×
آخرین اخبار

روایت ستار روزبه از اجرای ارکسترال نقش «ابلیس»

  • کد نوشته: 155606
  • ۱۴۰۲-۰۶-۲۴
  • 162 بازدید
  • روای نقش «ابلیس» در اثر ارکسترال « سوگ شفق» معتقد است: زبان موسیقی، نسبت به تمامی چیزهایی که تا به امروز دیده و شنیده شده، متفاوت است.

    روایت ستار روزبه از اجرای ارکسترال نقش «ابلیس»

    ستار روزبه (مدرس صدا سازی و خواننده ایرانی) پس از اجرای موسیقی آیینی «سوگ شفق» در سالن همایش‌های برج میلاد تهران درباره این اجرا گفت: «سوگ شفق» اجرایی است، دربردارنده مفاهیم مذهبی و روایت گر حماسه عاشورا و امام حسین (ع) که در قالب فضایی ارکسترال و موسیقی کلاسیک آهنگسازی شده و به اجرا درآمد و در طول اجرا بازخوردهای بسیار خوبی از آن دریافت کردیم.

    ستار روزبه که در این اجرا روای نقش «ابلیس» بود و در پرده اول به روی صحنه آمد، درباره نقش خود اظهار کرد: ازکودکی در هیات‌های عزاداری بزرگ شدیم و شرکت داشتیم و در همین دسته‌ها و نوحه‌خوانی‌ها از امام حسین (ع) شنیدیم و آموختیم و انرژی‌های مثبتی که از این فضای معنوی دریافت کردیم، قابل انکار نیست. روایت نقش ابلیس در این کار برای من جذاب بود. در واقع مواجهه دو نقش مثبت و منفی و اولین تجربه‌ام در این نقش منفی بود. چالش جدید و جالبی که بحمد الله توانستم از عهده آن برآیم و باز خورد های مثبتی از آن دریافت شد.

    او درباره حمایت از اجراهای ارکسترال همچون «سوگ شفق» بیان کرد: از نگاه بنده نیاز است توجه بیشتری به این نوع کارها شود و از آهنگسازانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، حمایت صورت گیرد. برای این اجرا انجمن موسیقی ایران زحمات بسیاری متقبل شد و خدا را شکر به بار نشست. آهنگسازان خوبی چون میلاد آقایی و دیگر آهنگسازان جوان کشورمان سرمایه‌های موسیقی مملکت ما هستند اما کمتر نامشان شنیده شده است و باید هنر آنها جدی گرفته شود. بر این اساس با این نگاه و حمایت‌های افزون، آثار بیشتر و بهتری به مخاطبان عرضه می‌شود.

    ستار روزبه درباره ارتباط نسل امروز با آثار آیینی چون «سوگ شفق» و اثر گذاری آن گفت: در این زمینه و در شنیده شدن این سبک کارها، رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند. بر این اساس وقتی اجرایی بسیار عظیم و قوی مانند «سوگ شفق» در برج میلاد در حال اجرا است، رسانه‌ها باید بیایند از نزدیک کار را ببینند و پیام این کار را به جامعه منتقل کنند تا این‌گونه آثار بیشتر دیده و شنیده شود و قطعا مخاطب بیشتری هم جذب خواهد کرد. موسیقی آیینی شاکله تمامی سبک‌های موسیقی است و بار دیگر تاکید می‌کنم، باید حمایت شود.

    این هنرمند درباره اثرگذاری زبان هنر به ویژه موسیقی در بیان پیام عاشورا اظهار کرد: زبان موسیقی، نسبت به تمامی چیزهایی که تا به امروز دیده و شنیده شده، متفاوت است و در انواع مختلف ارائه می‌شود. مانند نوحه‌خوانی و تعزیه یا در قالب موسیقی کلاسیک و دستگاهی و… که قطعا تآثیرگذاری آن در این قالب بیشتر است.

     «سوگ شفق» یک اجرای آیینی به مناسبت اربعین حسینی (ع) بوده و روایت حماسه کربلا در پنج پرده است که در برج میلاد تهران به صحنه رفته بود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *