تلفات و خسارات سنگینی خطوط مقدماتی دشمن را تسخیر و باقیمانده نیروهای شکست‌خورده آنان را وادار به فرار کردند.

    در مرحله دوم این عملیات غرورآفرین، رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران ساعت ۲:۳۰ دقیقه بیست و پنجم اسفند ماه ۶۶ با حمله گسترده از شمال به جنوب منطقه درگیری و پس از عبور از موانع ایذایی، ارتفاعات پوشیده از برف سورنو، ارتفاعات ۲۲۰۰ و ۲۳۰۰ متری، به نیروهای کماندویی و مخصوص عراق یورش می‌برند و ضربات سنگینی را به آنها وارد می‌آورند. ‌

    در این مرحله از عملیات، جاده خرمال ـ ملاویس به کنترل درمی‌آید و بیش از ۲۰ روستای دیگر از جمله تپه کلاری، حاجی رقه را در حاشیه سد دربندیخان آزاد می‌کنند و ارتباط شمال و جنوب استان سلیمانیه عراق به طور کامل قطع می‌شود.

    با گسترش عملیات، شهر ۲۰ هزار نفری دوجیله در آستانه آزادی قرار می‌گیرد و رزمندگان آزادی‌بخش اسلام با درهم شکستن تمام موانع، در شامگاه روز ۲۶ اسفند با سربلندی وارد شهر دوجلیه می‌شوند.

    مرحله سوم این عملیات در نخستین ساعات روز بیست و ششم اسفند ماه سال ۶۶ و با هدف تصرف شهر حلبچه از چند محور و از طرف شمال به جنوب انجام می‌شود. ‌

    قوای اسلام پس از تهاجمی بی‌امان به ارتفاعات بالامبو، ارتفاعات ۱۴۶۳، ۱۴۸۳، ۱۴۶۴، ۱۳۹۸، ۱۳۰۲، ۱۶۰۲، ۱۴۵۳، ۱۱۵۹، ۱۰۷۸، ۱۰۲۲ را آزاد می‌کنند و همچنین تعداد ۹۰ روستا را از کنترل عراق خارج می‌سازند و به تصرف خود درمی‌آورند.

    مرحله چهارم این عملیات در مورخه ۲۹ اسفند، از دو محور شمالی و جنوبی و به قصد تصرف شهرهای نوسود، طویله و بیاره آغاز می‌شود، رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران با پشتیبانی و حمایت نیروهای مهندسی ـ رزمی سپاه، جهاد سازندگی، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش، هجوم کوبنده خود را متوجه ارتفاعات مشرف بر شهر حلبچه می‌کند.

    مرحله پنجم این عملیات در شامگاه چهارشنبه سیزدهم فروردین ۶۷ در خجسته میلاد امام سجاد (ع) در محور خرمال ـ سید‌صادق آغاز می‌شود و ظفرمندان اسلام با هجوم به قوای دشمن در این محور ـ که تنها راه ارتباطی نیروهای عراق به منطقه والفجر ۱۰ از شمال محسوب می‌شد، ضربات سختی را به نیروهای تازه رسیده وارد می‌آورند.

    فرماندهان عراقی که با آوردن این نیروها قصد اجرای پاتک‌های سنگینی را داشتند با حمله غافلگیرانه مواجه و با از دست دادن بخش‌هایی از لشکرها و تیپ‌های خود، از این محور به عقب رانده می‌شوند. در این مرحله از عملیات، تیپ‌های ۹۵ پیاده کماندویی از سپاه پنجم، تیپ ۲۵ مکانیزه، چهار گردان از تیپ‌های ۱۸و ۴۶ تار و مار می‌شوند.

    با کشته و زخمی شدن ۱۰۰۰ نفر دیگر تعداد تلفات عراق افزایش می‌‌یابد، همچنین با به اسارت درآمدن ۴۱۰ نفر دیگر، آمار اسرای عراق به ۴ هزار و ۴۰۰ نفر می‌رسد و طی سرکوب پاتک دشمن، یک هواپیما و یک هلی‌کوپتر آنها سقوط می‌کند.

    در این عملیات شهرهای حلبچه، خرمال، دوجیله (سیروان)، بیاره، طویله و بیش از ۱۰۰ روستای منطقه و تصرف بخشی از جاده خرمال ـ سلیمانیه و سیدصادق، شهر نوسود (که مدت هفت سال در اشغال دشمن بود)، ارتفاعات سورن ۲۲۰۰ ،۲۳۰۰ ،۱۰۵۸ ریشن و گوزیل آزاد شدند. همچنین در این عملیات ۱۰ فروند هواپیما، یک فروند هلی‌کوپتر، ۴۵۰ دستگاه تانک و نفر بر، صدها دستگاه خودرو، ده‌ها قبضه انواع توپ و خمپاره‌انداز و تعداد زیادی تجهیزات و سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین دشمن منهدم شدند.

    همچنین لشکر ۴۱ از سپاه یکم، تیپ ۷ زرهی، تیپ ۱ کماندویی از سپاه چهارم، تیپ ۶۸ نیروی مخصوص، تیپ ۹۵ پیاده، تیپ ۲ کماندویی از سپاه پنجم، تیپ ۴۴۳ به میزان صد درصد، تیپ ۲۵ مکانیزه به میزان ۳۰ درصد، گردان ۸ دفاع الوطنی، گردان زرهی الطیب از لشکر ۱۸ پیاده، گردان‌های ۷ و ۱۹ احتیاط، یک گردان تانک از لشکر ۳۹، گردان‌های توپخانه ۹۴۳، ۶۶۱، دو گردان از تیپ ۸۰ زرهی و دو گردان از تیپ ۴۶ زرهی لشکر ۱۲ متلاشی شدند.

    بیش از ۲۵۰ دستگاه تانک و نفربر، صدها دستگاه خودرو نظامی، ۷۰ قبضه توپ و کاتیوشا، ده‌ها قبضه خمپاره‌انداز و مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه‌سنگین از غنایم به دست آمده بود و بیش از ۱۱ هزار نفر از دشمن کشته و زخمی شدند.

    در عملیات والفجر ۱۰ گردان حضرت سلمان مسجدسلیمان ۱۶ شهید تقدیم آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کردند که شهید سید ولی صالحی، شهید عبدالرضا توکل فرد، شهید کیامرث رشیدی، شهید مرتضی حسین‌پور و شهید عبدالعلی بهرامی شهید سید مسعود صالحی، شهید یونس منصوری، شهید ارسلان حاجت‌پور، شهید حشمت کرمی، شهید شهید حسین صادقی و شهید علی حسین‌پور شهید جعفرقلی حسین‌پور، شهید داریوش رضایی، شهید ولی کریمی، شهید محمد رویور و شهید عبدالله حاجی‌پور دلیران مردانی از خطه هزار شهید مسجدسلیمان هستند که در این عملیات به قربانگاه عشق رفتند.

    .

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “عملیات والفجر ۱۰ نمایش قدرت نظام اسلامی بود / توان رزمندگان ایرانی برای جهانیان نمایان شد”

    1. کُر بختیاری گفت:

      روح شهدا دفاع مقدس شاد .شهر من مسجدسلیمان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *