×
آخرین اخبار

آیا خون دزفول از خون مسجدسلیمان رنگین تر است؟ / ۳۰ مهرماه، سالروز وسیع ترین حمله موشکی جنگ ۸ ساله به مسجدسلیمان + تصاویر

  • کد نوشته: 39070
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۹
  • 2456 بازدید
  • حمله ۳۰ مهر به مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس (وسیع ترین حمله موشکی) دشمن بعثی متجاوز نام گرفت که در نهایت قریب به چهارصد شهید و مجروح برجای نهاد. 
    آیا خون دزفول از خون مسجدسلیمان رنگین تر است؟ / ۳۰ مهرماه، سالروز وسیع ترین حمله موشکی جنگ ۸ ساله به مسجدسلیمان + تصاویر

    حمله ۳۰ مهر به مسجدسلیمان در دوران  ۸ سال دفاع مقدس “وسیع ترین حمله موشکی” دشمن بعثی متجاوز نام گرفت که در نهایت قریب به ۴۰۰ شهید و مجروح برجای نهاد. 

    به گزارش دیدگاه نیوز، در روز ۳۰ ام مهرماه سال ۱۳۶۲ وسیع ترین حمله موشکی جنگ تحمیلی ۸ ساله به ایران رخ داد. در بعد از ظهر این روز سه فروند موشک اسکاد با فواصل زمانی مشخص به مناطق مسکونی سبزآباد، چاه نفتی و ١٧ شهریور شهر مسجدسلیمان اصابت کرد که در مجموع ۱۲۰ نفر شهید و حدود ۲۵۰ نفر زخمی شدند. 

    محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه اینستاگرامش در خصوص این رویداد نوشت: ٣٠ مهرماه ١٣۶٢ ارتش بعثی صدام با سه فروند موشک اسکاد، دو فروند در ساعت ١۴ و یک فروند در ساعت ١۶، سه محله مسکونی سبزآباد، چاه نفتی و ١٧ شهریور را در مسجدسلیمان هدف قرار داد؛ موشک سوم درحالی به مسجدسلیمان اصابت کرد که مردم و نیروهای دولتی در حال جا به جایی شهدا و مجروحان بودند. آن روز بیش از ١٢٠ نفر شهید و ٢۵٠ نفر که زنان و کودکان بسیاری در بین آنان بود، زخمی شدند.

    در سال ۱۳۹۸ اعلام شد که افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در خوزستان در راستای ماده ۱۱۲ قانون توسعه پنج ساله ششم کشور اجرایی شد یکی از دلایل اجرایی شدن این قانون جلوگیری از مهاجرت به دلیل شرایط سخت آب و هوائی در استان خوزستان است. بر اساس این قانون حق بدی آب و هوا به صورت حداکثری به کارکنان دولت در خوزستان پرداخت می شود تا بخشی از این سختی های کار برای آنان در استان جبران شده و انگیزه ماندن آنان در استان بیشتر شود. اگر چه این قانون برای ۷۰ درصد ادارات مناطق مختلف استان تصویب شده و برخی مناطق استان شامل شهرستان های شرق استان مثل مسجدسلیمان هزار شهید شامل این قانون نشده اند.

    مسجدسلیمانی که بالغ بر ۹۰ مرتبه مورد حملات هوایی و موشکی و در هر حمله حداکثر ۷ نقطه شهر از تانکسازی تا پالایشگاه بی بی یان مورد بمباران هوایی و یا موشک باران قرار می گرفت. و بیش ۱۱۷۰ شهید و حدود ۴ هزار جانباز تقدیم این مرز و بوم کرد.

    چگونه می شود به دلیل آن که یگان رزمی پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان در زمان جنگ به عنوان مرکز پشتیبانی جبهه های جنوب مشخص می شود مسجدسلیمان بارها مورد حمله دشمن قرار می گیرد، و یا به دلیل اهمیت تانکسازی مسجدسلیمان و پادگان شهید محلاتی این دو نقطه به عنوان خطوط مقدم جبهه محسوب می شد اما حالا که قرار است از مزایای آن بهره مند شوند مسجدسلیمان جز مناطق جنگی محسوب نمی شود اما شهرهای مشابه مانند دزفول، اندیمشک، شوش، هفت تپه، سوسنگرد، بستان، حمیدیه، هویزه، اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، اروندکنار، بندر امام خمینی، ماهشهر و هندیجان و یا شهرهای دیگری با تعداد حملات کمتر و شهدای کمتر جز مناطق جنگی محسوب می شوند!؟

    البته افزایش حقوق کارکنان دولت تنها بخشی از این قانون است و با تصویب این قانون سیل اعتبارات ویژه به استان خوزستان برای جبران عقب ماندگی ها سرازیر خواهد شد و البته حق مردم مظلوم خوزستان که هشت سال در برابر دشمن مقاومت کرده اند توجه ویژه دولت و مجلس است که انصافاً هم به خوبی این نگاه وجود دارد.

    به گزارش دیدگاه نیوز بر اساس بخشنامه ۵/۲۰۳/۲۰۹۱۵/ص مورخ شهریور ۱۳۹۷ موضوع خدمت در مناطق جنگی و عملیاتی (بند ۳ تعاریف و اختصارات) مناطق جنگی شهرها و مناطق جنگی که بر اساس دستورالعمل طرح امام حسن مجتبی (ع) از تاریخ ۱۳۵۹/۰۶/۳۱ تا ۱۳۶۷/۰۵/۲۷ به عنوان مناتطق جنگی شناخته شده است) یعنی افرادی که در آن برهه زمانی در مناطق جنگی مشغول به خدمت بوده اند با ارائه مدارک و مستندات (فرایند تشکیل پرونده و تایید سوابق) خود از مزایای این بخشنامه بهره مند گردند، لیکن متاسفانه بدون در نظر گرفتن شرایط بخشنامه فوق الذکر این موضوع شامل کلیه افرادی شده که در حال حاضر مشغول به خدمت هستند و در آن زمان محلی از اعراب نداشتند و اگر بحث مناطق درگیر جنگ بوده مسجدسلیمان از این قائده مستثنی نیست.

    از طرف دیگر در احکام حقوقی صادره از طرف مناطق مختلف آموزش و پرورش قید مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا ذکر شده است، حال اگر بحث مناطق کمتر توسعه یافته باشد به استناد بخشنامه وزارت کشور ۱۱۳۲۸/۳۱/۴۴ مورخ ۱۳۹۱/۰۳/۲۸ در خصوص مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته استان خوزستان شهرستان مسجدسلیمان متاسفانه جزء این مناطق است ولی توجه چندانی به این موضوع نشده است.

    بر اساس بند “الف” این مصوبه مقرر شد ابتدا ستاد کل نیروهای مسلح محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را تا پایان سال اول اجرای برنامه ششم توسعه به سازمان برنامه و بودجه اعلام کند.

    بر اساس بند “ب” این مصوبه سازمان برنامه و بودجه نیز موظف شد ارزیابی جامعی از وضعیت توسعه یافتگی زیرساخت های این مناطق را تا سطح شهرستان تهیه کند و دولت نیز مکلف شد در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه ردیف متمرکزی را در قوانین بودجه سنواتی برای جبران عقب ماندگی ها و ارتقای شاخص های برخورداری مناطق موضوع این ماده اختصاص دهد به گونه ای که سالانه ۱۰ درصد افزایش یافته و به سطح متوسط شهرستانهای برخوردار کشور برسد.

    همچنین بر اساس بند “د” این مصوبه دولت موظف است حد اقل سالانه ۲۵ درصد نسبت به لایروبی اروند رود و توسعه سواحل آن اقدام نماید به طوری که در پایان چهار سال به اتمام برسد و در چارچوب قرارداد ۱۹۷۵ و قوانین مربوطه و در بودجه سنواتی باشد.

    بر اساس بند “ه” این مصوبه سازمان برنامه و بودجه مکلف است اعتبار لازم را برای اعمال سقف فوق العاده پیش بینی شده در بند یک ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق از سال اول برنامه تامین و اعمال نماید.

    در بند “و” این مصوبه نیز سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلین مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جدول و ضوابط ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی از سال اول برنامه اقدام نماید.

    چگونه می شود مردم مسجدسلیمانی که در هر سال بیش از ۶ ماه را در بیابان های اطراف و در چادرها زندگی می کردند و در یک مورد نیز در اردوگاه بازار تمبی به رگبار هواپیمای های عراقی بسته می شوند جزو مناطق جنگی قرار نمی گیرند، اما افرادی که در آن زمان حتی به دنیا نیامده بوده اند به واسطه حضور و یا انتقال به بعضی شهرهای برخوردار از مزایای این طرح استفاده می کنند!؟

    آیا همین مسئله باعث نمی شود شاغلین در شهرهایی همچون مسجدسلیمان به دلیل برخورداری از مزایای این طرح و ظلمی که به آن ها روا می شود به شهرهای برخوردار از این طرح مهاجرت کنند؟!

    شاید لازم باشد استاندار خوزستان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و سردار جبهه ها دکتر محسن رضایی با تلاش های خود از تضییع حقوق پایمال شده این مردم جلوگیری کنند.

     

    .

     

     

     

    .

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *