×
آخرین اخبار

اولین چالش آموزش پزشکی، افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ هاست

  • کد نوشته: 213515
  • ۱۴۰۳-۱۱-۰۶
  • 9 بازدید
  • تهران- دیدگاه نیوز- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین چالش حوزه آموزش پزشکی را افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها در سال های اخیر دانست و گفت: افزایش ظرفیت‌ها بدون برنامه منجسم، انجام شد و طبیعتا در سه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد، ظرفیت‌ها افزایش یافت در صورتی که زیرساخت‌ها متناسب با ظرفیت‌ها، افزایش نیافت.

    به گزارش دیدگاه نیوز از وزارت بهداشت، محمدرضا ظفرقندی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که امروز در سالن شهید سلیمانی ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت ها به حداقل ۳۰ همت نیاز است، افزود: این منابع در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته اما می توانیم با بکارگیری روش هایی، به دانشجویان آموزش ها را ارائه تا از این مرحله عبور کنیم.

    وی به بازدید خود از آزمون فوق تخصصی اشاره کرد و گفت: در تمام رشته های داخلی، دو رشته گوارش و غدد به حد ظرفیت رسیده بودند و سایر رشته ها کمتر از ظرفیت، داوطلب داشتند. در تمام رشته های جراحی، فقط رشته جراحی پلاستیک به حد ظرفیت رسیده بود و جراحی های قلب، عروق و اطفال متقاضی چندانی نداشتند.

    وزیر بهداشت خواستار ارائه پیشنهاد و راهکار برای افزایش استقبال از رشته های تخصصی و فوق تخصصی شد و گفت: برخی پیشنهاد از جمله ورود مستقیم به مقطع بالاتر، بورسیه و یا اصلاح تعرفه ها در مورد برخی رشته ها مطرح می شود و این راهکارها به صورت دقیق و کارشناسی، به وزارت بهداشت ارائه شود تا امسال و سال آینده تصویب شود.

    ظفرقندی با تاکید بر اهمیت در اولویت قرار داشتن پرداختی ها به اساتید بالینی و علوم پایه در دانشگاه های علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: برای دوره دستیاری و پزشکان طرحی و البته کارانه اساتید، اقداماتی انجام شده اما راهکارهای بهبود وضعیت معیشتی، رفاهی و آموزشی اساتید باید بررسی و به وزارت بهداشت ارائه شود.

    وی تصریح کرد: آرزوی ۳۰ ساله برای دوره رزیدنتی این بود که شرایط بیمه آنها بهبود یابد که در بودجه سال ۱۴۰۴ دارای ردیف و اعتبار شده است و اگر پیشنهادات برای بهبود وضعیت اساتید هم مطرح و در وزارت بهداشت تصویب شود، رضایتمندی اعضای هیات علمی افزایش می یابد.

    وزیر بهداشت با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور دشوار است، افزود: خیرین می توانند در حوزه آموزش سلامت به ما کمک کنند. همچنین اعضای هیات علمی و هر فردی می تواند مالیات خود را برای حوزه سلامت و آموزش، نشاندار و پرداخت کند.

    لزوم اطلاع رسانی خدمات و اقدامات حوزه سلامت در سطح جامعه

    ظفرقندی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی خدمات و اقدامات حوزه سلامت در سطح جامعه، افزود: افزایش سواد سلامت مردم یکی از مهمترین برنامه های ما باید باشد که در این زمینه کار می کنیم و هر ایده و محصولی وجود داشته باشد، سلامت بیشتر ارتقا می یابد. بسیاری از بیماریها به دلیل نداشتن سواد و آموزش به مراحل پیشرفته می رسند.

    وی آموزش برای مردم را مغفول مانده دانست و گفت: آموزش باید برای همه باشد نه صرفا دانشجو، دستیار و رزیدنت و انترن، هنر آموزش باید این باشد که به مردم ارائه شود و این کار، محبت و ارزش افزوده در سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند.

    وی اظهار داشت: در دانشگاه، یکی از دانشجویان پایان نامه ای با من داشت که در آن برگه های پاتولوژی سرطان پستان بانوان را بررسی کردیم و بیش از ۱۰۰۰ برگه پاتولوژی، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که دیدیم سه چهارم بانوان در مراحل ۳ و ۴ برای درمان مراجعه می کنند در حالیکه تشخیص اولیه این سرطان با خود بیمار است و اگر بیماران، آموزش و سواد لازم را دریافت کنند، قطعا در مراحل اولیه بیماری مورد مراقبت قرار می گیرند و در این مطالعه مشخص شد در مناطقی که آموزش به مردم داده شده بود، سه چهارم بیماران در مراحل ۱ و ۲ مراجعه می کنند.

    وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش با اخلاق، ارتباط تنگاتنگی دارد و عجین شده است، گفت: اگر محصول کار ما که دانشجویان تربیت شده است، اخلاق حرفه ای و دلسوزی برای بیمار نداشته باشد، کیفیت بالایی ندارد.

    ظفرقندی اظهار داشت: خیلی مهم است نیروهایی که در دانشگاه ها تربیت می شوند، چه نگرشی به کشور داشته باشند؛ هدف آنها ماندن و حل مشکلات باشد یا فرار و مهاجرت و یا اینکه رفتار وی با بیماران چگونه باشد؛ بیماران را همانند اعضای خانواده خود ببیند و یا نگاه ماشینی داشته باشد.

    وی افزود: اخلاق حرفه ای در کلاس های دو واحدی، حاصل نمی شود بلکه در مسیر آموزش با اساتید، اخلاق در پزشکان و متخصصان شکوفا می شود. علاوه بر آموزش و مهارت، نگرش هم خیلی مهم است. بارها از اساتیدی اخلاق، مردم داری و دلسوزی برای بیماران را فرا گرفته ام که در کلاس های نظری نبوده است.

    وزیر بهداشت به ذکر نمونه هایی از فراگیری اخلاق حرفه ای در زمان تحصیل خود پرداخت و گفت: بارها دیده بودم وقتی بیماران از یکی از اساتید در حیاط بیمارستان در مورد حسابداری و ترخیص می پرسیدند، این استاد، بیمار را تا واحد حسابداری با خود می برد و یا در طول شبانه روز، چندین بار تماس می گرفت و وضعیت بیماران را جویا می شد.

    نقش تعیین کننده سواد سلامت در بیماری‌ها و حوادث

    ظفرقندی تاکید کرد: در بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، فشارخون بالا و حتی تروما نقش سواد سلامت و آموزش، تعیین کننده است. نگران وضعیت حوادث در ایام تعطیلات نوروز هستم و از همین الان گروه ها و پویش هایی را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم، مقداری وضعیت مرگ و میر حوادث جاده ای و آسیب ها را کاهش دهیم و نکته مهم در این زمینه علاوه بر وضعیت جاده ها و خودروها، آموزش است.

    وی با بیان اینکه آموزش باید به صورت عادلانه به همه افراد و در همه مناطق ارائه شود، گفت: در آموزش نباید تفاوتی بین مناطق و افراد غنی و محروم وجود داشته باشد و ارائه آموزش باید همراه با عدالت باشد.

    وزیر بهداشت همچنین از افزایش ظرفیت و تامین زیرساخت های مورد نیاز به عنوان دو کفه ترازو یاد کرد و افزود: هر قدر ظرفیت ها را بدون تامین زیرساخت ها افزایش دهیم، کیفیت قطعا کاهش می یابد و باید برای آن فکر کنیم چون این اتفاق رخ داده است.

    وی با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع افزایش بی رویه ظرفیت ها، عنوان کرد: امسال، سال آخر اجرای این مصوبه و برای باقی مانده ظرفیت در نظر گرفته شده در طول ۴ سال است و این مصوبه بعد از سال آینده، متوقف می شود.

    افتخار و ارزش ما به آموزش و معلمی است

    وزیر بهداشت با بیان اینکه افتخار و ارزش ما به آموزش و معلمی است، افزود: تربیت دانشجو محصول عمر اساتید و جزو آثار ماندگار آنهاست. معلمی و اخلاق از فلسفه های بعثت پیامبر اکرم(ص) بوده است.

    ظفرقندی تاکید کرد: آموزش باید در خدمت رفع نیازهای کشور باشد و آموزش صرف و بدون مساله محوری، بی فایده است و اولویت ما باید رفع نیازها با استفاده از ظرفیت های حوزه آموزش باشد و قطعا نیازهای کشور، متغیر و رو به افزایش است.

    وی ادامه داد: زمانی احساس کردم باتوجه به حوادث از جمله زلزله، دوران دفاع مقدس و تروما، نیاز به جراحی عروق داریم و وقتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مسئولیت داشتم باتوجه به نیاز کشور، پیوند کبد را با همکاری یک دانشگاه خارجی و تربیت تیم پزشکی در ایران راه اندازی کردیم و پزشکان زیادی از جمله دکتر جعفریان، محصول آن حرکت هستند که وی تا کنون ۱۹۰۰ پیوند انجام داده است.

    ظفرقندی با اشاره به اشتراکات و تفاوت های ماموریت های دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه آموزش، گفت: نمی توانیم و نباید برای همه دانشگاه های کشور یک نسخه بپیچیم؛ همانگونه که نمی توان برای همه بیماران یک نسخه در نظر گرفت. هر دانشگاه باید مساله محور باشد؛ قطعا دانشگاه هرمزگان با تبریز یا تهران مسئولیت های متفاوت و خاصی در حوزه آموزش دارند.

    آموزش یکپارچه باشد

    رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این اجلاس گفت: بخش گسترده‌ای از اساتید دانشگاه‌ها از آموزش جدا شدند و به بخش خصوصی رفتند؛ حتی در بخش پزشکی کشورهای همسایه حاصل عمر و سرمایه‌های ما را می‌ربایند، باید حرمتی برای استاد قائل شویم و جایگاه اساتید را بالا ببریم.

    علیرضا منادی افزود: در مجلس شورای اسلامی، آموزش را به صورت یک زنجیره نگاه می‌کنیم؛ بر این اساس باید نگاه جامع به این موضوع داشته باشیم و آموزش یکپارچه باشد.

    وی اظهار داشت: اکنون هفت میلیون دانش آموز ۳ تا ۶ ساله در کشور وجود دارد؛ ضمن اینکه حدود ۱۷ میلیون دانش آموز با یک میلیون معلم در ۱۰۸ هزار مدرسه تحصیل می کنند. این بخش زنجیره تامین آموزش کشور را تشکیل می‌دهند که پس از آن به آموزش عالی کشور وارد می شویم.

    منادی با بیان اینکه تعداد ۳ و نیم میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار استاد در کشور وجود دارد، ادامه داد: در وزارت بهداشت نیز ۲۰۰ هزار دانشجو در ۷۹ دانشکده توسط  ۲۱ هزار استاد آموزش می‌بینند.

    وی گفت: بر اساس قانون اجازه دادیم تا اساتید دانشگاه‌ها بتوانند شرکت‌های دانش بنیان تاسیس کنند. بر این اساس، اساتید می‌توانند ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنند. اکنون ۱۱ هزار شرکت دانش بنیان در ذیل معاونت علمی کشور وجود دارد.

    توضیح دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور

    دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در حاشیه این اجلاس در مورد حواشی ایجاد شده پیرامون مصوبه اخیر این شورا درباره تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: در این خصوص پیشنهاداتی از همه دستگاه از جمله وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور و سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش داشتیم، حتی از طریق برگزاری پیمایش مردمی، نظر دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان برگزار شد زیرا نقش مهمی در تصمیم اخیر شورا داشت.

    حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه افزود: یک دیدگاه این بود که کماکان تاثیر معدل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بماند و تغییر نکند. دیدگاه دیگر این بود پایه دهم حذف شودو تاثیر قطعی معدل یازدهم و دوازدهم بماند. نظر سوم این بود که تاثیر پایه دهم حذف، پایه یازدهم مثبت و دوازدهم تاثر قطعی داشته باشد.

    وی اظهار داشت: نظرات فوق طی یک گزارش دقیق در چندین جلسه در ستاد علم و فناوری و در دو جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد. پس از بحث و گفت‌وگوهای مفصل نظرات مختلف مطرح شد و وزیر علوم هیچ سخنی در این زمینه مطرح نکرد و وقتی برای صحبت در جلسه نگرفتند. در نهایت این تصمیم به رأی گذاشته شد و تقریباً جمع زیادی به این مصوبه رأی دادند.

    خسروپناه توصیح داد: کسانی به مصوبه فوق رأی ندادند که معتقد بودند سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم باید تاثیر قطعی داشته باشد اما بیشتر اعضا تقریباً بخشی از اعضای حقیقی و فکر می‌کنم همه اعضای حقوقی به همین مصوبه رأی دادند تا معدل پایه یازدهم و دوازدهم تاثیر قطعی داشته باشد.

    دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پیشنهاد اینکه پایه دوازدهم تاثیر مثبت داشته باشد، توسط رئیس سابق سازمان سنجش آموزش کشور مطرح شده بود، بعد از تغییر ایشان از سوی جانشین، یک نامه به شورا ارسال شد که قبلاً چنین پیشنهادی مطرح شده بود ولی نه رئیس فعلی سازمان سنجش، نه رئیس قبل چنین پیشنهادی به ما ندادند. از سوی وزارت علوم هم چنین پیشنهادی مطرح نشده بود.

    وی با تاکید بر اهمیت شفاف سازی در زمینه مصوبه اخیر شورا گفت: اگر نیاز باشد، می‌توانم اسامی کسانی که به این مصوبه رأی دادند را اعلام کنم تا همه بدانند. مصوبه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ ابهامی ندارد، رکن حکمرانی نیز شفاف سازی است.

    دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از سهمیه‌ها قانون مجلس شورای اسلامی و بخشی نیز بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است، امیدوار هستیم طرح سهمیه‌بندی‌ها بر اساس عدالت آموزشی طراحی و در صحن شورا مطرح  شود؛ اگرچه نمی‌توانیم قانون مجلس در خصوص سهمیه‌ها را لغو کنیم اما پس از جمع‌بندی نهایی در صورت همراهی مجلس می‌توانیم به تصمیم‌گیری عادلانه در این زمینه دست یابیم.

    خسروپناه درباره فرصت دوماهه رئیس جمهور برای بازنگری سهمیه پذیرش در دانشگاه‌ها گفت: فکر می کنم با توجه به تلاشی که وزیر علوم داشته، این طرح دوره پایانی سهمیه‌ها را سپری می‌کند تا به زودی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.

    وی درباره آخرین وضعیت بازنگری سهمیه های کنکور نیز تاکید کرد: بازنگری سهمیه های پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها توسط رئیس جمهور مطرح شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام می دهند. مخصوصاً در حوزه آموزش و پرورش و سلامت سهمیه‌های استانی را باید داشته باشیم که افرادی در استان‌ها آموزش ببینند.

    دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد رئیس جمهور در زمینه بازنگری سهمیه‌ بندی پذیرش در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این پیشنهاد قرار شد در وزارت علوم کار کارشناسانه جامعی صورت بگیرد و این بازنگری صرفا برای سهمیه‌بندی پذیرش در استان‌ها نخواهد بود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *