×
آخرین اخبار

عباس علی آبادی، وزیر صمت شد/ اظهارات نمایندگان موافق و مخالف در جلسه بررسی صلاحیت

  • کد نوشته: 138862
  • ۱۴۰۲-۰۳-۲۳
  • 121 بازدید
  • نمایندگان مجلس امروز؛ سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند و در نهایت به وی رای اعتماد دادند و او دومین وزیر صمت دولت رئیسی شد.

    عباس علی آبادی، وزیر صمت شد/ اظهارات نمایندگان موافق و مخالف در جلسه بررسی صلاحیت

    با توجه به این که سیدابراهیم رییسی روز گذشته سفر خود را به چند کشور آمریکای لاتین آغاز کرده است، جلسه بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت  بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و با تصمیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز بدون حضور رئیس جمهور و با حضور معاون اول دولت و ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد.

    در ابتدای این جلسه نامه معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اعلام وصول شد.

    مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صحبت کند اما با توجه به سفر خارجی، مجلس از این بخش عبور کرد.

    سپس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارش کمیسیون را ارائه دادند.

    موافقت کمیسیون اقتصادی با وزیر پیشنهادی صمت

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با عباس علی‌آبادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

    مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت عباس علی‌آبادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گزارش کمیسیون اقتصادی را قرائت کرد.

    موافقت کمیسیون صنایع با «علی‌آبادی»

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با عباس علی‌آبای برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

     روح الله عباسپور در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت عباس علی‌آبای برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گزارش کمیسیون صنایع و معادن را قرائت کرد.

    حمایت فراکسیون مستقلین از «علی‌آبادی»

    سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی از حمایت این فراکسیون از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

    محمدعلی محسنی بندپی اظهار کرد: صبح امروز فراکسیون مستقلین ولایی در جلسه ای به بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صمت پرداخت.

    وی افزود: اعضای فراکسیون نقطه نظرات خود را بیان کردند و در نهایت جمع بندی بر آن شد که فراکسیون از آقای علی آبادی حمایت کند.

    سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند یا زمانی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهند و در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

    اظهارات موافقان و مخالفان

    نظری: برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟

    سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی به عنوان مخالف  گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای توجه به مناطق محروم ندارد، سوال این است آیا قرار است همچنان شرکت‌های بزرگ در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند؟

    وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست؟ گفت: آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامه شما برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟ شما برای تامین کالاهای داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به خصوص زوج‌های جوان در تامین کالاهای خانگی با مشکل مواجه هستند.(متن اظهارات نظری را اینجا بخوانید)

    عسگری: وزیر پیشنهادی صمت نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

    مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز  به عنوان مخالف گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مدیری موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است اما در کلید واژه‌هایی که در برنامه‌های خود تاکید داشته است نشان می‌دهد که تفکر ایشان شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه داری دارد.

    وی تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید. (متن اظهارات عسکری را اینجا بخوانید)

    دهمرده: علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

    اما حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق با بیان این‌که «وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه علمی و کارشناسی دارد»، گقت: علی‌ آبادی شجاع است و اهل رانت و باج دادن نیست.

    وی تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد. علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

    زاهدی: «علی‌آبادی» با بخش خصوصی به خوبی آشنا است

    محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم به عنوان موافق گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، آشنایی خوبی با بخش خصوصی دارد.

    نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ۵۰ درصد جی.دی.پی کشور را در وزارت صمت می بینیم و قسمت عمده ای از حوزه خصوصی کشور و بازار ما در آن قرار دارد و همچنین بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوعی با این حوزه مرتبط است که علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و در رابطه با ارتباط گیری با بخش خصوصی بیش از ۱۰ سال به عنوان مدیر موفق بخش خصوصی بوده است و کسی است که ضمن آنکه به مسائل و مشکلات دولت آشنایی دارد با بخش خصوصی نیز کاملا نزدیک بوده و این پیام مثبتی برای دفاع از ایشان است. 

    محمودزاده: وزیر پیشنهادی صمت برنامه مشخصی برای خودرو ندارد

    از سوی دیگر جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف گفت: سوال این است که ما از کجا مطمئن باشیم وزیر صنعت، معدن و تجارت در دام مافیای خودروسازی نخواهد افتاد؟

    وی در ادامه بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند. اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد در بحث ساماندهی خودروهای داخلی تلاش ویژه‌ای کنید و اجازه ندهید در دام مافیای خودروسازی داخلی قرار بگیرید.

    وی ادامه داد: در بحث صنایع معدنی نیز امروز بیشتر به سمت خام فروشی رفته‌ایم و کشورهای منطقه از محصولات خام معدنی ما استفاده می‌کنند و معادن ما ارزش افزوده‌ای برای کشورمان ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید برنامه ویژه‌ای برای فاصله از خام فروشی معادن داشته باشد و ارزش افزوده معادن به کشور بازگردانده شود.

    گودرزوند: برخی نمایندگان بدون خواندن برنامه وزیر پیشنهادی مخالفت می‌کنند

    اما مهرداد گودرزوند نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق گفت: برخی نمایندگان بدون آنکه حتی یک خط از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را خوانده باشند با آن مخالفت کرده و مجلس را متهم می‌کنند.

    وی  تصریح کرد: آقای علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.

    پورابراهیمی: رویکردهای علی‌آبادی با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی منطبق است

    محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم به عنوان موافق گفت: رویکردهای وزیر پیشنهادی صمت با مأموریت های کمیسیون اقتصادی انطباق دارد. وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است و مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی بر عهده کمیسیون اقتصادی است.

    علی‌آبادی: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم

    وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ابهامات مطروحه پیرامون مدرک تحصیلی‌اش گفت: مدرک بنده توسط صدها مرکز که یکی از آنها کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی بوده بررسی و تایید شده و ای کاش کسانی که این شائبه‌ها را بیان می‌کنند به دانشگاه‌های محل تحصیلی بنده مراجعه کرده و از صحت آن مطلع شوند.

    عباس علی آبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تا قبل از این‌که به مجلس بیایم انگیزه بنده به اندازه الان نبود چرا که اکنون می‌خواهم ثابت کنم که ما می‌توانیم. این تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است ۴۰ سال است که دشمن تلاش می‌کند که بگوید شما نمی‌توانید و روی نقاطی دست می‌گذارد که ثابت کند ما نمی‌توانیم.

    وی ادامه داد: خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران آنقدر آزادی داده که افراد می‌توانند راجع به همه موضوعات سوال کنند. مدرک بنده توسط صدها مرکز بررسی و تایید شده است که یکی از آنها کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است. ای کاش کسانی که در خصوص مدرک من صحبت کردند اصل مدرک فارغ‌التحصیلی بنده را می‌دیدند.

    وی ادامه داد: بنده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی مکانیک هستم و عکس بنده را در کتاب سرآمدان شریف چاپ کرده‌اند. در دانشگاه تهران نیز در مقطع ارشد مهندسی مکانیک فوق‌لیسانس دریافت کردم و سالهاست در این دانشگاه تدریس می‌کنم. مدرک دکتری خود را از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گرفتم و با مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی ندارد، می‌توانید مراجعه کرده و صحت آن را بسنجید.

    وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: سال‌هاست به عنوان عضو حقوقی شورای آموزش عالی به عنوان عالی ترین شورای علمی کشور در وزارت علوم حضور دارم و رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران و رئیس انجمن برق آبی هستم. در بحث تعامل با مجلس شورای اسلامی نیز مطالبی مطرح شد که صحیح نیست، اگر تعامل وجود نداشته باشد اصلا نمی‌توان کار را پیش برد. بنده در یک بنگاه صنعتی بزرگ کار کرده‌ام.

    آغاز رأی‌گیری برای «علی‌آبادی»

    از دقایقی پیش رای‌گیری از نمایندگان درباره صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت شروع شد.

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند، این جلسه بدون حضور رئیس جمهور تشکیل شد چون رئیس جمهور به آمریکا سفر کرده است.

    در این جلسه مخبر معاون اول رئیس جمهور، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور و اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و محرابیان وزیر نیرو و مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفته اجتماعی حضور داشتند.

    بعد از اتمام سخنان نمایندگان مخالف و موافق و دفاعیات وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای هیات دولت خواست تا جلسه را ترک کنند و تعرفه‌های رای گیری بین نمایندگان پخش شود.

    «علی‌آبادی» وزیر صمت شد

    علی آبادی با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ مخالف و ۸ رای ممتنع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد.

    این خبر بروزرسانی شده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *