×
آخرین اخبار

سفر به عصر قاجار؛ رقاص‌ها در سرخه‌حصار و ژست متفاوت انیس‌الدوله

  • کد نوشته: 191744
  • ۱۴۰۳-۰۳-۱۸
  • 63 بازدید
  • از سوارکاری انیس‌الدوله همسر محبوب ناصرالدین شاه در کوه‌های لشکرک تا مراسم روز آشپزان در سرخه‌حصار؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای زوایای دیده‌نشده‌ای از زندگی در عهد قاجار می‌بریم.

    سفر به عصر قاجار؛ رقاص‌ها در سرخه‌حصار و ژست متفاوت انیس‌الدوله

    این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

    عکس نخست امروز که حدودا ۱۳۰ سال قبل گرفته شده، مربوط به مراسم جشن «آشپزان» در روز ۳۰ مهرماه سال ۱۲۷۲ شمسی است. همانطور که در متن زیر عکس نوشته شده، گروهی از رقاصان و بازیگران در تصویر دیده می‌شوند که برای اجرای برنامه‌های خود آماده شده بودند. گروه رقاصان اغلب شامل پسرانی می‌شد که لباس دخترانه می‌پوشیدند و ظاهر خود را نیز شبیه به دختران می‌آراستند. در حواشی تصویر می‌توان افرادی را دید که مشغول تهیۀ ملزومات غذا هستند.

     

    1

     

    عکس دوم (مانند عکس نمایه) مربوط به یک اردوی خارج از شهر در محدودۀ لشکرک است که اهالی حرم از جمله سوگلی دربار ناصرالدین شاه یعنی انیس‌الدوله نیز در آن حضور داشته‌اند. طبق نوشتۀ آرشیو مربوطه، در این عکس «نواب علیّه انیس‌الدوله» سوار بر اسب دیده می‌شود.

     

    3

    عکس آخر نیز به همان مراسم روز آشپزان مربوط است. در این عکس ناصرالدین‌شاه در میان جمعی از اهالی دربار که مشغول تهیۀ ملزومات غذا و درست کردن شربت و شکستن قند هستند دیده می‌شود.
     

    4

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *