×
آخرین اخبار

ساخت بسته‌بندی چندلایه ایمپلنت‌های قابل کاشت درمغز به همت محققان کشور

  • کد نوشته: 66421
  • ۱۴۰۰-۰۴-۲۰
  • 428 بازدید
  • محققان دانشگاه صنعتی سهند تبریز با حمایت ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های شناختی، موفق به طراحی و ساخت یک بسته بندی مطمئن برای ایمپلنت‌های قابل کاشت در مغز شدند.
    ساخت بسته‌بندی چندلایه ایمپلنت‌های قابل کاشت درمغز به همت محققان کشور

    به گزارش دیدگاه نیوز ، فرهنگ عباسی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز و سرپرست این تیم تحقیقاتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه ایرنا هدف از اجرای این طرح را توسعه‌ یک بسته ­بندی مطمئن چندلایه متشکل از فیلم ­های پلیمری با سطحی مناسب برای بسته ‌بندی ایمپلنت­ های عصبی مغز جهت حصول به طول عمر بالا و همچنین بهبود خواص زیست ­سازگاری و سلول ­سازگاری پوشش­های چند لایه پلیمری بیان کرد.

    وی گفت: برای این منظور پوشش­ های چند لایه­ ای میکروساختار پلیمری تهیه شد و برای بررسی رفتار پوشش در طولانی مدت، نمونه­ های تهیه شده تحت آزمون طول عمر قرار گرفتند.

    این محقق افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های طراحی و ساخت ایمپلنت ‌های مغزی، بسته‌ بندی مطمئن آنها است به طوری که بسته ‌بندی مورد نظر ضمن سازگاری با محیط بیولوژیکی درمقابل نفوذ آب و مایعات بدن که می‌تواند سبب از کار افتادگی این نوع از ایمپلنت ‌ها می‌شود به صورت غیرقابل نفوذ و هرمسی عمل کنند.

    عباسی یادآور شد: نتایج حاصله از اجرای این طرح نشان داد با افزایش تعداد لایه­ ها­ی پوشش ، احتمال خرابی دستگاه کاهش می­ یابد، همچنین برای بهبود خواص سطحی، لایه ‌های فوق نازک پلیمری یا برس های پلیمری بر روی پوشش‌های تهیه شده رشد داده شد و نتایح همچنین نشان داد که با اعمال پوشش چندلایه می‌توان از یک ماده نفوذپذیر یک بسته­ بندی غیرقابل نفوذ و هرمسی تهیه کرد.

    وی توسعه دانش فنی نسل جدید فناوری پوشش ­دهی، کپسوله­ سازی و بسته ­بندی هرمسی برای قطعات الکترونیکی جهت کاشت بلند مدت ، طراحی و ساخت بسته‌­بندی زیست‌­ سازگار برای ایمپلنت های مغزی قابل کاشت با قابلیت تبادل سیگنال­های فرکانس رادیویی به صورت بی‌سیم و نیز خاصیت هرمسی جهت افزایش عمر مفید افزایش پایداری بیولوژیکی ایمپلنت در مقابل خوردگی از طریق کاهش واکنش­های شیمیایی را از دیگر اهداف اجرای این طرح تحقیقاتی عنوان کرد.

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز یادآور شد: نتایجی مهم به دست آمده در این پروژه در طرح پژوهشی دیگری که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درحال اجراست و هدف آن بسته ‌بندی سیستم تحریک عمقی مغز برای کاشت در بدن موجود زنده ، مورد آزمایش قرار می گیرد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *