×
آخرین اخبار

زاغه‌نشین‌ها میلیونر می شوند/ بمبئی، غول جدید اقتصاد دنیا/ چگونه هند از کشوری فقیر به یک ابرقدرت تبدیل شد؟

  • کد نوشته: 113347
  • ۱۴۰۱-۱۰-۱۴
  • 235 بازدید
  • دیجیتال کردن اقتصاد، انقلاب در انرژی، مکانیزه کردن کشاورزی، سرمایه گذاری بر تولید غلات، جذب سرمایه های خارجی، حمایت دولتی از سرمایه های خارجی و … همه و همه از جمله عللی هستند که هند را به یکی از قدرت های اقتصادی نوظهور تبدیل کرده اند.

    زاغه‌نشین‌ها میلیونر می شوند/ بمبئی، غول جدید اقتصاد دنیا/  چگونه هند از کشوری فقیر به یک ابرقدرت تبدیل شد؟

    به گزارش خبر فوری، اقتصاد هند در سال ۲۰۲۲ پیشرفت و توسعه بسیار زیادی داشته است. پایگاه فایننشیال تایمز در گزارشی که اخیرا منتشر نموده پیش بینی کرده هندوستان تا سال ۲۰۳۰ تبدیل به سومین اقتصاد بزرگ دنیا شده و کشورهایی مانند آلمان و ژاپن را پشت سر بگذراند.

    Screenshot_20230103-111840_Twitter

    Screenshot_20230103-111314_Chrome

    تولید ناخالص داخلی هند به ۳.۵ تریلیون دلار رسیده و پیش بینی می شود که این عدد در سال‌های آتی بیش از دو برابر شود و تا سال ۲۰۳۱ از ۷.۵ تریلیون دلار هم فراتر رود. سهم این کشور از صادرات جهانی نیز می تواند دو برابر شود. این در حالی است که بورس بمبئی نیز یکی از بهترین و فعال ترین بازارهای سهام جهان است و می تواند رشد سالانه ۱۱ درصدی را تجربه کرده و به ارزش بازار ۱۰ تریلیون دلاری برسد.

    اما علت این جهش اقتصادی چیست؟ هندوستانی که تا چندی پیش نماد کشوری فقیر بود و مردم آن را با فیلم هایی مانند میلیونر زاغه نشین می شناختند، چگونه تبدیل به یکی از قدرت های اقتصادی دنیا شد؟ چگونه کشوری که با معضلات مختلفی همچون قاچاق، تجاوز، سرقت، آلودگی هوا، فساد اقتصادی و… رو به رو بود، توانست بر این مشکلات فائق آید و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان شود؟

    هند قرن ۲۱ مانند آمریکای قرن ۱۹ است؟

    پایگاه های تحلیلی مختلف، بحث های متفاوتی را درباره اقتصاد هندوستان مطرح کرده و دلایل متعددی را برای تبیین آن آورده اند. اکونومیست در تحلیلی تاکید دارد که رشد اقتصادی هندوستان در قرن ۲۱ یادآور آمریکای قرن نوزدهم است. هند ناگهان با یک بازار وسیع رو به رو شده است. بازار ملی گسترده ای در حال ایجاد است که به شرکت ها اجازه می دهد خود را به شبکه بازار جهانی وصل کنند. طبقه سرمایه دار جدیدی در حال ظهور است. میل به تجارت و کسب سود اقتصادی شدت گرفته است. سالیانه ده ها میلیون نفر از مردم فقیر به شهرها مهاجرت کرده و در ساختار اقتصادی جدید قرار می گیرند. طبقه مصرف کننده به طرز عجیبی در حال گسترش است و امپراتوری های اقتصادی و ابرشرکت های مختلفی ساخته می شوند. در این شرایط، طبقه سرمایه دار هندی نیز به ظهور می رسد که خود زمینه ساز رشد  اقتصادی بیشتر می گردد. در حال حاضر، سرمایه‌داران هندی زیادی امیدوارند راکفلر هند باشند.

    هند، نمونه ای موفق از پیوند دیجیتال و اقتصاد

    اما چرا درهای اقتصاد جهانی به روی هند باز شده و طبقه سرمایه دار جدیدی در این کشور در حال ظهور است؟ پایگاه مورگان استنلی (Morgan Stanley) معتقد است سه تغییر در روند اقتصادی و سیاسی هند باعث این تغییر شده است. انتقال کارخانجات و مولدهای اقتصادی به خارج (global offshoring)، دیجیتالی شدن اقتصاد و تغییر در سیاست های مربوط به انرژی سه علتی هستند که جهان را برای رشد اقتصادی بی‌سابقه کشوری با بیش از یک میلیارد نفر فراهم کرده اند.

    در این میان، دیجیتالی شدن اقتصاد هند می تواند جالب توجه ترین عامل در رشد اقتصادی این کشور باشد. هند بیش از یک دهه پیش با راه اندازی یک برنامه شناسایی ملی به نام Aadhaar، یک اقتصاد دیجیتالی را پایه گذاری کرد. این سیستم مانند برنامه های حسابداری شرکت ها عمل می کند و تراکنش‌های مالی را تنظیم می نماید. این سیستم تغییرات گسترده ای در نحوه خرج کردن، وام گرفتن و دسترسی هندی ها به خدمات عمومی و مراقبت های بهداشتی به وجود آورد. در واقع، این برنامه و برنامه های مشابه دولت هند از فساد اقتصادی، تبعیض در خدمات عمومی و هدر رفت سرمایه و پول جلوگیری کرده و ساختار اقتصاد هند را استوار نمودند.

    انقلاب در انرژی، علت دیگر جهش هند

    انقلاب در عرصه انرژی نیز یکی دیگر از علت های رشد اقتصادی دهلی نو است. انرژی کلید توسعه اقتصادی است، زیرا بر آموزش، بهره‌وری، ارتباطات، تجارت و کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر، همه مناطق هند که بیش از ۶۰۰ هزار  نفر جمعیت دارند، به برق دسترسی دارند. این می تواند مصرف انرژی روزانه هند را تا ۶۰ درصد در دهه آینده افزایش دهد. اگرچه هند برای تامین نیازهای رو به رشد خود به انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی احتیاج دارد، اما تخمین زده می‌شود دو سوم انرژی جدید مصرفی هند از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند بیوگاز و اتانول، هیدروژن، باد، انرژی خورشیدی و برق آبی تامین شود. این امر می تواند وابستگی هند به انرژی وارداتی را کاهش دهد و شرایط زندگی را در کشوری که اکنون آلوده ترین شهرهای جهان را در خود دارد، به شکل چشمگیری بهبود بخشد. همچنین، هند شروع به توسعه و انقلاب سیستم حمل و نقل و سوخت خود کرده است. هندی ها وسایل نقلیه الکتریکی و کامیون‌ها و اتوبوس‌های هیدروژنی سبز خریده یا ساخته اند. آنها با توسعه این وسایل می توانند تا چند سال آینده از میزان هزینه خود در زمینه سوخت کم کرده و به سود سرشاری برسند.

    سایر عواملی که هند را توسعه بخشیدند

    به جز عوامل فوق الذکر، می توان از علل دیگری هم یاد کرد که باعث رشد اقتصادی هند در یک دهه اخیر شده اند. مکانیزه کردن کشاورزی، سرمایه گذاری روی کشاورزی و به خصوص تولید غلات، جذب سرمایه های خارجی، حمایت دولتی از سرمایه های خارجی، تنظیم مالیات، حمایت از کسب و کارهای کوچک و … همه و همه از جمله عللی هستند که هند را به یکی از قدرت های اقتصادی نوظهور تبدیل کرده اند.  

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *