×

تفکیک وزارت راه و شهرسازی و سخنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی

  • کد نوشته: 216512
  • ۱۴۰۳-۱۱-۲۶
  • 22 بازدید
  • تهران- دیدگاه نیوز- به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌شود با توجه به مشکلات عدیده ای که تفکیک وزارت راه و شهرسازی در پی خواهد داشت، با توجه به زمان نامناسب کنونی که هنوز آغاز کار دولت چهاردهم است و با توجه به شرایط خاص سیاسی- اقتصادی کنونی، با دادن فرصت کافی به ساختار کنونی در حال خدمت، امکان استمرار فعالیت‌ها را فراهم کرده و با ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته به قضاوت کارشناسانه و تصمیم گیری اقدام
    کنند.

    تفکیک وزارت راه و شهرسازی و سخنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی

    آیا زمان مناسبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی است؟ هنوز از زمان مسئولیت دولت چهاردهم نیم سالی نگذشته است. آیا نباید به دولت و وزیر راه و شهرسازی مدتی زمان داد تا بیلان کاری از خود نشان دهد و آنگاه به قضاوت نشست؟

    آیا با توجه به شرایط سیاسی کنونی و حال حاضر کشور و منطقه و لزوم فعالیت همه دستگاه‌ها و انجام سریع طرح‌های عمرانی و رضایتمندی مردم، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی کمکی در بهبود فعالیت‌هاست یا موجب تحمیل هزینه و بلاتکلیفی چند ساله خواهد بود؟

    آیا در شهرسازی‌های نوین و امروزه، توسعه اصولی و پایدار شهری بدون ارتباط به توسعه حمل و نقل ممکن است؟

    آیا مفاهیم فنی طراحی و ساخت ساختمان و مسکن و شهرسازی و زیرساخت‌های حمل و نقلی در اساس و بنیاد مشابه نیستند؟ آیا احداث ابنیه فنی محاسبات مصالح و استانداردها و ضوابط فنی آنها در یک حیطه مشابه نیستند؟

    آیا موضوع فعالیت وزارت راه و شهرسازی و حوزه‌های کاری آن با توجه به مواردی که در بند پیشین ذکر شد نامتجانس است؟ با این دیدگاه نباید آب، برق، نفت، پتروشیمی، واردات و تولید خودرو، اکتشاف معادن، ساخت کارخانجات و صنایع و حوزه‌های بسیار گسترده کاری وزارت کشور و … تفکیک و برای هر کدام وزارتخانه مجزایی تشکیل دهیم؟ آیا چنین دیدگاهی موجب سنگین شدن بدنه دولت نخواهد بود؟

    تجربه وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری، وقتی منفک بودند نیز داریم. آیا بیشترین مشکل و بزرگترین چالش مسکن و شهرسازی از جمله توسعه ناموزون تهران و سایر کلانشهرها و حمل و نقل درست در زمانی نبود که وزارت مسکن و شهرسازی و راه منفک بودند؟

    آیا تفکر منطقی این نیست که دلایل مهاجرت جمعیت به محدوده‌های خاص بررسی شده و با توزیع و پخش عادلانه مراکز اشتغال‌زائی و امکانات موجب جلوگیری از خالی شدن روستاها و شهرها و کاهش تقاضای مسکن در تعدادی از استان‌های کشور شد؟

    آیا درست است که برای هر مشکل و چالش موجود کشور یک وزارتخانه مجزا درست کنیم؟ چون مشکل مسکن داریم باید وزارتخانه ی جدای مسکن داشته باشیم؟ در آن‌صورت نباید وزارت آب داشته باشیم؟ وزارت خودرو؟ وزارت آلودگی هوا؟ اکتشاف معادن؟ برق؟ گاز؟ و … .

    آیا تفکیک وزارت راه و شهرسازی به معنای فقط اضافه شدن یک وزیر به ساختار است؟ آیا تفکیک پرسنلی و کمبود پرسنل در کادرهای مالی اداری، ستادی معاونت‌ها دفاتر و … مد نظر نیست؟ آیا توقف کارها و بلاتکلیفی‌های ناشی از آن در شرایط کنونی کاری درست است؟

    آیا واقعا مشکلات در احداث جاده‌ها و راه آهن به‌دلیل ادغام وزارت راه و شهرسازی بوده یا کمبود منابع مالی و اعتبارات؟

    آیا مشکل مسکن ریشه در تامین منابع مالی و تورم دارد، یا ناشی از ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با راه و ترابری است؟

    به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌شود تا با توجه به مشکلات عدیده ای که تفکیک وزارت راه و شهرسازی در پی خواهد داشت، با توجه به زمان نامناسب کنونی که هنوز آغاز کار دولت چهاردهم است و با توجه به شرایط خاص سیاسی – اقتصادی کنونی، با دادن فرصت کافی به ساختار کنونی در حال خدمت، امکان استمرار فعالیت‌ها را فراهم کرده و با ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته به قضاوت کارشناسانه و تصمیم گیری اقدام
    کنند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    مطالب مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *