×
آخرین اخبار

در رونمایی از کتاب «شهد مصفا» عنوان شد؛
حمایت شهرداری تبریزاز افراد شاخص در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری

  • کد نوشته: 61380
  • ۱۴۰۰-۰۳-۰۵
  • 244 بازدید
  • معاون فرهنگی واجتماعی شهردار تبریز از کشف و پرورش استعداهای جدید و هم‌چنین حمایت از افراد شاخص در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری از طریق خریداری، معرفی و چاپ آثار خبر داد.
    حمایت شهرداری تبریزاز افراد شاخص در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری
    به گزارش دیدگاه نیوز ، حجت الاسلام والمسلمین احمد حمیدی در مراسم رونمایی  از کتاب «شهد مصفا» (شرح غزلیات فضولی)   گفت: ما در شهرداری تبریز طی سه سال گذشته طرحی راتهیه ودر شورای اسلامی شهر تصویب کردیم  که بر اساس آن ۱۵ محور هنری و ادبی در قالب آن از حمایت‌های مادی و معنوی شهرداری تبریز برخوردار می‌شوند.

    وی با بیان این مطلب افزود: در قالب این طرح ۱۵ محوراز قبیل موسیقی، نگارگری، کتاب و ادبیات وهنرهای تجسمی، صنایع دستی، هنرهای سنتی  و معماری  دارای خانه تخصصی می‌شوند و با پشتیبانی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و  شهرداری تبریز در هر محور حداقل یک رویداد ملی و حداکثر یک رویداد بین‌المللی در سال تدارک دیده می‌شود.

    معاون فرهنگی واجتماعی شهردار تبریز با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح قدم ابتدایی جلب مشارکت هنرمندان و فرهیختگان  شهر برای نشاط اجتماعی و مدیریت فرهنگی و…است، عنوان کرد: اصلی‌ترین مساله این است که کار به دست متخصصین انجام شود.

    وی با اشاره به حمایت معاونت فرهنگی واجتماعی از طرح ها واقداماتی که منجر به تعالی فرهنگی تبریز شود  ادامه داد: در شهر تبریز اقدامات و فعالیت های بسیار خوبی در زمینه ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است و امیدواریم تبریز هم در عرصه ملی و هم در عرصه جهانی بتواند به عنوان پایتخت کتاب معرفی شود.

    حجت الاسلام  والمسلمین حمیدی با بیان اینکه تلاشمان در جهت احیا و معرفی مکاتب هنری تبریز به صورت ملی و بین المللی است، یادآورشد: فعالتر سازی مراکز فرهنگی و افزایش مشارکت، پشتیبانی از فعالیت‌های نخبگی و تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ و هنر، جهش در تولید محصولات هنری، کشف و پرورش استعدادهای حوزه‌های محتلف، و توسعه فرهنگ کتابخوانی ا از جمله چشم اندازهای طرح حمایت از فرهنگ وهنر ‌ است.

    وی در ادامه با تاکید بر اینکه ملا محمد فضولی انسان بزرگی بود، افزود: او اولین شاعری است که به زبان ترکی  مقتل حضرت سیدالشهدا(ع) را نوشت که  از نوادر غزل ترکی محسوب میشود.

     وی گفت: فضولی علاوه بر سرودن شعر به سه زبان ترکی، فارسی و عربی، یک ادیب، فقیه، حکیم، متکلم وفیلسوف  مسلط به تفسیر و رمز و رموز قرآن کریم بود.

       «ابوطالب الهیاری» نویسنده کتاب در این مراسم با بیان اینکه نگارش این کتاب هفت سال طول کشیده است، افزود: ۳۰۱ غزل ترکی از فضولی در این کتاب مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است.

     وی با اشاره به اینکه در نگارش کتاب به مقالات، کتاب‌ها، مطالب روزنامه‌ای و منابع زیادی ارجاع داده شده است، دو منبع اصلی تحقیق را نسخه اشعار فضولی مربوط به دوره واتیکان و هم‌چنین ترکیه عنوان کرد.

     الهیاری ادامه داد: بعد از جمع‌آوری مطالب، اقدام به شرح و تفسیر معنای واژه‌ها، کنایه‌ها، تجمه تحت‌اللفظی و شرح آثار فضولی کرده‌ام. همچنین سعی کرده‌ام در حد وسع خود به تاویل غزلیات فضولی و دلیل  شرایط سرودن آن‌ها اشاره کنم.

     وی از تمامی اهالی ادب و صاحبنظران خواست تا با ارائه نظراتشان او را در چاپ دوم و تصحیح شده کتاب یاری رسانند.

    مراسم رونمایی از کتاب «شهد مصفا» (شرح غزلیات فضولی) با حضور  معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز و جمعی از چهره‌های شاخص ادبی استان در فرهنگسرای الغدیر برگزار شد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *