×
آخرین اخبار

جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد

  • کد نوشته: 13951
  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۳
  • 813 بازدید
  • جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان با حضور دکتر صادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان اردوان قنبری سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان، بخشداران بخش مرکزی و گل گیر، رئسای دانشگاه آزاد و پیام نور مسجدسلیمان، رئیس تبلیغات اسلامی، رئیس آموزش و پرورش رئیس اداره بهزیستی و کمیته امداد و جمعی از مدیران دستگاه های […]

    جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد
    جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان با حضور دکتر صادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان اردوان قنبری سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان، بخشداران بخش مرکزی و گل گیر، رئسای دانشگاه آزاد و پیام نور مسجدسلیمان، رئیس تبلیغات اسلامی، رئیس آموزش و پرورش رئیس اداره بهزیستی و کمیته امداد و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد.

    صادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در سخنانی اظهار کرد: مشکلات و معضلات موجود میراث برجا مانده از سال های گذشته که لاینحل باقی مانده بودند و به ما رسیده است و  و باید در خصوص این  معضلات چاره اندیشی شود. 

     کریمی کیا با بیان اینکه پس رفتگی و عدم پیشرفت ناشی از بی نظمی و بی برنامه گی است ادامه داد: اعتبارات بخشی از توسعه یافتگی است و بارها شده است با وجود تامین اعتبارات پروژه هایی شروع می شوند اما عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح باعث به سرانجام نرسیدن پروژه می شود. 

    وی با اشاره به اینکه ۳۶ منطقه کم برخوردار و حاشیه نشین را در مسجدسلیمان شناسایی کردیم افزود: شرایط شهرستان از کاردرمانی گذشته است و به نظر بنده همه کل شهرستان جزء مناطق کم برخوردار است و تلاش داریم با تاسیس دفاتر توسعه محلی در مناطق مختلف مسجدسلیمان به عنوان دومین شهر بعد از اهواز مشکلات را به حداقل برسانیم.

    مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در ادامه افزود: در نظرسنجی به عمل آمده و سوالاتی که از شهروندان مسجدسلیمان داشتیم بیشترین دغدغه و نگرانی آن ها بیکاری، فقر و افت تحصیلی و خدمات پایین آموزش و پرورش در حوزه آسیب های اجتماعی نیز  اعتیاد، خودکشی، طلاق  است که لازم است مسئولین با برنامه ریزی های مدون و ایجاد کارگروه های مختلف  جهت کاهش این آسیب ها تصمیمات لازم اتخاذ شود.

     وی ادامه داد: جهت تجهیز ۱۸ مدرسه از جمله مدرسه شکوفه ها، شهید چمران، توحید، حضرت زینب، رازی، ابوریحان، سینا، علامه طباطبایی، امیرکبیر، بعثت، حضرت زینب، حجاب و…  هر مدرسه ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان از هفته آینده پرداخت خواهد شد.

    وی ادامه داد: مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان برای بهسازی، کف پوش، و تجهیزات سالن ورزشی شهید قنبری، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای سالن ورزشی شهید پوپ، ۱۲۰ میلیون تومان استخر آزادی،اختصاص که از هفته آینده این مبالغ به حساب آن ها واریز می شود…

    همچنین ۵۰ پکیج ورزشی شامل وسایل ورزشی مصرفی به آموزش و پرورش، پرداخت ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزارتومان در قالب پکیج به ۷۱ نفر بازمانده از تحصیل تحت پوشش بهزیستی پرداخت خواهد شد…

    کریمی کیا همچنین از جوایز تحصیلی ۱ میلیون تومانی در قالب بورس تحصیلی به دانش آموزان بی بضاعت ممتاز از هر مدرسه ۳ نفر خبر داد و گفت: اواخر دی ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش در اهواز این مبالغ به این عزیزان پرداخت خواهد شد.

    مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در پایان از برگزاری هفته فرهنگی اجتماعی در شهرستان مسجدسلیمان با هدف ایجاد شور و نشاط خبر داد و گفت:  لازم است فرمانداری مسجدسلیمان در خصوص هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم  تدابیر لازم را اتخاذ نماید.

    اردوان قنبری فرماندار مسجدسلیمان رکن اصلی هر جامعه را فرهنگ آن جامعه دانست و ابراز کرد: با بررسی هر ناهنجاری و آسیب اجتماعی از قبیل اعتیاد طلاق و حتی کودکان کار درمیابیم که منشاء آن علاوه بر مسائل اقتصادی از کوتاهی و عدم توجه به مقوله فرهنگ است که لازم است مسائل فرهنگی شهرستان با نگاه ویژه تری مورد بررسی قرار گیرد.
    در خصوص مشارکت مردم در مراکز خیریه و موسسات خیریه  و حمایت و کمک به دانش آموزان بی بضاعت را رویکرد بسیار مطلوب در شهرستان دانست و بیان کرد  مشارکت مردمی کافی نیست و لازم است که مسئولان استانی و کشوری کمک حال شهرستان باشند.

    وی افزود: مسجدسلیمان شهر بارنشسته هاست ۱۰درصد جمعیت شهر و ۹۰۰۰ نفر بازنشسته و مستمری بگیر در شهرستان وجود دارد که برای حمایت و رفاه این قشر در مسجدسلیمان چاره ایی اندیشیده نشده است.

    فرماندار مسجدسلیمان از آمار تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد در شهرستان در مقایسه با سایر شهرستان ها با جمعیت مشابه ابراز نگرانی کرد و خواهان نگاه ویژه مسئولین در حمایت از افراد بی بضاعت و کم توان شهرستان شد.

     اردوان قنبری در خصوص افزایش اماکن ورزشی و اعتبارات در بحث ورزش شهرستان شد و ابراز کرد شهرستان مسجدسلیمان از لحاظ ورزشی دارای استعدادها و ظرفیت های فراوانی است و حمایت مناسب از ورزشکاران باعث شور و نشاط و کاهش اسیب های اجتماعی و بزه در جامعه می گردد.

     نماینده دولت در مسجدسلیمان بر لزوم توجه به بحث سوگواری ها، رواج فرهنگ غنی بختیاری و آداب و سنن ها به صورت صحیح و شناسایی معضلات و مشکلات فرهنگی و راهکارها تا رفع معضلات تاکید کرد و  بیان کرد برای تاثیر گزاری بیشتر مقوله های فرهنگی را می توان در قالب جشنواره ها و فستیوال ها و فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف مردم به خصوص کودکان و نوجوانان و نسل های آینده 

    در پایان خواستار اطلاع رسانی بیشتر و فرهنگ سازی از طریق شهرداری و نهادهای فرهنگی و دستگاه های زیربط جهت تاثیرگزاری بیشتر به مسائل فرهنگی ورود جدی تر یداشته باشند.

    مدارس مسجدسلیمان نیاز مبرم به بازسازی و بهسازی دارد
    رئیس اداره آموزش و پرورش مسجدسلیمان آموزش و پرورش را پرچم دار فرهنگ و زیربنای توسعه هر کشور دانست و افزود: خانواده بزرگ آموزش و پرورش مسجدسلیمان دارای ۲۷ هزار دانش ـآموز و ۲۵۰ مکان آموزشی است که ۶۱ درصد این اماکن آموزشی نیاز به تخریب بازسازی و بهسازی دارد. 
     جانمراد داوودی با اشاره به اینکه ۵۰ مدرسه مسجدسلیمان قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد افزود : یکی از رسالت آموزش و پرورش کار فرهنگی و ایجاد و توجه به شور و نشاط دانش آموزان در فضاهای آموزشی است وقتی که دانش آموز ما در مدارس چشمش به شکاف عمیق،دیوار، فرسودگی مدرسه و چکه کردن نمازخانه می افتد چگونه می تواند شاد و خوشحال باشد و در فضای اموزشی آرامش داشته باشد.
    وی ادامه داد: در بارندگی اخیر در دو مدرسه د رمسجدسلیمان چند شکاف عمیق ۱۰ متری و ۷ متری در پشت مدرسه ایجاد شد که اگر بارندگی ادامه می داشت کلاس ها تخریب می شد.
    داوودی همچنین ابراز کرد: در بازدید ها و جلسات مختلف با حضور مسئولین کشوری و استانی مشکلات آموزشی شهرستان را بازگو کردیم اگر قرار است کار فرهنگی در مدارس انجام گیرد باید دانش آموز در مدرسه آرامش داشته باشد.
    رئیس اداره آموزش و پرورش مسجدسلیمان تاکید کرد: یکی از اقدامات تاثیرگزار جهت جلوگیری از بزه در جامعه توجه به ورزش است اما آموزش و پرورش شهرستان با وجود  ۲۷۰۰۰ دانش آموز فقط یک زمین چمن مصنوعی دارد اگر می خواهیم از آسیبهای اجتماعی جلوگیری شود باید به ورزش مدارس شهرستان توجه کرد و اعتبارات مناسب در اختیار آموزش و پرورش شهرستان قرار گیرد.
    جانمراد داوودی در بخشی از سخنان خود اظهارداشت با وجود همه کاستی ها و مشکلات اعتباراتی در بخش ورزشی و فرهنگی شهرستان خوشبختانه ظرفیت های بی نظیری هم در بخش فرهنگی و هم در بخش ورزشی مسجدسلیمان وجود دارد و دانش آموزان شهرستان توانسته اند صاحب مقام های استانی کشوری و حتی جهانی شوند.
     نیاز مسجدسلیمان به ایجاد ۷ پایگاه خدمات اجتماعی
     
    امرااله نوذری سرپرست اداره بهزسیتی شهرستان مسجدسلیمان در سخنانی تاکید کرد:  دربحث فرهنگی لازم است همه دستگاه های اجرایی و هم دستگاه های مرتبط بافرهنگ  عزم هم جانبه داشته باشند افزود: در بحث آسیبهای اجتماعی شاهد آمار های رو به رشد در هستیم که این آمارها نگران کننده است و می توان یک زنگ خطر به شمار آید. و نیاز است که همه دستگاه های اجرایی با همه توان به میدان بیایند و اگر با انگیزه و اهتمام ویژه چاره ایی برای این موضوعات اندیشده نشود در آینده با چالش های زیادی روبرو خواهیم شد.
    وی افزود: درحال حاضر فقط ۲ پایگاه در سطح شهرستان و در مناطق سرکوره ها و کلگه فعالیت دارند افزود: برگزاری کلاس های اموزشی از قبیل مهارت های زندگی ، فرزند پروری، کاهش طلاق و کنترل خشم در محلات و مدارس، شناسایی افراد مبتلا به اعتیاد و معرفی به کمپ های ترک اعتیاد، برگزاری کلاس های جبرانی و تقویتی برای دانش آموزان، کمک های موردی به خانواده های بی بضاعت، توزیع بسته های آموزشی به دانش آموزان و کمک به توانمند سازی افراد و خانواده های در معرض آسیب های اجتماعی از طریق مشارکت مردمی گوشه ایی از وظایف پایگاه های خدمات اجتماعی د رسطح محلات است.
    سرپرست اداره بهزسیتی شهرستان مسجدسلیمان با اشاره به کمبود پایگاه های خدمات اجتماعی و نیاز به ۷ پایگاه در سطح شهرستان اظهار کرد: طبق ارزیابی ها استان ۳۶ منطقه آسیبب خیز و حاشیه نشین در مسجدسلیمان وجود دارد که جهت افزایش پایگاه های خدمات اجتماعی با هدف توانمند سازی ساکنین سکونت گاهای غیر رسمی و کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در این مناطق نیاز به مداخله و مساعدت مسئولین است.
    امرااله نوذری با بیان اینکه ۲۱۷ مورد طلاق در ۸ ماهه اول سال ۹۷ ثبت شده است افزود: ۹۰ درصد این موارد به صورت طلاق توافقی ثبت شده اند . که خدمات مشاوره ایی در این گونه موارد کارساز نیست.
    وی در خصوص کودکان کار در شهرستان اظهار کرد: ۱۰۶ کودک کار در مسجدسلیمان شناسایی شده است که از طریق بهزیستی به این کودکان خدمات ارائه می شود.
    سرپرست اداره بهزسیتی شهرستان مسجدسلیمان در پایان افزود: تلاش می کنیم با گسترش فعالیت هاو برنامه های علمی و کارشناسی شده در مسیر ارائه خدمات ارزشمند و اثر بخش گام برداریم .
     جهت کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش سطح زندگی مردم مسجدسلیمان نیاز به برنامه ریزی مدون و علمی و کار جهادی است/ اعتبارات مسجدسلیمان باید ویژه در نظر گرفته شود
    حاج اقا قندعلی رئیس تبلیغات اسلامی مسجدسلیمان در این نشست وجود ۳۶ نقطه از شهرستان مسجدسلیمان را به عنوان مراکز غیر رسمی و حاشیه را برای شهرستان نگران کننده دانست و ابراز کرد که این مناطق ازنظر زیرساخت های فرهنگی ،عمرانی و شهری در خط قرمز قرار دارند و نیاز به مداخله جدی همه دستگاه ای اجرایی و فرهنگی کشور و استان و بسته فرهنگی مناسب دارد زیرا این مناطق در معرض آسیب بوده و باید با اتخاذ تدابیر مناسب در این زمینه به وضع آنها رسیدگی جدی شود.
    حاج آقا قندعلی افزود:مسجدسلیمان شهری است که بر روی نفت خوابیده است و از قبل آن مناطق دیگر کشور آباد شده اند اعتبارات مسجدسلیمان باید ویژه دیده شود. و تدابیر مناسب در این زمینه اندیشیده شود.
    عدم بودجه و اعتبارات فرهنگی مناسب در اداره ارشاد مسجدسلیمان
    رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی مسجدسلیمان با بیان اینکه اداره ارشاد مسجدسلیمان دارای انجمن های هنری فعال و پر انرژی و موسسات و انجمن های مردم نهاد دلسوز دارد افزود: ظرفیت ها و استعداد های مناسبی درشهرستان داریم اما متاسفانه اعتبارات مناسبی در اختیار این اداره نیست.
    وی افزود: در سال گذشته ۳۶ برنامه فرهنگی را تنها با ۱ میلیون تومان انجام داده است . لذا جهت استفاده از ظرفیت های غنی اداره ارشاد و جامعه فرهنگی آن نیاز به اعتبارات مناسب داریم.
    بخشدارمرکزی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه  ادارات و دستگاه های زیرربط باید در خصوص آموزش شهروندی تلاش بیشتری نمایند ابراز کرد: عدم وجود زیرساخت های مناسب در روستاها و عدم ارائه برخی خدمات در روستاها موجب شده است که کوچ و مهاجرت روستائیان به شهرستان بیشتر شود و به دنبال آن مباحث فرهنگی شهرستان تحت شعاع قرار  گیرد.
    وی تاکید کرد: باید زیرساخت ها در روستاها تقویت شود و با اعطای تسهیلات و امکانات روستایی،بالا بردن تسهیلات آموزشی در جوامع روستایی از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها جلوگیری شود.
    بخشدار بخش مرکزی در پایان ابراز امیدواری کرد ان شاء الله باعنایت ویژه استاندار و مسئولین استانی شاهد رفع و کاهش مشکلات در حوزه فرهنگی و اجتماعی باشیم.
    بخشدارگلگیر نیز در این جلسه اظهار کرد: مسجدسلیمان دارای یک مطالبه یه دهه نسبت به مناطق دیگر استان دارد از سال ۷۱ تا ۸۲ با طرح موضوع جابجایی برخی مناطق مسجدسلیمان عملا نه اعتبارات و نه انگیزه و همتی جهت توسعه در شهرستان وجود نداشت و به همین جهت مسجدسلیمان از قطار توسعه همانند سایر مناطق استان بازماند به همین علت نیاز به حمایت های ویژه تری از سوی مسئولین کشوری و استانی برای جبران گذشته دارد.
    جهت حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان شعار ندهیم باید اقدام جدی و مطلوب انجام داد
    ظاهری: باید بپذیریم کم کاری در شهرستان وجود داشته است و بالطبع آن، جلسات زیادی در شهرستان برگزار شده است که خروجی قابل قبولی نداشته اند. 
    رئیس دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان با تاکید بر اینکه مقوله فرهنگ با تبلیغات و شعار و حرف تناسبی ندارد افزود: در کار فرهنگی و اجتماعی باید انگیزه و همت وجود داشته باشد.
    وی اظهار کرد: بختیاری ها دارای فرهنگ غنی و آداب و سنن دارد متاسفانه چندی است که عده ایی با اضافه کردن نمادهایی جعلی به کلاه بختیاری قصد دارند که فرهنگ و لباس بختیاری را به انحراف ببرند  رئیس دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان تاکید کرد نیاز است در این خصوص کارگروهی تشکیل و در این کارگروه به بیان راهکار پرداخته شود.
    علی قنبری معاونت فرهنگی شهرداری مسجدسلیمان: مسجدسلیمان از محدود شهرهایی است که به گذشته خود بیشتر از حال می اندیشند زمانی تمدن هایی در این شهر وجود داشت که متاسفانه به فرهنگ تبدیل نشدند زمانی این شهر محل گفتگوی تمدن ها بود و افراد از هر قوم و نژاد و کشوری در این شهر سکنی گزیده بودند و همه د رکنار هم زندگی می کردند زمانی دراین شهر اولین ها رخ داد بازار کاروانسرا رونق داشت  در محلات کلگه و … شور و نشاط وجود داشت تانک سازی بود عده ایی زیادی در آن مشغول بودند اما این شهر از رونق افتاد و هم اکنون مسجدسلیمان شهر قبور شده است و مردم افسرده روزمره خود را می گذراند بدون اینکه شور و نشاطی در شهر وجود داشته باشد مسجدسلیمان شهر آسیب دیده هاست و به همین علت عده ایی بر خلاف میل خود از شهر و زادگاه خود مجبور به مهاجرت شده اند و شهراز  صدو اندی هزارجمعیت به ۹۰ هزار رسید و شهر از جنب و جوش افتاد .
    وی افزود نیاز است با برگزاری فستیوال ها و جشنواره ها در سطح شهرستان به خصوص در محلات و مناطق آسیب پذیر شور و نشاط را ایجاد کنیم . با آموزش خانواده ها و شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان فرهنگ غنی را به نسل های آینده انتقال دهیم.
    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *