×
آخرین اخبار

راهیابی نمایش خاکریزهای شمالی به طراحی و کارگردانی فرشید هدی به جشنواره تئاتر استان تهران

  • کد نوشته: 201397
  • ۱۴۰۳-۰۶-۲۶
  • 46 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز، بخش ایثار این رویداد هنری با حمایت اداره‌ کل بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان های  استان تهران برگزار می شود. هیئت انتخاب آثار این بخش ؛ متشکل از کامران شهلایی محمد لارتی و احمد ندافی پس از بازبینی ۲۹۹ اثر رسیده به دبیرخانه ، هفت نمایش را برای حضور […]

    راهیابی نمایش خاکریزهای شمالی به طراحی و کارگردانی فرشید هدی به جشنواره تئاتر استان تهران

    به گزارش دیدگاه نیوز، بخش ایثار این رویداد هنری با حمایت اداره‌ کل بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان های  استان تهران برگزار می شود. هیئت انتخاب آثار این بخش ؛ متشکل از کامران شهلایی محمد لارتی و احمد ندافی پس از بازبینی ۲۹۹ اثر رسیده به دبیرخانه ، هفت نمایش را برای حضور در بخش ایثار بیست و نهمین جشنواره استان تهران معرفی کردند.

    یکی از آثار شاخص برگزیده راه یافته به بخش ایثار، اثر نمایشی با عنوان خاکریزهای شمالی به کارگردانی فرشید هدی به نویسندگی علیرضا حنیفی و مشاور هنری استاد علی یازرلو  می باشد.

    فرشید هدی کارگردان باسابقه ی تئاتر شروع فعالیتش از دهه هفتاد است .خالق آثاری از جمله پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی، نمایش اسپانیائی،  هیچ کس جیمی نمیشه، خانه شکلاتی،  خرده جنایت زنا شوهری  و… می باشد. او  اولین بار است که در حوزه ی دفاع مقدس دست به تولید چنین اثر قابل تامل و تحسین بر انگیز می زند.

    کارگردان نمایش، هیچ کس جیمی نمیشه،  درگفتگو با خبر گزاری ، در خصوص  هدفش از شرکت در جشنواره بخش ایثار و خلق اثری با نام  خاکریزهای شمالی گفت، قصه آدمهای جنگ برایم  همیشه جذاب بوده و متن نمایشنامه نوشته علیرضا حنیفی  را بسیار دوست داشتم چون جنگ را در فضائی خاص روایت میکند و به زعم بنده   به عنوان‌ کارگردان تئاتر برحسب برداشت و تاثیری که از این نمایشنامه گرفتم این اثر حماسی داستانی سراسر واقعیت است که رشادت شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و مادران معنوی حمایت گر در پشت صحنه جنگ را به تصویر می کشد که اگر این مادران نبودند دفاع از سرزمین مادری هویتی به خودش نمی گرفت و وطن به معنای حقیقی اش وجود خارجی نداشت. اندیشه مقاومت در این اثر در بخش ایثار برایم دغدغه بود و همین من را ترغیب کرد که در این جشنواره اثری را با بهره مندی  از بازیگران هنرمند و با استعداد تئاتر ارائه کنم.

    فرشید هدی، درخصوص کیفیت تولید آثارنمایشی  در حوزه ی دفاع مقدس در این سال‌هایی که تئاتر با هنر پرداخت به زندگی شهدا روح جدید به او دمیده شده است و زحمت های زیادی برای آن کشیده شده تا برگه هایی از تاریخ ورق بخورد و کسانی که آن دوران را درک نکرده اند با آن فضا بیشتر آشنا بشوند گفت: زیر ساخت های تئاتر دفاع مقدس با خلق نگاه و طراحی نو و ارتقای کیفی نمایش ها و ورود هنرمندان خوش ذوق سال به سال شکل بهتر و منطقی تری به خودش گرفته است؛ توجه بیشتر سازمان های فرهنگی دفاع مقدس از جمله بنیاد شهید میتواند به توسعه و پیشرفت  اینگونه نمایش ها کمک شایانی  کند. تئاتر دفاع مقدس به رنسانس نیاز دارد.نمایش مقاومت چیزی نیست که یکروزه و توسط شخصی  به بالاترین نقطه از درک برسد و نیاز به تفکر تحقیق و حمایت بسیاری دارد.باید بپذیریم در تمام این سالها تغذیه فرهنگی هنری دفاع مقدس کم بوده است و   برای رسیدن و نشان دادن ارزش های جنگ راه درازی داریم.

    وی با اشاره به  اینکه در این اثر نمایشی با همیاری یک گروه دلسوز توانمند از ابتدای راه تمرینات بسیار فشرده و راهبردی و سخت انجام شده است و ازمشاوره  و راهنمایی هنری استاد علی یازرلو که تجربه ی  سالها تدریس  و تولید کارفرهنگی را در اختیاراین پروژه قراردادند که اینک این اثر به شکل درختی تنومند به بار نشسته است ؛ گفت:  این اثر با نگاهی نو و داستانی درام و  تاثیر گذار میتواند  مخاطب  را همراه سازد . ما  در این نمایش در یک فضای رئال با سبک اکسپرسیونیسم سعی کردیم جلوه های بصری ویژه ای برای نمایش مان بکار بگیریم که می‌توان به بهره گیری از جلوه های ویژه و موسیقی های پخش سه بعدی و اشکال و اکساسورهای اغراق آمیز و ترکیب دو بازی رئال و اکسپرسیون و تغییر فضا از حال به گذشته و بالعکس اشاره کرد.

    کارگردان نمایش خرده جنایت های زن و شوهری، در توضیح خلاصه ای از  داستان نمایشنامه خاکریزهای شمالی گفت: این نمایش درباره ی  مسافرخانه ای  است که در زمان جنگ  در آن کارهای پشتیبانی  برای رزمندگان  انجام  می‌شد حالا پس از گذشت  سالها تبدیل به یک بافت فرسوده شده است  که قرار است  تخریب شود و تنها بازمانده آن مقاومت میکند تا جلوی تخریب آنجا را بگیرد .

    وی درپایان نمایش خاکریزهای شمالی نوشته علیرضا حنیفی را به روح بلند عموی شهیدش ، سعید هدی تقدیم کرد  و ابراز امیدواری کرد که امیدوارم این اثر مورد اقبال مخاطبین تئاتر کسانی که عاشقانه تئاتر را در تمام سبک های هنری دنبال می کنند، قرار بگیرد.

    کسانی  که در نمایش خاکریزهای شمالی از ابتدا تا انتهای کار این پروژه همراهی کردند عبارت اند از: نویسنده: علیرضا حنیفی، طراح و کارگردان: فرشید هدی، مشاور هنری : استاد علی یازرلو،  بازیگران: محمد رضا چاپاریان، کیانا اطهری نژاد ، ساناز تفکری زهرا شکریانی و  هنرمند خردسال: پارمین روشنی

    و دیگر عوامل نمایش

    دستیار کارگردان: نیکا کارآهان

    نریشن: کرامت رودساز

    خواننده: قاسم افشار

    عکاس: اختر تاجیک

    تیزر و تبلیغات: وحید دهرویه

    طراح صحنه: فرشید هدی

    طراح لباس: هانیه قربانزاده

    طراح پوستر: پریسا شفیعی

    افکت و انتخاب موسیقی: مصطفی اکبرزاده رضائی 
    جلوه های ویژه: جمشید اکبرزاده رضائی
    هماهنگی رسانه ها: اسلامعلی کوچکی
    طراح نور: اکبر شجاعی

    روابط عمومی و رسانه: فاطمه خداپرست

    مدیر اجرائی: شیوافرشادی

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *