×
آخرین اخبار

آشنایی با اسپوکس با معرفی چهره برتر در این رشته ورزشی

  • کد نوشته: 4075
  • ۱۳۹۶-۰۴-۰۴
  • 5403 بازدید
  • پرویز دیوید خسروی – دیدگاه نیوز / سارا قنبری دبیر ورزش عضو تیم دژابال مسجدسلیمان قهرمان و مربی موفق ورزش باستانی اسپوکس با ۵ سال فعالیت ورزشی در مورد این ورزش چنین می گوید:  ورزش اسپوکس یک ورزش ایرانی است که برگرفته از ابزارهای جنگی و غیر جنگی ایران باستان است که به شکل ایمن […]

    آشنایی با اسپوکس با معرفی چهره برتر در این رشته ورزشی

    پرویز دیوید خسرویدیدگاه نیوز / سارا قنبری دبیر ورزش عضو تیم دژابال مسجدسلیمان قهرمان و مربی موفق ورزش باستانی اسپوکس با ۵ سال فعالیت ورزشی در مورد این ورزش چنین می گوید: 
    ورزش اسپوکس یک ورزش ایرانی است که برگرفته از ابزارهای جنگی و غیر جنگی ایران باستان است که به شکل ایمن  (اسنفجی) می‌باشد.

    اسپوکس به معنی قوی‌ترین، باهوش‌ترین و سریع‌ترین می‌باشد. ورزش شمشیر بازی در واقع نوستالژی دوران کودکی همه افراد جامعه است و به ندرت افرادی وجود دارند که در کلکسیون اسباب بازی دوران کودکی خود شمشیر پلاستکی یا چوبی نداشته باشند.

    ورزش اسپوکس در پنج مرحله و سه گام می‌باشد. گام اول آکیناکه نام دارد که شمشیر باشکوه هخامنشی است. آکیناکه یک گونه شمشیر یا خنجر بوده ک توسط هخامنشیان بکار می‌رفته و طراحی اش از طرف سکاها بوده ولی توسط پارسیان مشهور شده و به سرعت در تمامی جهان باستان گشترش یافت.

    طول شمشیر آکیناکه ۷۵ سانتی متر است بطوری ک ۵۰ سانتیمتر قبضه و ۲۵ سانتی متر دسته آن است. جنس شمشیر تشکیل شده از لوله PVC و اسنفج فشرده است که کاملا ایمن می باشد. ورزش اسپوکس برای اولین بار توسط استاد ارشد محمدرضا هاشم‌پور قهرمان جهان و مربی و داور بین المللی هنرهای رزمی درسال ۹۰ پایه گذاری شد. احترام شاگرد به استاد پاها چسبیده دست راست مشت روی قلب و آکیناکه در دست چپ و با کلمه درود به معنی احترام گفته می‌شود. پاسخ استاد به ورزشکار هم شمشیر در دست چپ پاها چسبیده دست راست مابین جناق قرار میگیرد و کلمه سپاس گفته می‌شود. 

    .

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “آشنایی با اسپوکس با معرفی چهره برتر در این رشته ورزشی”

    1. دانلود آهنگ حمید هیراد گفت:

      خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب فوق العاده

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *