×
آخرین اخبار

سلاحی که آمریکایی ها به آن هیولا می گویند ؛ از جنگ ویتنام تا سرویس مخفی رئیس جمهور/ تصاویر

  • کد نوشته: 184757
  • ۱۴۰۲-۱۲-۲۸
  • 103 بازدید
  • زمانی که یکی از لوله ها در حال شلیک گلوله است، سه لوله دیگر در حال پر شدن هستند و دو لوله باقیمانده در حال بیرون انداختن پوکه هستند. همانطور که لوله ها گردش می کنند، شلیک ها تقریبا از موقعیتی یکسان صورت می گیرند.

    سلاحی که آمریکایی ها به آن هیولا می گویند ؛ از جنگ ویتنام تا سرویس مخفی رئیس جمهور/ تصاویر

    با میراث چشمگیر بیش از ۶۰ سال خدمت،  ام۱۳۴ مینی گان ( M134 Minigun )  در سال ۱۹۶۰ برای استفاده توسط  ارتش آمریکا  در ویتنام ساخته شد. این سلاح تاریخچه نسبتا جالبی دارد و طراحی آن بر اساس یک سلاح بسیار قدیمی تر انجام شده است. ام۱۳۴ مینی گان سلاحی بود که به خدمه هلیکوپترهای آمریکایی حاضر در جنگ ویتنام بسیار کمک کرد.

    با توجه به سرعت و قدرت آتش بالا، یکی از لقب های این سلاح میان آمریکایی ها «هیولا» است. 

    ساخت ام۱۳۴ مینی گان بر اساس تیربار گاتلینگ

    ام۱۳۴ مینی گان تا زمان  جنگ ویتنام  توسعه نیافته بود، اما طراحی آن بر اساس  تیربار گاتلینگ  صورت گرفت که در دهه ۱۸۶۰ توسط ریچارد جوردن گاتلینگ ساخته شد. این سلاح دارای شش لوله بود که حول یک محور مرکزی گردش می کردند و این گردش با چرخاندن دسته محور سلاح صورت می گرفت. این گردش موجب می شد تا سلاح سرعت شلیک بالایی داشته باشد و همچنین لوله ها را خنک نگه می داشت.

    تیربار گاتلینگ معروف ترین سلاح طی جنگ داخلی آمریکا بود، جایی که برای نخستین بار توسط ارتش اتحادیه استفاده شد. این سلاح الهام بخش سلاح  ام۶۱ والکان  بود که طراحی شش لوله را حفظ کرد، اما به جای گردش به صورت دستی با کمک دسته محور، چرخش لوله ها با کمک انرژی الکتریکی صورت می گرفت.

    توسعه ام۱۳۴ مینی گان

    شرکت جنرال الکتریک طراحی ام۳۱ ولکان را برای ساخت سلاح ام۱۳۴ مینی گان اصلاح کرد. هلیکوپترهایی که در آسمان ویتنام پرواز می کردند به روش بهتری برای دفاع از خود در برابر شلیک سلاح های سبک و راکت های دوش پرتاب نیاز داشتند. هلیکوپترها نقشی حیاتی در جنگ ویتنام داشتند زیرا امکان پرواز و فرود عمودی سریع را فراهم می کردند، کاری که هواپیماهای سنتی قادر به انجام آن نبودند.

    هلیکوپترها  برای تحویل تجهیزات، توپخانه، مهمات و نیروها، و همچنین تخلیه سربازان مجروح استفاده می شدند. آنها اغلب هنگام ورود به خشکی مورد حمله قرار می گرفتند و خدمه را مجبور می کردند برای دفاع از خود از سلاح های تک لوله استفاده کنند. اما این سلاح ها بی اثر بودند زیرا پوشش جنگل موجب گیر کردن یا گرم شدن بیش از حد آنها می شد. این امر آمریکا را بر آن داشت تا به دنبال راه حلی باشد.

    طراحی یک سلاح موثر برای استفاده توسط خدمه هلیکوپتر

    جنرال الکتریک اندازه سلاح ام۶۱ والکان را کوچک کرد و لوله های سلاح را تغییر داد تا با گلوله های ۷.۶۲ در ۵۷ میلیمتری ناتو سازگار باشند. بر این اساس، تیربار ام۱۳۴ مینی گان شکل گرفت. این سلاح به لطف طراحی چند لوله ای خود توانایی شلیک ۶ هزار گلوله در دقیقه بدون گرم شدن بیش از حد را داشت.

    اگرچه این سلاح به واقع مینی نبود، اما نام مینی گان به دلیل این که نسخه کوچک تری از سلاح ام۶۱ والکان بود، برای آن انتخاب شد.

    ام۱۳۴ مینی گان به گونه ای طراحی شده بود تا روی قسمت درب هواپیما، هلیکوپتر، یا گاهی اوقات، یک خودرو قابل نصب باشد. این  سلاح  همچنین به یک منبع تغذیه خارجی نیاز داشت. زمانی که یکی از لوله ها در حال شلیک گلوله است، سه لوله دیگر در حال پر شدن هستند و دو لوله باقیمانده در حال بیرون انداختن پوکه هستند. همانطور که لوله ها گردش می کنند، شلیک ها تقریبا از موقعیتی یکسان صورت می گیرند.

    استفاده از ام۱۳۴ مینی گان در جنگ ویتنام

    زمانی که ام۱۳۴ مینی گان در ویتنام وارد عمل شد، به سرعت روی هلیکوپترهای آمریکا تصب شد. این سلاح روی پایه های جانبی هلیکوپترهای هیوز او اچ-۶ کایوس و بل او اچ-۵۸ کیووا نصب شد. در هلیکوپتر بل ای اچ-۱ کبرا، ام۱۳۴ مینی گان روی غلاف های پایلون و برجک و در هلیکوپتر بل یو اچ-۱ ایروکوای روی پایه های در، پایلون و غلاف ها نصب شدند.

    طی جنگ ویتنام، دولت آمریکا تقریبا ۱۰ هزار قبضه سلاح ام۱۳۴ را خریداری کرد. این تیربار برای انجام کاری که طراحی شده بود، موثر عمل می کرد، اما بدون ایراد نبود. هنگامی که شرکت دیلون ارو (Dillon Aero) تعداد زیادی از تیربارهای ام۱۳۴ دست دوم را پس از جنگ ویتنام خریداری کرد، آنها اغلب موفق به شلیک مداوم نمی شدند.

    دیلون ارو آنها را تعمیر کرد و در این فرآیند نسخه بهتری از سلاح را ایجاد کرد که به نام ام۱۳۴دی شناخته می شود.

    کاربردهای مدرن ام۱۳۴ مینی گان

    ام۱۳۴ مینی گان  اصلی هنوز هم توسط شاخته های مختلف ارتش آمریکا استفاده می شود. ارتش آمریکا همچنان آن را ام۱۳۴ می نامد، در شرایطی که در نیروی هوایی و نیروی دریایی به نام جی ای یو-۲ای با پایه ثابت و جی ای یو-۱۷/ای با پایه انعطاف پذیر شناخته می شود.

    این سلاح همچنین توسط تیم سرویس مخفی رئیس جمهور آمریکا استفاده می شود، اگرچه این موضوع به طور علنی تایید نشده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *