×
آخرین اخبار

باز هم ناترازی بیخ گوش صنایع؛ توقف تولید در سال جهش تولید؟!

  • کد نوشته: 190637
  • ۱۴۰۳-۰۳-۱۰
  • 131 بازدید
  • علیرضا عبدالله نژاد / فعال رسانه

    باز هم ناترازی بیخ گوش صنایع؛ توقف تولید در سال جهش تولید؟!

    با نزدیک شدن به فصل گرما، دغدغه ناترازی مصرف برق در ایران بار دیگر به یکی از مسائل مهم و قابل توجه تبدیل می‌شود. این مسئله که هر ساله با افزایش تقاضای انرژی، به‌ویژه برای سیستم‌های سرمایشی، شدت می‌یابد، چالش‌های جدیدی را برای مدیریت انرژی کشور ایجاد می‌کند. در این میان، راه حل دم دستیِ محدود کردن صنایع که به‌عنوان یکی از راه‌های فوری برای کنترل ناترازی برق مطرح می‌شود، تبعات منفی بر تولید و رشد اقتصادی دارد.

    این رویکرد که ممکن است در کوتاه‌مدت به کاهش بار فوری شبکه برق منجر شود، اما نباید فراموش کرد که تولید صنعتی یکی از ارکان اصلی اقتصاد ملی است و هرگونه اختلال در این بخش می‌تواند به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کند. این امر با سیاست‌های کلان نظام و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، که امسال را سال جهش تولید نامگذاری فرموده‌اند، در تضاد است. جهش تولید نیازمند زیرساخت‌های قوی و پایدار است و قطعاً محدودیت‌های مصرف برق صنایع با این هدف همخوانی ندارد.

    در شرایط کنونی، که کشور با دشواری‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کند و دشمنان قصد دارند تا با فشار اقتصادی، مردم را نسبت به آینده کشور ناامید کنند، بیش از پیش نیازمند سیاست‌هایی هستیم که به تقویت توان داخلی و حمایت از تولید ملی بپردازد. محدودیت‌های مصرف برق نه تنها به این هدف‌ها کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است به تضعیف بیشتر اقتصاد و در نتیجه تضعیف اقتدار ملی ما منجر شود.

    به‌علاوه، توجه به این نکته ضروری است که بخش عمده‌ای از مصرف برق در ایران مربوط به مصرف خانگی است. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت نیرو، بخش خانگی بیش از ۳۸ درصد از کل مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد، که این رقم در فصول گرم سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. بنابراین، اتخاذ تدابیری برای کاهش مصرف در این بخش می‌تواند به کاهش فشار بر شبکه برق کمک کند و از محدودیت‌های اعمال شده بر صنایع جلوگیری نماید.

    در نهایت، برای مقابله با چالش ناترازی مصرف برق، نیاز به راهکارهای بلندمدت و میان‌مدت داریم که شامل سرمایه‌گذاری در افزایش تولید انرژی، به‌ویژه از منابع تجدیدپذیر و پاک، می‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها به کاهش وابستگی به منابع فسیلی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به افزایش پایداری شبکه برق و تأمین انرژی مورد نیاز برای جهش تولید کمک شایانی نماید.

    از این رو مسئولان وزارت نیرو می بایست در سال جاری مدیریت مصرف خانگی را بعنوان راه حل فوری و سرمایه گذاری کلان در حوزه تولید انرژی را در میان مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار دهند و از وارد آمدن خسارت های سنگین به تولید و اقتصاد کشور جلوگیری کنند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *