×
آخرین اخبار

امنیت غذایی، پایه اصلی امنیت سیاسی هر کشوری است/ لرستان در بخش کشاورزی یکی از استان های پیشرو در کشور است

  • کد نوشته: 161734
  • ۱۴۰۲-۰۷-۲۷
  • 167 بازدید
  • مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: امنیت غذایی یکی از اصلی ترین شرایط تحقق امنیت ملی و یکی از کارکردهای مهم بخش کشاورزی است و لرستان در این بخش یکی از استان های پیشرو در کشور است.

    به گزارش دیدگاه نیوز از لرستان؛ عبداله موموندی در مراسم آئین تجلیل سی وهفتمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی واستانی بخش کشاورزی، بیان کرد: مهمترین تغییر فرهنگی در دنیا، تغییر در غذاست. ۴۰ درصد مردم دنیا غذایی مصرف می کنند که از خارج وارد کشورشان می شود.

    وی ادامه داد: رژیم غذایی ۷۶ درصد مردم جهان، تقریبا از یک استاندارد غذایی تبعیت می کنند. ۶۰ درصد انرژی و کالری مورد نیاز مردم از ۴ محصول گندم، ذرت، برنج و سویا به دست می آید.

    موموندی اظهار کرد: ۵ کشور دنیا، ۶۵ درصد تولید گندم جهان را بر عهده دارند، ۷۵ درصد تولید برنج نیز در اختیار ۵ کشور است.

    وی ادامه داد: ۷۶ درصد تولید ذرت در اختیار ۴ کشور و ۸۶ درصد سویای جهان در اختیار ۳ کشور در دنیا قرار دارد.

    مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: از سال ۱۹۰۰ میلادی به بعد، جهان ۷۵ درصد تنوع ژنتیکی در محصولات کشاورزی را از دست داده است.

    وی افزود: کنترل ۹۰ درصد تجارت غلات دنیا در اختیار ۴ شرکت است و ۶۶ درصد از مواد شیمیایی کشاورزی همچون کود، سم و…در اختیار ۶ کشور قرار دارد. و یک شرکت کنترل ۵۳ درصد بذور دنیا را بر عهده دارد.

    موموندی در بخش دیگری از صحبت هایش به میزان تولید مرغ نیز گریز زد و تصریح کرد: ۴ شرکت ، ۹۹ درصد کنترل بازار مرغ در جهان را برعهده دارند و ۷۵ درصد کشتارگاه های شرکتی و کارخانجات بسه بندی در اختیار ۴ شرکت قرار دارد.

    مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: امنیت غذایی، پایه اصلی امنیت سیاسی هر کشوری است و باید برای تولید غذا در درون کشور تمام تلاش و اقدامات خود را بکار گیریم.

    وی افزود: در وهله اول بایستی مواظب منابع طبیعی پایه مثل آب، خاک، مواد ژنتیکی و… باشیم و با بهره وری و استفاده از منابع انسانی به بهترین تولید دست پیدا کنیم.

    موموندی گفت: باید برنامه پذیر باشیم و به یک توافق علمی برای رعایت الگوی کشت به عنوان میثاق علمی برسیم. زیرا دانش و تجارب سنتی و قدیمی دیگر جوابگو نیست و در حال حاضر کشاورزی دانش بنیان و نوآور به ارتقا و کیفیت تولید کمک می کند.

    وی ادامه داد: امنیت غذایی، منابع آب و خاک در اختیار ۵.۲ میلیون کشاورز است که ۱۵ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند و این در حالی است که حیات و ممات ۸۵ درصد جمعیت در دست این تعداد کشاورز می باشد.

    مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: برای رسیدن به امنیت تولید و امنیت غذا، تولید با کیفیت و… مسئولیت حمایت، پشتیبانی، پاسخ به نیاز کشاورزان و بهره برداران و… بر عهده دستگاه های دولتی مرتبط است.

    وی افزود: اما این در حالی است که نخبگان بخش کشاورزی نیز لازم است تا برنامه های معرفی شده وزارت جهاد کشاورزی را بپذیرند و دانش و فناوری های جدید را در مزارع پیاده کنند و آنها را به سایر کشاورزان انتقال دهند.

    موموندی در بخش دیگری از صحبت هایش به موفقیت های کسب شده توسط جهاد کشاورزی لرستان گریزی زد و گفت: لرستان در بخش کشاورزی یکی از استان های پیشرو در کشور است و در طی این یکی دو سال اخیر توانسته بسیاری از رتبه ها و رکوردها را تغییر و ارتقا دهد.

    وی بیان کرد: کسب این موفقیت ها مرهون برنامه ریزی دقیق، منسجم و… مجموعه مدیریت سازمان جهاد کشاورزی لرستان ، توصیه کارشناسان، نظارت، بازرسی و… به موقع است.

    مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: کشاورزی در لرستان نوید بخش آینده ای درخشان و توسعه یافته است که می تواند سکان دار تامین تولیدات با کیفیت در لرستان و رفع نیازهای سایر استانهای دیگر باشد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل