×
آخرین اخبار

صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی لرستان بر روی ریل توسعه
روند رو به رشد صندوق توسعه، در گرو مساعدت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان است

  • کد نوشته: 46177
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۱
  • 596 بازدید
  • صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در لرستان در سال مالی ۹۹ ، مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به سهام‎داران عضو به صورت تسهیلات قرض‎الحسنه عادی و ضروری پرداخت کرده است. علاوه بر صندوق استان، در سه شهرستان خرم‏ آباد با ۱۹۸ عضو و ۳۵میلیارد ریال، بروجرد با ۹۹ عضو و ۲۷میلیارد ریال و الیگودرز با ۹۳عضو و ۲۶میلیارد ریال سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی دایر شده است.

    مهدی زکی پورلرستان / به گزارش دیدگاه نیوز، پانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۸۶ بود که صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان لرستان با سرمایه اولیه ۳میلیارد و ۹۷۵ میلیون ریال به ثبت رسید و با تعداد ۹۱ سهامدار و با ارزش ریالی هر سهم ۱۰ هزار ریال، کار خود را آغاز کرد.

    هدف از تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

    هدف از تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، حمایت از تشکیل سرمایه و تقویت حجم کیفیت سرمایه گذاری، افزایش تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی استان لرستان، تجمیع و مدیریت بهینه منابع مالی، ارتقاء نرخ رشد سرمایه‏ گذاری، واگذاری بخش قابل توجهی از وظایف تصدی‎گری دولت به صندوق‏‌ها، مشارکت مردم در امر کشاورزی و همچنین ارتقاء جایگاه نظارتی دولت بر بخش خصوصی است.

    نقش موثر صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی

    یکی از مهمترین اهداف تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، تجمیع و تخصیص مطلوب منابع مالی برای افزایش نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و ساماندهی نیاز مالی و اعتباری تولیدکنندگان است که با توجه به لزوم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سالهای آتی، صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی می‌توانند نقش موثری در تحقق این امر داشته باشند. بدون شک صندوق‌های غیردولتی با ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری می‌توانند موجب تقویت فضای سرمایه گذاری و کسب و کار شوند، که با توجه به مردم نهاد بودن آنها، این صندوق‎ها می‏‌توانند زمینه مشارکت هرچه بیشتر مردم را در فضای بخش کشاورزی فراهم آورند.

    حال پس از گذشت ۱۳ سال از ثبت این صندوق، تعداد سهام‌داران آن به ۱۶۸ عضو و سرمایه آن به ۴۱۰ میلیارد ریال رسیده است که بنظر می‌رسد با توجه به ضرورت ایجاد نهادهای نظام‌مند پولی و مالی جهت افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، اهمیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با شکل گیری نهادهای قوی برای توسعه و افزایش حجم سرمایه‎گذاری و امکان تجمیع منابع مالی، هدایت و تخصیص بهینه آنها در جهت سرمایه گذاری در این بخش ضروری است، البته تحقق این امر مشارکت بخش غیردولتی و حمایت مستمر دولت را می‌طلبد تا با توسعه سرمایه‌گذاری، تولیدات و درآمد کشاورزان افزایش یابد که تا به رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ختم شود.همچنین برای افزایش سهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی لازم است تا فعالان و تولیدکنندگان کشاورزی با حمایت مالی دولت، بتوانند نقش بیشتر و مؤثرتری را در این زمینه ایفا نمایند.

    پرداخت ۳۳۰میلیارد ریال تسهیلات قرض‎الحسنه عادی و ضروری به سهام‌داران

    در لرستان صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سال مالی ۹۹ ، مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به سهام‎داران عضو به صورت تسهیلات قرض‎الحسنه عادی و ضروری پرداخت کرده است. علاوه بر صندوق استان، در سه شهرستان خرم‏ آباد با ۱۹۸ عضو و ۳۵میلیارد ریال، بروجرد با ۹۹ عضو و ۲۷میلیارد ریال و الیگودرز با ۹۳عضو و ۲۶میلیارد ریال سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی دایر شده است.

    لازم به ذکر است که سهام دولت از این صندوق ۴۹درصد و سهام بخش خصوصی ۵۱ درصد می‌باشد و سهامداران صندوق از هفت زیربخش، زراعت و باغبانی، دام و طیور و زنبورعسل، عشایری، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی تکمیلی، شیلات و شرکت‏های خدمات مشاوره‎ای که ۵۱ درصد سهام صندوق رادارند تشکیل شده است که به گفته مدیرعامل این صندوق در آینده نزدیک، در صورت تخصیص منابع دولتی بعنوان سهم دولت تشکل‎های فراگیر که بیش از ۳۰عضو داشته باشند در جهت رونق و پویایی بیشتر بخش تولید عضوگیری می‏‌کند که البته زیربخش‏های شیلات ، زنبور عسل و رسته گیاهان دارویی ازقائده عضوگیری تشکل‏های با ۳۰نفر عضو مستثنی می باشند. بر اساس آئین نامه تسهیلات صندوق، پرداخت تسهیلات فقط به تشکل‎های عضو صندوق تعلق می‎گیرد.

    در راستای تقویت بخش بازرگانی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، یک شرکت خدمات کشاورزی تشکیل شده که ۹۷ درصد سهام آن مربوط به صندوق است و وظیفه اصلی این شرکت تهیه و تامین نهاده‏های دامی و کشاورزی است.

    جایگاه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و ضرورت حمایت مسئولین ارشد استان از آن

    صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان در سال ۹۶ با استانداری لرستان تفاهم‌نامه‌ای با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان امضاء رسانده است که از مبلغ ذکر شده در تفاهم نامه، تنها ۱۰میلیارد تومان آن به صندوق اختصاص یافته که به علت محدودیت تامین منابع مالی، در سالجاری تخصیص باقیمانده اعتبارات از تفاهمنامه مذکور بعنوان یک اولویت و پیش‌بینی آن در اعتبارات سال ۱۴۰۰ اجتناب ناپذیر است که از دکتر خادمی استاندار پرتلاش استان همانگونه که در جلسات متعدد حمایت از صندوق کشاورزی استان را مورد تاکید و مدنظر قرار داده است انتظار می‌رود با پیگیری و مساعدت سازمان مدیریت برنامه ریزی نسبت به تخصیص منابع مالی اقدام نماید تا این صندوق که امید کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است به مسیر خود بر مدار توسعه ادامه دهد.

    مدیریت جوان، متخصص و پرتلاش در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

    بیانیه گام دوم انقلاب به حضور جوانان متعهد و انقلابی و متخصص در عرصه مدیریت کلان کشور اشاره دارد و رهبر معظم انقلاب به نیروهای جوان و تازه نفس با ایده‌های نو و فکرهای جدید برای اداره کشور و بر جوان‌گرایی و اعتماد به آنها تاکید دارد. وحید بیرانوند مدیرعامل جوان و پرتلاش صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی لرستان در کمتر از یکسال توانسته است سرمایه این صندوق را تا نزدیک به ۵۰ درصد افزایش دهد و سهامداران بسیاری را جذب این صندوق نماید و با توجه به تفاهم‌نامه و مساعدت استاندار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در شهرستان‌های استان، استمرار اعتبارات ماده ۳۱ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، پیگیری اجرای ماده ۱۲ قانون تشکیل وزرات جهاد کشاورزی در رابطه با فروش املاک مازاد به منظور تامین سهم دولت و افزایش سرمایه صندوق با جذب سرمایه‌ سهامداران تا ۷۵۰ میلیارد ریال را به عنوان مهمترین اهداف و برنامه‌های خود در این صندوق دنبال نماید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *